Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1240 ggr
[SweetRose]
0

The Oldfashioned Way

Är det bara jag som håller fast vid att äta vad man vill med måtta och röra på sig är den bästa viktminskningsmetoden? (I grova drag)

Eywa
0

Word!

Karmatarerskanise
0

Är ju bra om man är normalviktig, men är man underviktig eller överviktig så är det inte alltid det fungerar. Speciellt inte om man är sockerberoende.

[SweetRose]
0

#2 Är man sockerberoende får man helt enkelt försöka bli av med det. Det låter hårt men är fakta, har själv slutat röka nyligen så jag vet exakt hur det är med abstinensbesvär osv.

Det jag menar är att jag tycker alla dessa dieter är onödiga om man inte har någon sjukdom t.ex som kräver den. Är man underviktig får man äta mer och ta med mer fetter i sin mat så man går upp på rätt sätt, bygger muskler istället för att äta socker och bara gå upp i fett.

Överviktig så gäller det att äta nyttigare, mer grönsaker och mindre godis. Sedan röra på sig. De som mäter sina morotstavar för att inte få i sig socker för att sedan mumsa i sig bearnisesås i mängder på kvällen är helt konstigt för mig. (ja, det är en riktig diet)

Karmatarerskanise
0

#3 Är man sockerberoende kan man ju inte äta av allt. Det är det jag menar.
Då fungerar inte din metod. Då kan man inte heller äta pasta, ris och sådant, för det triggar igång det.

Sen är det stor skillnad mellan vad olika människor anser vara nyttigt.

[SweetRose]
0

#4 Allt handlar om viljestyrka. Sockerberoende går att bli av med och är för mig en starkare sorts sötsug. Jag kan få rejäla sötsug men då stillar jag det med t.ex en mandarin som är så goda just nu. Sötsuget kommer man inte ifrån om man inte detoxar sig helt, man får kontrollera det helt enkelt.

Nyttig för mig är att om man funderar på att äta en chokladkaka, ta en frukt istället.

Karmatarerskanise
2

#5 Det fungerar inte så.
Säg det till en alkoholist att det räcker att detoxa sig och sedan kan man dricka med måtta igen.. Ofta det skulle hända. Eller en heroinist.

Är man sockerberoende triggar även frukt igång dig. En frukt får dig till att ta en kaka, godis och hela faderullan. Det är ett allvarligt beroende och inget man kan vifta bort. När suger satt igång finns det inget stop som hos "normala" människor. Kroppen säger inte till när det är nog, och inte hjärnan heller.

"Man får kontrollera det helt enkelt"
Ja, tänk om det vore så enkelt som du försöker få det att verka.
Man "kontrollerar" sitt sockerberoende genom att ta bort ALLT socker.
Även artificiellt socker triggar igång en riktig sockermissbrukare. Pasta, potatis, ris ibland rotfrukter.

Efter ett tag utan dessa triggers så blir man av med suget. Men man måste alltid akta sig för dom.

[SweetRose]
0

#6 Vi har olika uppfattningar om detta.

Jag förstår helt att det är svårt, det gör jag, men det är bara viljestyrkan som kan hindra en. Och som jag skrev "Är man sockerberoende får man helt enkelt försöka bli av med det." metod är inte så viktig, dock har jag svårt att tro på det med att pasta, ris och rotfrukter skulle trigga, men så kanske det är. Samt det som du skrev "En frukt får dig till att ta en kaka, godis och hela faderullan" där är det bara viljestyrka som gäller. Samt om man äter 4 frukter kanske man får nog? Annars är det bara att äta fler härliga frukter eftersom även de tillfredsställer sockerbehovet.

Min syster hade sockerberoende och gick under en 4 årsperiod ner 32 kg. Hon började med att bara tillåta sig själv godis på helgerna (geom viljestyrka) sedan trappa ner även mängden på det, sedan byta ut det mot frukter och andra mer nyttiga saker. Detta blandat med mycket grönsaker och en timmes rask promenad varje dag.

Tankens kraft är mäktig. Intalar man sig 100% att man kan så kan man.

Karmatarerskanise
0

#7 Eftersom kolhydrater blir till socker i kroppen så är det väl inte så skonstigt att dessa saker också kan trigga igång en. Dessutom höjs blodsockret vilket resulterar i att man blir mer hungrig. Den kombon är inte att leka med.

Har du intresse av ämnet finns mycket mer att läsa inne på kolhydrater iFokus. Där inne finns många kunniga om just kolhydrater, dess påverkan på kroppen och om sockerberoende.

Det är ju inte min uppgift att upplysa dig :P Så vi får väl lägga ner. Men jag måste få svar på en fråga. Tror du att en alkoholist eller en missbrukare av droger kan göra som din syster? Tror du det hade fungerat? Att dom efter att ha varit fria, låt oss säga ett år, kan ta en öl och hålla det där?

[SweetRose]
0

Ja, vi har olika uppfattningar så det leder ingenstans.

Ja, det tror jag faktiskt. Jag vet att enskilda fall inte är något att basera på men jag vet en fd alkoholist som kan gå ut och ta en öl då och då utan att supa skallen av sig för den saken.

Jag tror ALLT är möjligt med viljestyrka.

Karmatarerskanise
0

Är inte bara olika uppfattningar, utan två helt olika verkligheter.