Måltidsupplägg
Det har börjat gå åt fel håll igen sedan jag började på mitt nya jobb, mycket p.g.a. att jag är rätt trött, och dagarna är upplagda "fel" för mitt invanda matschema.
Skulle behöva lite tips på hur jag ska lägga upp mina dagar bättre när det kommer till maten.
Innan åt jag;
Frukost runt 9tiden: gröt eller ingenting beroende på när jag vaknar eller hur hungrig jag var
Lunch runt 13-14: Fullkornsmacka med skinka och ibland ägg. Alternativt en wrap med kyckling och sallad.
Middag runt 18-19: Olika, men mest husmanskost och liknande
Nu jobbar jag antingen 7-5, eller 12-20
Såhär ser en 7-5 dag ut för mig nu;
Frukost runt 10: Wrap på jobbet. Oftast en med bara sallad, men ibland blir det sås och kött också beroende på hur trött jag är.
"Lunch" runt 5: Kaka, en liten påse chips eller macka med skinka/ägg
Middag runt 6-7: Som vanligt
Och när jag jobbar 12-20;
Frukost runt 10: Macka med skinka/ägg
"Lunch" runt 5: Wrap igen. Ibland en kaka eller munk eller en liten påse chips..
Middag runt 20.30: Som vanligt
Dessutom smyger en del kakor (500kcal styck!!!), munkar och småpåsar chips in, plus en hel del light-cola och kaffe för att hålla energin uppe..
Får alltså en massa mer kcal i mig än tidigare, men är tröttare och hungrigare då jag inte kan äta på mina vanliga tider.. Borde ersätta min "lunch" med något bättre, men vad? Har funderat på köpa shakes att ta med mig?
Laga dubbelt så mkt middag och ta med hälften till lunch dagen efter? Vi brukar oftast göra så.
Skulle råda dig att äta mindre potioner (om du inte gör det reda) och sedan äta några mellanmål mellan måltiderna. Blodsockret sjunker för mkt och det blir att du blir sugen på chips kakor godis och sånt ist.
Tips på sånt: nötter, frön, frukt…
Favorit som jag har med på lektionerna är: mandel, solrosfrön och goijbär (torkade).
// Pabblo
Tycker BMEXX's förslag är jättebra. Så gör vi här hemma också. Vi lagar lite mer till middag och tar med dagen efter. Då får man ett riktigt mål mat så man håller sig mätt längre, och som är bättre.
Istället för kakor och chips, ta en frukt. Det mättar också lite bättre. Alt. kan du ju variera med en smörgås. Fullkornsbröd med lite keso och avokado tycker jag är jättegott och rätt ok och mättande.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Kan inte ta med egen mat.. Jobbar pa Subway, sa det ar strikt forbjudet att ta in saker som kan vara "kontaminerade"… Darfor tankte jag t.ex shakes, for de behover ju inte varmas eller forvaras i kylskap t.ex. Sa jag har bara att valja pa vad som erbjuds pa jobbet. Borde ha skrivit det!
Tankte lagga till att ibland ater jag grot pa morgonen nar jag borjar 7 ocksa om jag hinner. Sa det blir liksom tva frukostar da…
#3 Oj, det har jag aldrig hört talas om förr. Att man inte får ta med sin egen lunch. Man äter ju inte i köket utan i personalrummet och har ju inte samma kläder på sig.
Men kan du inte fixa en ganska god sallad med de varor som finns?
Jo, frukt kan jag nog ta med, det kan jag ju förvara i skåpet. Och vi har inget personalrum som så.. Äter gör vi antingen i bakdelen av köket, eller ute i restaurangbiten.
Och sallad ska nog kunna fixas! Tallrik kan jag ju ta med mig och ha i skåpet :) Smart!