Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 1960 ggr
pip89
0

kostpyramid

hej

jag har googlat och tittat runt här och vart.. och över allt ser jag olika kostpyramider. min fråga är vilken ska man anse är den "rätta" ?

jag har iallafall nappat på en som heter "världens sundaste kostpyramid"  och det är inte för att namnet låter så lockande, utan att jag tycker att själva pyramiden är rimmligFlört den har jag inte hittat på datan, utan den finns i en tidning, så jag ska ist beskriva.

det finns fyra fällt. längst upp (nr 1) är det mat och dryck som är proinflammatorisk,fettbildande och sjukdomsframkallande. 
Ät och drick bara lite- eller undvik helt: socker,förädlad, onatulig mat, salt, vitt ris, vit pasta och vitt bröd, godis, läsk/juice, chips växtoljor med mycket omega-6

Fält två, maten och drycken kan göra dig sundare om du inte får för stora mängder av dom. Ost,sojaprodukter,mörk chocklad, mager mjölk, potatis, rött kött,alkohol (max ett glas om dan, 2 för män) ägg, kaffe

Fält 3 maten stärker ditt antiinflamatoriska försvar, som skyddar dig mot en rad sjukdommar och hjälper dig att hålla en sund vikt.  ÄT och drick ofta mager fisk,nötter,frön från omega-3, sunda växtoljor, frukt,kryddor,probiotiska,mjölkprodukter,te,fågel

bara ät! av: fet fisk med mycket omega-3,skaldjur,grova fullkorn,bär,vatten,baljväxter och grönsaker.

hoppas att ni förstog lite iaf Cool jag kan säga att jag har börjat med att äta från det här sen 1,5-2 veckor tillbaka ca. och jag tycker faktiskt att det funkar. ni får jättegärna dela med er av era tips och råd om hur man äter gott men nyttigt eller ah bara lite spontant sådär. alltid intressant FlörtGlad