Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 1487 ggr
[luneri]
0

Någon som äter GI här?

Jag har bestämt mig för att äta GI inriktad kost eftersom den känns bäst för mig (jag har tittat på andra kostplaner också).

Är det någon mer här som äter GI? vad brukar ni ha för matvanor och hur upplever ni kosten?

Jag blir så förvirrad av alla kostråd med kolhydrater eller inga kolhydrater alls, och alla tyder på att "deras" kost är den bästa. Det står inom LCHF att vi behöver inga kolhydrater medan inom GI behöver vi kolhydrater. jag blir så förvirrad. Min mamma äter LCHF medan jag väljer nog GI istället.

Zabbio
0

Jag äter inte direkt GI eller LCHF… men är lite inne på låg-kolhydrat.

Tror att vi mår bäst av lite av allt. Men framförallt att vi behöver riktiga råvaror, inte såna där man tagit bort det ''sämsta'' och bara har det energirika kvar.

Extrema varianter som INGET fett eller INGA kolhydrater.. nej. Tror inte på det. Men vi har en kultur där man äter väldigt mycket snabba kolhydrater så det är inte konstigt att det blir en motståndsrörelse. Sn tror jag att fett är en bättre energikälla i stort, och att man kanske ska ha mindre kolhydrater och lite mer fett i kosten, än tvärtom. Ju mer man rör sig, desto bättre nytta  har kroppen av kolhydrater.

Men om man håller sig till rena råvaror så tror iaf jag att man kommit ganska långt. Sen undviker jag potatis eftersom jag tror mer på andra rotfrukter och potatis inte ger mig så mycket i smakväg heller.

Dessutom är vi olika. Vissa mår bättre med kolhydrater, andra bättre på fett. Att vi skulle vara exakt likadana i maten känns faktiskt inte logiskt, vi är ju olika på så många andra områden :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[luneri]
0

Jag tycker precis som du.

Det som är boven i dramat är de snabba kolhydraterna och framförallt sockerrika produkter och produkter som chips tex. av att bara undvika det tror jag man vinner mycket på.

Själv försöker jag äta liite mindre kolhydrater också, men jag mår inte bra av att dra ner för mycket på dem och dels blir jag sugen på alla kolhydratsprodukter just för att det är förbjudet. så lite av allt fungerar bättre för mig. Jag är inte rädd för fett, men jag vill inte äta för mycket fett heller, så att det finns någon balans i det.

Jag mår bra av att äta potatis, främst kokt. sedan är det främst pasta och ris som min mage tycker sådär om. och nudlar gillar den inte alls. vilket är synd för nudlar är verkligen jättegott.

Broccoli och brysselkål är riktigt gott. Egna kokta rödbetor är också väldigt gott som jag gärna äter till maten.