Extremt sockersug efter middagen...
Beror det på något speciellt om man får det? Eller är det bara att man är en godisgris?
Jag var nyss SÅ nära på att käka chips, men sambon hade smart nog ställt min chipspåse högst upp i ett skåp, längst in. Så jag når den inte utan att hämta en stol… Och då kände jag mig bra löljlig att jag inte kunde stå emot, så då struntade jag i det. :D haha.
Jag hittade lite info på en hemsida som tyvärr inte hade någon riktig vetenskaplig bas vad jag kunde se men som sa något jag tycker lät väldigt bra.
"Efter en måltid med stärkelserika kolhydrater: Bröd, socker, potatis, pasta, ris blir man ofta sugen på något sött - pga att hjärnan inte får rätt signaler på grund av det höga stärkelseintaget.
I kroppen omvandlas stärkelse till socker: 1 potatis = ca 1 dl druvsocker."
Om det stämmer vet jag inte, men det ligger något i det. I alla fall för mig är det precis efter såna måltider som sötsuget är som värst. Får jag i mig för mycket såna produkter så kommer sötsuget som ett brev på posten.
#1 Det stämmer bra det med att stärkelse ofta triggar igång sockersuget hos de som gillar socker.
Men det är ju hemskt om EN potatis blir till så mycket socker i kroppen. Låter ju helt otroligt ochdå är det ju inte konstigt att folk har problem med blodsockret!
Vilken bra sambo du har! :P Och bra att du stod emot.
Jag håller med övriga; oavsett hur vetenskapligt/ovetenskapligt det är, eller hur mycket ''lchf-propaganda'' det handlar om, så kan även jag få ett skarpt sötsug efter att ha ätit snabba kolhydrater. För mig kommer det oftast nån halvtimme- timme efter måltiden. Äter jag bröd kan det ta 1-2 timmar innan suget kommer. Men det finns ju en del rent socker i bröd ;)
Får inte samma sug när jag äter rotfrukter/blomkål istället för potatis, pasta eller ris.
Det kan ju vara en vana också, man är van att äta vid TVn eller så efter maten. Men då brukar det gå över efter ett par dagar utan snabba kolhydrater till maten.
Gissar att kroppen hinner reglera sig bättre med långsamma kolhydrater, käner aldrig det suget efter gröten på morronen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag får alltid det! Förstår inte varför, äter inte särskillt mycket sött och är inte uppväxt med efterrätt. Och jag tror inte det beror på stärkelse i maten då jag får det även när jag inte ätit det :o
Jag brukar dricka något sött till maten t.ex. tranbärsjuice med massa is eller ta en frukt efter, det funkar för mig :)
#4 Typ vilken mat är det som du äter som inte innehåller socker eller stärkelse då?
#5 Brukar oftast äta endast kött och bladspenat, det är favoriten just nu när jag tränar igen :) Blir annat med men detta minst 2 ggr /vecka.