- 8kg?
Hejsan!
Första gången jag är just på den här delen av sidan, håller oftast till på "råttor".
Men nu är det så att jag undrar om ni skulle kunna ge mig lite tips och råd på hur jag ska gå ner -8kg?
Det är så här att jag har gått på Allevo dieten i somras där jag gick ner 5,5kg. Den gick ut på att äta 110kcal/per portion.. Så man åt 5st påsar per dag som motsvarade 550kcal om dagen, i 14 dagar.
Just efter dieten gick det bra en månad ungefär, höll min vikt och så.. gick jag upp 0,5-1kg så var det endast vätska.
Men nu har jag gått upp från 57,5 till 60kg..
Mitt mål är då 52kg.
Har gått upp en hel del på grund av att jag har ätit godis och liknande VARJE DAG, och då överdriver jag inte de minsta, i en månadstid nu..
Fråga 1:
Vet inte riktigt hur detta gick till.. men en sak vet jag och det är att jag förstört allt jag har gått ner nästan. Och mitt mål är längre bort. Så i måndags tvärslutade jag med att äta godis och massa onyttigt. Dock har jag gått upp från i måndags 0,5kg.. varför? är min fråga då..
Fråga 2:
Sen så undrar jag hur mycket ska man äta på morgonen för att GÅ NER i vikt, jag har ätit endast 2 mackor varje morgon sen efter dieten och det har gått riktigt bra, men då har jag börjat fundera på om man kanske borde äta något flytande varje morgon istället? Typ nyponsoppa eller yoghurt?
**Fråga 3:
**Till middag har jag nu börjat äta grönsaker lika mycket som jag äter ex) ris och kött. Delar upp det så att grönsaker är den största delen.
Kan nämligen inte endast äta kött på grund av att jag bor hemma och inte kan styra å ställa vad som ska lagas och ej. När jag väl flyttar hemifrån snart så kommer matvanorna ändras mer och jag kommer utesluta kolhydrater ännu mera än vad jag gör nu.
**Fråga 4:
**Är det okej att äta godis engång i veckan? Tänkte typ lördagar?
Fråga 5:
Jag känner mig trött, hängig och omotiverad till att gå ner i vikt. De vill säga har "inte energi" till att gå ut och promenera och träna så som jag tänkt… Hur får jag upp energin?
Eller är det bara att bita ihop och sätta sig i träning ändå?
Tacksam för svar, om inte annat på någon fråga iaf!
Mvh. Sanne & Djuren
Undrar samma sak, så jag sätter ett "avtryck" här!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fråga 1:
Vet inte riktigt hur detta gick till.. men en sak vet jag och det är att jag förstört allt jag har gått ner nästan. Och mitt mål är längre bort. Så i måndags tvärslutade jag med att äta godis och massa onyttigt. Dock har jag gått upp från i måndags 0,5kg.. varför? är min fråga då..
Mitt svar; Vikten kan hoppa upp och ner med ett par kilo beroende på hur mycket vätska man har i kroppen. Och det är inte säkert man går ner i vikt bara för att man slutar med godis. Beror på hur mycket annat du får i dig. Hur stort är ditt kaloriintag per dag?
Fråga 2: Sen så undrar jag hur mycket ska man äta på morgonen för att GÅ NER i vikt, jag har ätit endast 2 mackor varje morgon sen efter dieten och det har gått riktigt bra, men då har jag börjat fundera på om man kanske borde äta något flytande varje morgon istället? Typ nyponsoppa eller yoghurt?
Mitt svar; Hur mycket du bör äta på morgonen beror på hur mycket du tänkt att du ska äta under en dag. Man får dela upp dagens mål på ett bra sätt så man får i sig det man behöver och inte mer.
**Fråga 3:
**Till middag har jag nu börjat äta grönsaker lika mycket som jag äter ex) ris och kött. Delar upp det så att grönsaker är den största delen.
Kan nämligen inte endast äta kött på grund av att jag bor hemma och inte kan styra å ställa vad som ska lagas och ej. När jag väl flyttar hemifrån snart så kommer matvanorna ändras mer och jag kommer utesluta kolhydrater ännu mera än vad jag gör nu.
Mitt svar; Har nog missat frågan?
Men att utesluta de största kolhydraterna som pasta,ris och potatis brukar ge effekt.
**Fråga 4:
**Är det okej att äta godis engång i veckan? Tänkte typ lördagar?
Mitt svar; Jag avråder från att man äter godis alls. Det håller igång suget efter det och gör det så mycket jobbigare att hålla sig borta även de dagar då man inte ska äta det. Speciellt om du inte känner riktig motivation.
Fråga 5:
Jag känner mig trött, hängig och omotiverad till att gå ner i vikt. De vill säga har "inte energi" till att gå ut och promenera och träna så som jag tänkt… Hur får jag upp energin?
Eller är det bara att bita ihop och sätta sig i träning ändå?
Mitt svar; Tyvärr, det är bara till att göra det! Kan kännas jobbigt de första gångerna, men man får tänka på hur bra man mår efter att man verkligen gjort det! Det gör under för humör och viljan till att träna mer. Så även om det tar emot riktigt mycket så är det bättre att gå ut och göra det, för det brukar släppa när man väl är ute.
Fokusera på målet, sätt delmål, så blir det lättare.
Ge inte upp om du faller dit och slänger i dig massa godis en dag, utan fortsätt direkt efter igen. Det är där många faller.
"Nu har jag ju redan fuskat, så då kan jag lika skita i det".
Man ska bara köra igen!