Pepp pepp! (gemensam vikttråd)
Tycker vi behöver lite mer pepp på den här sidan så fick iden att vi kunde ha en tråd där vi skriver ner våra resultat, tips eller bara skriva av sig lite.
Alla är välkomna!
____
Har bestämt mig för att ge ner 10 kilo eller bara tills jag får en snygg midja. Har redan gått ner ungefär ett kilo på ~1 vecka, så 9 kilo to go!
Räknar kalorier och tränar. Främst pilates då jag tycker det är jättekul. Cassey är helt otrolig på att göra roliga videor och vara peppande i sin blogg. (http://blogilates.com/), tränar även andra saker:)
Målet är att vara klar till jul, så får sätta lite fart nu!
// Pabblo
Har som mål att gå ner ca 15-20kg (eller byta ut det mot muskelmassa, för all del.. :P)
Vägde 78kg senast jag vägde mig (har ingen våg.. ska köpa måttband..) och hade då gått ner från 82kg. Vill ner mot 60 strecket, men som sagt.. muskler väger ju också, å känner jag mig slank så struntar jag i vikten.
Tänker äta liiiite vettigare; har börjat ta vitamintillskott i form av nypon och nässla, och tänken för övrigt är mest att minska på kolhydraterna lite, speciellt de snabba. Så.. sluta med mackor (äter bara sirapslimpa..) potatis, pasta och snabbmat.. istället äta rotfrukter etc samt råggrynsgröt med solros och pumpakärnor till frukost, lite honung för det är gott och nyttigt :P (enzymer m.m.) dessutom har en kompis bin, så…
Motion; Canicrossing och bikejoring (min hund drar mig när jag springer/går, eller drar cykeln), ridning och promenader.
Om jag bara lyckas hålla dieten och motionen så spelar vikten egentligen mindre roll..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Yay! någon som svarar.. :D
De där med hund lät roligt.. synd bara man inte har någon, funkar de med katter ;).
Själv har jag haft en rejäl down-period då jag har varit sjuk, men ska ta mig själv i örat nu. Zumba i kväll!
// Pabblo
Jag skrev ju om min viktnedgång här, jag hoppas den kan kan peppa lite :)
Har gått ner 25+ (vill inte säga exakt hur mycket, känns som det betyder otur) sedan november -10.
Detta genom att hålla koll på kohydrater och kalorier samt träning flera gånger i veckan i form av dans, spinning och core. Känns otroligt att jag kommit hit med tanke på var jag var!
Så kan jag kan alla :)
#2 Lyckas du med katt så är det i alla fall riktigt coolt :P
Var ute idag, sprang/joggade/promenerade ca.. 2km? 1,5 kanske? Får försöka mäta den lilla rundan..
Middag; kålrot, brysselkåk och broccoli, med picnick bog bitar och sås. (Sen ät ag en kvarts påse chips också men det talar vi tyst om.. >_>)
Mätte magen: 85 i midjan, 99cm vid naveln.. >_> Blääääh! Vad tjock jag kände mig nu! (161cm lång)
Har precis börjat komma igång och träna på gym igen. Har mest crosstrainat samt styrketräning.
Mina mått just nu är:
Midja: 82 cm
Stuss: 102 cm
mage (över naveln):94 cm
lår: 59 cm
överarm: 33 cm
161 cm, 73 kg.
Vill iaf ner runt 10 kg men viktigaste är att måtten ändras iaf magen…
Jag och en kompis har börjat gått 4 dagar i veckan samt att jag äter mindre godis, fast jag menar mindre chips, samt att jag har börjat med mindre potioner med mat och mer grönsaker.
Från början vägde jag 100,6 och jag är ca 1.65 lång. Har som mål att gå ner 10 kg innan jul. Jag gick ner från 100,6 till 97,5 och är tillbaka på 100 kg.
Ska även börja med att dricka ett glas äppelcidervinäger utblandat med vatten innan varje måltid. Mina mått orkar jag inte hålla på att mäta. Vill bara kika på vikten.
Btw, jag är ny här och gick med här för att läsa era tips och även fråga om jag funderar över något.
Christine, Chris
"Behandla andra som du själv vill bli behandlad"
Kika in på min fotoblogg och glöm inte att kommentera: http://photosbychristine.blogg.se
#6 välkommen och lycka till med er viktminskning.
#5 Lycka till :) ska fixa träningskort med då jag blev överförtjust över zumban i går. Det bäste med det kortet är att jag har även tillgång till bad, gym och andra gruppträningar. Helt klart värt det!
#4 Ah nu tar vi nya tag!
#3 Vad duktig du är! :)
Idag har det inte blivit så mkt motion så funderar på att dra med mig karln ut på en promenad! Lär ju inte ske någon förändring om man är en soffpotatis :P
// Pabblo
Pepp pepp! Jag behöver pepp!
Jag är en sån där som tränar i en vecka, och tröttnar sedan… Spelar ingen roll att jag är inskriven på gymmet och har 6 månaders kontrakt, jag går ändå inte!
Måste försöka hitta "tid". Vet ju att jag mest bara sitter och ugglar framför datorn och är uttråkad större delen av kvällen, men att gå ut och springa en halvtimme känns ändå såååååååå jobbigt, för TÄNK OM det visar sig att den där halvtimmen i soffan var precis vad jag behövde eller att jag missat viktig virkningstid som jag hade behövt?
Jag är jätteduktig på undanflykter 
Har 6-7kg kvar bara till målvikten, så förstår inte varför jag inte bara kan ta tag i det och få det överstökat istället för att tramsa runt som jag gör nu och må dåligt för att jag fortfarande inte nått mitt mål..
#8 Jag brukar täna tvärt om. Vad är 30 minuter av mitt liv? Det är inte speciellt mycket, varför inte då slösa dom på något dom gör gott för mig :) Det kanske är jobbigt i dom 30 minuterna, men allvarligt talat, det är ju ingenting om man tänker efter :) Funkar för mig de dagar då jag känner seghet inför träningen.
#8 tänk även på hur mkt energi man får av att träna… hade aldrig orkat träna så mkt på tentan i går om det inte hade varit för träningspasset innan. Så på så vis får man ju mkt mer tid, ist för att sitta och slösa bort en massa tid framför datorn/tvn likt en zombie :)
Masa dig i väg till gymmet i morgon! ;) själv ska jag ta och simma.
// Pabblo
#10 JA, sitter man och pluggar inföt tentor kan man ibland känna att man inte får in mer! Går man då och tränar skiten ur sig, så får man plats med mycket mer efter :P
Jag är inte förtjust i att nämna siffor, men har gått ner över 30 kg det här halvåret. Har inte legat under 75kg (som jag faktiskt gör nu) sen över tio år tillbaka. Det om något är en grym kick!
Pepp åt oss alla!
#12 Inte illa på 6 månader,grattis!. Hur har du gått tillväga?
#13, Tack. Jag har bara räknat kalorier och tränar varierat ett par gånger i gånger i veckan. Bara ren viljestyrka och anvishet som driver mig. Jag hade som mål 75kg till jul, men det är ju nästan två månader dit så allt jag går ner nu fram till jul är bara bonus.
#14 Får man fråga hur många kalorier du har hållt dig till?
#15. De första två månaderna runt 1600, sedan gick jag ner till 1300. Nu räknar jag faktiskt inte så noga längre, utan går helt enkelt på magkänslan och det jag lärt mig under det här halvåret då jag räknat noga. Om vikminskningen stannar får jag börja räkna ordentligt igen.
Okey :) Som sagt, bra jobbat!
Grattis, bra jobbat! :D
Grattis och bra jobbat
Christine, Chris
Kika in på min fotoblogg och glöm inte att kommentera: http://photosbychristine.blogg.se
Grattis :)
---
Går inte så bra för mig…
I förrgår åt jag på hela dagen en fralla (två halvor), mitt glas med pulver och..hm.. en näve nötter tror jag.. var ute och red ett par timmar, mockade osv. Var på bio men åt inget, drack vatten.
Igår åt jag ingenting utom 2 rostade mackor vid 19-tiden, drack en kopp kaffe. Var ute och gick/joggade 6km, red, mockade. Fortfarande inte hungrig. Lastade hem 30kg ben till hunden.. att man inte är hungrig efter att ha packat 30kg råa fårben kanske inte är så konstigt dock.. :3
Vaknar nu och ska snart ut och rida några timmar igen men har ingen som helst aptit. Detta är ju inte alls bra! Inget lockar.. de grillade korv igår men det gick inte ner.. varken frukt, grönt eller godis lockar, och inte kött heller..
Känner mig konstigt nog inte trött heller, snarare energisk. Men ryggen värker igen.
Ska försöka tvinga i mig en macka innan ridturen iaf..
måtten är nere på 82 och 96cm men det lär ju knappast hålla i sig när jag svultit mig dit.. :/ 3 och 4cm på 4 dar..
Har ingen historia med ätsörningar heller.
#20 Vad tråkigt att höra! Det är ju lika viktigt att man inte äter för lite heller, precis som man inte ska äta för mycket. Då blir det ju fel på det hållet. Finns där inget du kan tvinga i dig trots brist på hunger?
#21 Ine ens choklad lockar.. :/
Försöker äta men det fastnar i halsen liksom.
#22 Hur är det med att dricka? Får du ner nån form av smoothie? Nypon/blåbärs-soppa? Måltids-shake typ Nutrilette, Natudriet osv? Kanske kan lura kroppen så att du får i dig mer näring på det viset.
Dricker ett glas proviva med nypon och nässle pulver, det går ner, men knappt. Har även tvingat i mig ett stort glas varm (hel)mjölk med lite honung.
Äsch. Får väl vänta på att det går över igen. Nån gång blir jag väl hungrig :3
Är det någon som har provat Glucosanol(tror det stavas så)? Hade tänkt prova och samtidigt röra på mig + äta rätt.
Christine, Chris
#12 Grattis!
#20 usch då… hoppas att de går över snart annars tycker jag du ska ta och kontakta en läkare som får ta en titt på dig.
#25 Kollat runt lite och det som jag kunde hitta var: gaser och att det blir dyrt. Är dock inte så förtjust i bantningspiller men ett tag kanske du kan köra. Var uppmärksam bara på hur din kropp reagerar. En del har råkat riktigt illa ut pga såna piller.
// Pabblo
Ny vecka, nya tag!
Ska denna vecka gå och skaffa träningskort tillsammans med en kompis. Kommer bli awesome!
Har dock gått upp ett kilo, tack vare mitt slarv förra veckan. Inget av med det mer!
Har ni något som ni ska göra denna vecka?
// Pabblo
Idag börjar jag med mitt nya liv, och nu ska det gå >.>
Är riktigt förbannad på mig själv och delvis på min omgivning. Försökt gå ner två gånger tidigare och dem gångerna gick ganska bra. Tills puckon i min närhet gör mig så sugen och i stort sett tvingade mig att köpa godis.
Men nu är jag så förbannad trött på hur jag ser ut. Ser allvarligt talat gravid ut och hur ser inte det ut när min syster faktiskt är gravid!?
Målet är att gå ner så jag mår bra och känner mig nöjd över mig. Är 164 cm så ungefär 60 kg ska jag max väga. Det är måååååånga kg som ska tappas.
#26 Råkat illa ut? På vilket sätt då?
Christine, Chris
http://www.tv3play.se/play/4662/viaterosstilldods_sasong1_avsnitt4?autostart=true
#29 bara en av alla miljoner repotage ang bantningspiller. Sedan kan man läsa i nästan varenda skvallerblaska om att någon "stjärna" håller på att tynar bort helt med hjälp av piller (antagligen också, inte äta och träna en massa).
Nee! naturlig väg röstar jag för.
// Pabblo
Idag ska jag ta mig ut på den där halvtimmesrundan! Det regnar inte, det är ganska behagligt ute och pojkvännen är i skolan, så jag har ingen ursäkt till att sitta inne - förutom att jag är lat 
YES! Min ofrivilliga fasta verkar vara över :)
Åt en kvarts kyckling i förrgår, igår grönsaksstavar och turkisk yoghurt dip - dock kom inte magen överens med det så det kom ut fortare än det kom in…
Men nu har jag faktiskt fått i mig en ordentlig frukost av råggröt med pumpakärnor, solrosfrön och en halv tsk honung från en kopis biodling, tillsamans med den vanliga ''vitamin shoten'' och en kopp kaffe.
Tur att mitt frukostbröd möglat, annars hade det bara blivit mackor igen.. ;)
Ser nästan fram emot köttfärslimpan i kylen (rester av pappas middag igår som jag inte fick i mig) till lunch efter jobbet ^^
#30 Jag har bestämt mig för detta:
Måndag, torsdag, lördag och söndag gå på promenad med kompisen, tisdag, onsdag och fredag gå med stavar i rask takt, äta mindre potioner, ta äppelcidervinäger före varje måltid(då är det äppelcidervinäger man köper på affärerna), äta mer frukt och grönt och inget godis på veckodagarna, utan bara på vissa lördagar.
Christine, Chris
#33 tycker jag låter bättre:)
Hmm what to do today?
// Pabblo
Fast även om jag hade provat något bantningstablett, så hade jag ju givetvis rört på mig under tiden jag tar tabletterna, men att köpa såna tabletter varje månad, blir ju dyrt i längden och då är ju äppelcidervinäger utblandat med vatten bättre att dricka och billigare + att en stor sån flaska räcker längre
Christine, Chris
Usch äppelciderVINÄGER låter inte gott… är det lätt att få i sig eller? Funkar inte vanlig äppelcider? ;)
// Pabblo
Nu hoppar jag in i den här tråden med! Känns som om jag kanske sköter mig lite bättre om jag har någonstans där jag borde "redovisa" lite… ;)
Jag väger 75 kg, har bmi 29,3 och bukomfång på 97 cm…
Så nu ska det bli ordning här. Hoppas jag.
Ska straxt ta en kvällspromenad, och då passa på att köpa havregryn, så att det kan bli slut på det eviga smörgåsätandet på morgonen! :)
#33 Låter som en bra plan!
#36 Det är inte så farligt, man vänjer sig vid smaken och då blir det friskt :) Man kan blanda i en alv tsk honung också (som för övrigt innehåller många nyttiga enzymer och spårämnen) ;)
#37 Lycka till :)
----
Idag har jag ätit råggrynsgröt med solros och pumpakärnor, vitaminshoten, köttfärslimpa + lite pasta och som snacks nötter (och två energidrycker.. >_> Fast snackset brukar bli en hel påse lösgodis + choklad + nån färdig macka + x antal burkar cola.. så det är en förbättring..)
Varit ute och gått med en kompis och hunden.
Ändå känner jag mig hemskt onyttig och fet.. Men det är väl för att jag tog en tupplur mitt på dan. Var ju ändå uppe vid 4 i morse, vilket är ungefär samma tid jag brukar gå och lägga mig..
#38 Synda med idag.. köpte lite lite lösgodis men mådde illa av det ganska fort. Blev en timmes promenad med killen iaf. Funderade på att dra med en kompis och simma men hon var upptagen.
Näste gång som du bara måste köpa energidryck, köp en! Dock helt ingen alls. ;)
#37 Välkommen! Kände också att det var bra att man hade någonstans där man måste redovisa hur det går.
// Pabblo
Tack alla för välkomnandet :)
Hemma ifrån kvällspromenaden, och det blev havregryn och vitkål! Haha, har väl aldrig känt mig så nyttig förut… ;) Men jag var jättesugen på vitkål, och istället för lösgodis/chips/onyttigheter framför tvn, så är ju vitkål ett klart bättre alternativ, om man nu måååste äta något… Hmm.
Vitkål, och alla andra kålsorter är mycket nyttiga! Bra val :)
#38 Är det gott med äppelcidervinäger blandat med honung och vatten?
Christine, Chris
#42 Det beror på vad du gillar för smaker ;) Men det är hyfsat friskt i smaken. Lite skarpt men man kan vänja sig. Börja med en tsk vinäger och se om du kan öka till en mtsk så småningom.
Nu vet jag att det inte är bra att äta hur få kcal per dag heller, men jisses (!) vad det är effektivt att äta t ex havregrynsgröt. Det är ju helt sjukt mättande! (och inte heller lika gott som mackor, tycker jag…)
Så nu har jag ätit ½ dl gröt, och jag är inte direkt hungrig längre… Om det hade varit en vanlig frukost, så hade jag varit inne på min tredje macka nu… (Minst!)
Gröt (om jag ätit hela portionen): 190 kcal
Tre mackor (sådana jag brukar äta då): 600 kcal

Funderar på att också koka gröt på morgonen. Har tröttnat på att räkna kalorier men kan ju försöka hålla varje måltid låg ändå.
Var precis iväg och köpte äppelcidervinäger.. måste ju testa :P
Vikt: oförändrad :(
// Pabblo
Ja att räkna kalorier är ingenting jag tänker fortsätta med, jag var tvungen att se hur stor skillnad det var egentligen. Och det är ju en sjuk skillnad! Kan ju vara värt att tänka på iallafall, om man vill gå ner :)
Du får uppdatera hur äckligt du tyckte att det var… 
Inte särskilt gott 
// Pabblo
Haha, attans då! :D
#47 haha, står du ut ett tag så blir det bättre :P Du kan prova att lägga det rent på en tsk och dricka fort som f-n.. x)
Kanske man ska ta och testa att dricka äppelcidervinäger som det är bara en gång 
Christine, Chris
Och här kommer en som ALDRIG blivit mätt på havregrynsgröt. Kan äta 2-3 dl och sedan bli hungrig efter en timme igen. Det går fetbort från min frukostlista :P
För mig fungerar tex turkisk yoghurt och ägg bättre.
Blir inte heller mätt på gröt. Känns som att jag svultit i veckor efter att jag ätit det haha :P
Idag har jag varit ute och sprungit igen :)
Haha, tänk så olika det kan vara :)
Nu har jag testat att dricka äppelcidervinäger utan vatten och jag fick ont i magen av det.
Christine, Chris
okey tuffingar, jag behöver verkligen ert stöd… för asså, jag vill verkligen gå och träna, men jag har ingen att träna med :/ jag har kompisar MEN dom är inte sådanna personer som vill träna eller snarare orkar… vad ska jag göra för att inte bli så nedstämd?
#55 Promenader med någon favoritmusik i öronen på lagom nivå är bra, för då kan man passa på att drömma sig bort och man går i takt till musiken.
Men sen beror det ju på om du menar att träna på gym eller promenera.
Christine, Chris
Du kan inte kolla om någon här bor i närheten av dig, så att du kanske har sällskap? :D
#55 Så kände jag förr. Men så tog jag mig i kragen och provade att gå ensam till ett pass på gymmet, och det var inte så farligt. Var gång blev det lättare och nu är det faktiskt skänt att gå ensam ;) Man kan fokusera på det man ska göra opch slipper föra samtal.
Gym. jo asså… jag har tränat på gym förut, tycker alltid det är okey i början,även om man är själv.. Men sen blir det att man skjuter upp, och skyller ifrån sig på att det är för kallt eller att man inte orkar O S V :/
#59 Men det kan ju inga vänner hjälpa en med, det måste mna ta tag i själv. Man får vända på det och se hur kort tid av ens liv det faktiskt är. Låt oss säga man tränar 60 min, vad är det av ens liv? Inte mycket. Men så mycket det ger en.
#60 jodå,man måste tycka det är roligt att också. annars går det i backen Diiiiiirekt. fast kanske inte för dig, vi är alla olika.
#61 Jag tränar ingenting som är tråkigt. Det är därför jag klarar av att träna. Det är ju nästan klart man misslyckas med träningen om man inte hittat det man tycker är kul. Det blir ju mycket tyngre att ta sig dit.
#62 vet jag väll,det är ju därför jag vill ha sällskap/el förslag. det är kul om man har sällskap, tråkigt om man är själv, det gäller allt, dans,simma,basket,badminton m.m
#63 Bästa sättet att hitta sällskap är ju att ta sig dit och träffa andra med samma intresse..
Men börja med promenader och musik i öronen. Det blir inte tråkigt bara för att man är själv, man kan låta tankarna flyga då istället, ta en paus från allt socialt (facebook, telefoner, chatt umgänge) och bara ta en stund för sig själv.
#63 Mina förslag är att testa på de olika passen som finns på ditt gym.
Mina favoriter har blivit combat, core, latin jam(typ zumba) och afro.
Och som Zabbio skriver lär du ju träffa likasinnade på passen och om du behöver någon att gå och träna med.
Ja att gå på gruppass är verkligen bra! Även om man kanske inte blir nära vänner med någon så känner man sig ändå "tvungen" att gå för att alla andra gör ju det och förväntar sig att man ska vara där och småprata :P
#66 Precis. Man blir liksom en i gänget, och det känns fel att inte koma dit då :P
Hejsan, nu kommer en nykomling här. Jag har precis bestämt mig, efter att ha tillåtit mig ALLT ett tag, att ta tag i det hela och "detoxa" lite. det gör ju inget om jag går ner lite i vikt på kuppen, väger nästan lika mycket som när jag var höggravid igen :S Jag var helt tokig i skräpmat och läsk, speciellt redbull. En kompis ska operera sin mage och måste då gå på flytande kost i fyra veckor innan, det inspirerade mig. Så sedan i måndags gör jag också det.
Provade ett par olika pulver som man ska göra shakes av, men det var så vidrigt! Provade då Naturdiets färdigblandade smoothies på 200 kcal styck. Underbara! Smakar precis som drickyoghurt. Det underliga är att allt mitt sötsug och fettsug är som bortblåst! Förut kunde jag äta konstant, och när jag inte hittade nåt gott kunde jag bli halvtokig. Men nu känns det helt ok att vara hungrig. Det är ju inte så farligt liksom.
Jag äter riktig mat en gång om dagen, eftersom jag inte vill att mina barn (som tvärtom behöver äte MER, och måste få närigstillskott o grejjer) ska undra för mycket och påverkas, men då tar jag en liten portion, och undviker mina underbart goda gräddsåser :-/
Jag vill dela med mig av ett tips: Runkeeper. Har du en smartphone så kan du ladda ner den appen. Där registrerar man promenader/joggingturer och kan se hur fort man går osv. Även en rolig kartfunktion. Sen kan man ladda upp den på Facebook om man vill. Jättebra självpepp!
#66 Så ska det låta, lite positivt! :)
#68 Lycka till!
En vild gissning med tanke på att sötsuget försvann; kan du ha saknat vitaminer och mineraler? Kroppen ställer ibland in sig på hunger för att försöka få i sig vissa ämnen den käner att den behöver. Mitt tips när du är klar med drinkarna är att hitta ett bra kost-tillskott (jag har 1msk vardera helnypon och nässlepulver i 1,5dl proviva). Det är bättre med naturliga vitaminer, ofta kan kroppen inte ta upp de som är syntetiska eller ''avskilda'' från sina vanliga råvaror särskilt bra :)
Sen är det en enorm risk att du går upp mer än du tappar med drickorna, plus att fettet inte kan släppa ifrån sig mer än ca 70kcal eller nåt per kilo överflödigt fett/dag, resten går på musklerna. MEN det kan vara en bra psykisk start att detoxa och känna att nu fjädrar tar vi tag i det! :)
Hade jag varit dig hade jag tgit gräddsåsen och skippat potatisen(riset/pastan) istället :P Eller valt blomkål/kålrot etc om barnen äter det.
Men nu ska jag inte dra ner entusiasmen med mina tankar kring ,mat, det viktigaste är att du känner dig nöjd och tar tag i det! Jag ger bara lite tips, sen är det helt upp till dig att se vad som fungerar i ditt liv och med din kropp och smak :)
Lycka till! (Nu ska jag lägga på mig några kilo tårta… heheeh)
det finns jättemånga saker jag hellre skulle vilja göra än att gyma, jag har ridit, gått på judo, spelat basket, dansat hipp hopp,jazz,zumba simmat i mina yngre dagar, så jag vet hur kul det är.men hur lätt är det att hitta aktiviteter som inte är allt för dyra? jag bor inte med mina päron längre.plus att dom ska inte ligga allt för långt bort, och kan man verkligen bara börja mitt i en grupp mitt i terminen? och i sommras så letade jag faktiskt efter att få delta i aktiviteter, men alla som jag hittade var antingen fullt/dyra/långt bort/avancerad… jag är egentligen en possetiv människa, men nu.. nääää…
#69 tack! Ska jag tänka på!
Denna vecka har man inte gjort många knop :(
Har en sån hemsk hosta som inte vill ge med sig, så man har mest vart hemma förutom en kort promenad och cykeltur.
#72 vet hur du känner dig. Är dock inte sjuk men har 4 kommande tentor så det går inte riktigt att koncentrera sig på något annat.
// Pabblo
Hej!!
Kan man hoppa in??
24-åring som sen augusti (egentligen maj) försökt tappa en j"vla massa kilon. Målet är att komma ner i 70-74 kilo. Har tappat 17 kilo än så länge (har tappat 13 av dem sen i augusti)… 33 kilon kvar (har nästan exakt haft 50 kilos övervikt!!!! Buhu!!)
Min taktik - äta på assiette (istället för vanlig tallrik), promenera ett par gånger i veckan, spela innebandy 2-3 ggr i veckan och till sist minska på intag av onyttigheter så som godis, chips och liknande.
Har inte druckit en mun läsk sedan juli i år, knappt någon saft heller för den delen. Jag håller mig till Loka och Ramlösa!
Har många gånger tidigare velat gå ner i vikt och för 2 år sen lyckades jag med -13 kilo. Som under graviditet och ammning smög sig på igen. Så samma utgångsläge var det denna gång. Men hittills har det ju gått bra!
Känner mig både peppad och lite ledsen för att min vän gått ner 22 kilo (det peppande) för jag väger nu (med 17 kilo borta) lika mycket som hon gjorde när hon var störst (ledsen).
Följ gärna med på min resa som förstagångsmamma, lärarstudent och från fet till normalviktig på min BLOGG!!
Mitt mål har sen augusti varit -20 till jul!
Nu håller jag istället tummarn för -20 tills min smala syster från London kommer till Sverige den 19:e november.
Om det uppnås så håller jag sedan på -25 till jul!
Följ gärna med på min resa som förstagångsmamma, lärarstudent och från fet till normalviktig på min BLOGG!!
#74 Lycka till och bra jobbat! :)
#75 Bra jobbat och lycka till :)
Alla är välkommna! Och grattis till viktnedgången! :D
// Pabblo
"#fitnessfact It only takes 100 too many calories each day to gain 10 pounds in a year" (4,5 kg)
Inte en massa godis i helgen ;)
// Pabblo
Haha, oj. Man tänker inte på att det är så "lätt" att gå upp så pass mycket. Eller iallafall inte jag. :-)
Här blir det inget godis iallafall, jag ska äta gurkstavar hade jag tänkt :)
Hehe nee…. jag ska nog bara hålla mig till vin i morgon och någon enstaka turkisk peber, karln var ju så elak och köpte såna i dag:P
// Pabblo
Näe det var ju inte snällt det! ;D
Min har jag tvingat att bara äta popcorn den här helgen, så jag inte frestas av massa glass, chips, choklad osv. :D Skönt!
Idag har jus "fuskat" med att äta en burgare på Max… Även pommes till det. Men försökte ändå behärska mig och tog bort ena brödskivan (SJUKT mycket Kcal i brödet, för övrigt!!!!) och osten, dessutom åt jag bara halva pommesen. Till drack jag Ramlösa!!
Annars har dagen idag varit mycket bra, vad gäller maten. Hade tänkt träna 2 timmar innebandy men hade ätit för lite innan så varken kroppen eller huvudet orkade med…. Jag tror det blev 15-20 bara.
Men äter jag ordentligt i morgon så kommer jag orka med den match vi ska spela och då jäklar ska här brännas kalorier!!
Ikväll blir det nog lite frukt och kesella vanilj.
Ha en trevlig kväll allihop!
Och tack för lyckönskningarna:-D!
Åååh, jag är SÅ godissugen… Jag är såhääär nära *visar mellan tummen och pekfingret* på att gå och köpa godis.
Men jag borde verkligen inte. Men det vore SÅ gott. Åååh. Hjälp mig att vara stark, haha. åååååh… *surar*
Ät lite russin!!! NÄSTAN samma sak… Du vet väl - Frukt ÄR godis
Jag har ingaaa russiiin…. :(
Kan peppa er andra med att säga att jag idag ätit tårta 3e dagen i rad, kakor och hamburgare på BK.. ;) Så ni är bättre än jag! :P
Men nu är tårtan slut så nu ska jag skärpa mig igen. :)
Haha åååh! Jag vill också ha BK… Och godis… :D (men nu har affären stängt, så jag kommer inte få något godis. haha, yey!)
Och jag har syndat så det bara skriker om det! FYRA(!!!!!!) kakor på jobbet igår (500kcal styck!), två baugetter och sen vin och pizza på kvällen… Idag blir det pizza igen, plus att jag käkat smågodis..
INTE BRA! :(
Trots helg och lite slappt ätande (två nävar chips i fredags, en bit tårta igår och en frukost bestående av vit fralla imorse) stod vågen på minus ett kilo idag. Gissa om jag blev glad! Det visar bara att lite fusk trots allt är helt okej om man sköter sig för det mesta.
#89 SKÄRPNING på både dig och mig!!
#90 Grattis:)
Blev lite smått inspirerad av en blogg där de nyss haft en 22 dagars challange bestående av att inte äta något socker (inte "vanliga" kolhydrater).
Någon som vill joina på en egen sådan med start i morgon?
Kommer dock själv fuska med alkohol på dag 20 då en vän fyller år, men annars inget godis, läsk, glass, kakor m.m!
Vad säger ni?
// Pabblo
Går inge bra för mig..
gick ju upp vid 4 i morse, gjorde min gröt osv och så tar jag utan att tänka mig för chokladmjölk som står i kylen.. -_-;;
jobbade 4 timmar, red 4 timmar barbacka men har inte direkt rört mig nåt idag, så nu känner ag mig mest rastlös och orolig.
Åt en kycklingrulle från pizzerian, lät bli den sidan där brödet är vikt/skrynklat, så det blev liiite bröd och mer sallad/kyckling iaf :3 Pappa köpte hem cola och godis också, men det lät jag iaf bli, drack vatten och kaffe.
Imorrn blor det inte så mycket bättre, kommer äta gröten och det till frukost, men det blir nog att köpa färdig nyponsoppa och nåt bröd till lunch på jobbet. Har inget hemma som funkar att ta med och äta kallt (vägrar micra).Normalt sett tar jag mackor just till jobb (jobbar normalt sett bara varannan helg) och det kan man ju ändå göra hyfsat nyttigt med vettigt bröd och pålägg. Men har inget bröd hemma.
Min plan är fortfarande att inte äta något som inte är ''hemlagat'' med riktiga råvaror… men det går ju sisådär..
Åh! Måste skriva av mig :D
Jag mår så himla bra sen jag började tänka på vad jag äter osv. :D
Jag var tidigare personen som kunde äta 8 rostmackor med extra ost utan att blinka, och var såklart hungrig efteråt ändå… Och det närmsta sallad jag kom var när jag beställde en kebabtallrik, och då åt jag inte ens salladen, för det var "inte så gott".
Nu äter jag mängder med sallad! ALLTID sallad till middagen, och då halva tallriken! Till frukost istället för tusen mackor, så äter jag havregrynsgröt (toppat med några hallon).
Och mina tusen mackor, hela dagarna, har ersatts av MAX fyra riktigt grova mackor, där man knappt ser mackan pga all sallad jag bara måååste ha på, eftersom att det är SÅ gott.
Livet är bra knäppt. :D
Värst vad … inte livat det var här idag då?! Har precis aaalla något vettigt för sig? haha. Som att springa en mil eller två? :D
#93 Grattis till välmåendet!!!
Själv måste jag skärpa mig, åtminstående kvällstid då det ofta blir (om än lite nyttiga saker) kvällssnacks…
Kan tänka mig att gå med i BMEXX utmaning… DOCK "måste" jag också göra ett avhopp nu på lördag. Har en inplanerad fylla (första på typ 2 år??) då jag är bjuden på inflyttningsfest!
Hur lång ska utmaningen vara??
Sen till #92 - Zabbio, vill jag ge ett enkelt litet tips… Koka ägg och ha med dig till jobbet!!!! Mättar som bara den! När jag provade på LCHF för 2 år sen kunde jag vissa dagar leva (gott) på 4-5 kokta ägg!! Åt då ägg till frukost och lunch… Till middag blev det nåt annat. Äggen kan du dessutom koka kvällen innan och ha klara när du går upp!
#95 22 dagar :)
// Pabblo
#95 Tack för tipset, ägg funkar dock inte så bra för mig :) Var inne på LCHF tidigare och testade det.
Men det blev en grillad kyckling. Hyfsat nyttigt iaf.
Vågen står på +2kg.. fast det kan skyllas på all tårta och skräp i samband med den förra veckan :) Har börjat skärpa mig igen nu och har inget direkt sötsug, så det finns inga större hinder för att jag ska komma tillbaka till vettig kost och börja gå ner i vikt igen. ;)
Verkar vara många som hade en dålig vecka förra veckan.. vad kan det bero på tro?
Ett litet mål till de som vill: Redovisa en -siffra (t.ex -2 kg eller -0,4 kg) här på Fredag med start från och med nu! Inget måste med stora siffror bara att det är någonting:)
// Pabblo
Jag hoppas jag kan vara med och visa en minus-siffra. :)
Jag står på exakt 73 kg nu.
Heja allihopa! :D
#98 Vintertidsomställning som rubbade mat-och-sovklockan? 
Idag har varit bättre för mig. Två varma mackor, en wrap med kyckling och sallad och så kyckling och pommes till middag. Blidde en glass också, men iaf inga mängder kakor fastän jag tog hem 7 stycken! De har pojkvännen ätit upp 
#100 duktigt! I morgon inge glass och köp hem lite mandlar eller någonting och ha som mellanmål ist. Nyttigt och gott! Ska själv fylla på lagret i morgon. Märkte hur illa det gick förra veckan när jag inte hade min blandning att knapra på. Godis, glass och läsk till höger och vänster bara för att blodsockret sjönk som tusan. Funkar inte med enbart frukost, lunch och middag.
// Pabblo
#100 duktigt! :D
Idag har jag käkat gröt, två grova mackor (med massa sallad :D), och ris, köttfärsröra och sallaaad. :) Jag tror bestämt att jag är kär i sallad, haha.
Och 30 minuters cykling, och 30 minuters zumba (igår blev det ca 60 minuters zumba :D jättehärligt!)
Har ätit gröt, med en ny blandning idag. Psyllium frön, pumpakärnor, solrosfrön, linfrö och honung. (råg gröt). Samt min vanliga vitamin shot.
Har ont i precis hela kroppen idag, vill helst inte röra mig alls. Men ska pallra mig upp ocg gå en sväng senare ändå, när kroppen vaknat lite.
Mitt bästa tips är nog att skaffa hund, fast det är kanske inte alltid så praktiskt genomförbart. Och att alltid välja att gå om man har möjlighet, vardagsmotion helt enkelt.
Annars kör jag den "gamla skolan" alltså äta oftare, mindre och nyttigare. Vilket inte innebär att det inte slunkit ner båda Pizza, Glass, Gräddsås, Tårta, Kakor, Choklad, Vitlöksbröd, Godis och liknande de senaste 6 veckor men till 90% äter jag hyfsat vettig mat. Brukar lyxa till det lite med frukosten för att jag ens ska orka äta frukost, det är verkligen inte mitt favoritmål mat.
I vilket fall verkar det fungera, har fått ner två storlekar och 10 kilo på 6 veckor. Väldigt praktiskt eftersom många av mina större kläder blev snodda vid ett inbrott i tvättstugan. Gissar i vilket fall att det kommer plana ut nu och de första kilonen antagligen var främst vätska, men är trots det glad. :)
Har ganska nyligen kommit hem ifrån gymmet. 30 min crosstrainer och lite styrketräning.
Ska nu äta grillad kyckling och grönsaker.
Känns gött att få komma igång igen nu när hostan är borta
Mötte grannen med en okänd häst på min motionsrunda. Följde med till hästens stall (4-5km bort) och hjälpte till att ta hand om den. Hade varit bortsprungen några timmar efter att ryttaren trillat av när en hund skällde på hästen. Ryttaren åkte in med ambulans men troligtvis är det ''bara'' muskelskada.. slog i ryggen dock, och det ska ju röntgas. Hoppas på det bästa. Hästen hade tappat en sko, trampat av tyglarna men verkade för övrigt helt ok.
Fikade hos grannen efteråt; kaffe och en bit ostpaj till lunch (inga mackor eller kakor ;) Känner attjag saknar lite grönsaker så jag ska nog äta en paprika nu tror jag.
Inte helt säker på vad det blir för kvällsmat, men jag har en del rotfrukter som behöver ätas snart, så det blir nog kokta rotfrukter och nån köttbit. De börjar bli lite mjuka för att ätas råa, men det är ju inget fel på dem..
#150 Fniss! Man är nog lite trött när man läser: 30 croissanter och lite styrketräning.. ;P
// Pabblo
#107 Hade nog inte räckt med lite styrketräning för att bli av med de 30 croissanterna
Jag syndar fortfarande.. Kaka på jobbet idag igen.. Har inte sovit och är totalt slutkörd och orkar inte bry mig
Det är bara att komma igen =). Man får ju ha dåliga dagar, bara dom bra dagarna kommer tillbaka ;)
Idag har jag ätit bra, och kört 30 min zumba! :D Jag är kär i zumba tror jag bestämt.
Ska försöka gå ner 5-7 kilo så att min hemska mage försvinner.
Idaaag har jag syndat… :P Jag har ätit lite chips. Men har istället ätit extra mycket sallad till min middag, för att äta mindre kolhydrater för att på så sätt "kompensera" lite. :)
Jag räknar ju lite halvt kalorier också, och såg till att inte äta över min "gräns", trots att jag åt chips. Så jag känner mig inte så onyttig, och jag åt inga mängder.
Är väldigt glad att jag kunde förstå själv att man inte behöver käka upp en hel påse för att bli "nöjd", det räckte med någon näve. :) Ett steg i rätt riktning!
(Anledningen till att jag ens käkade chips var för att en vän kom hit med en film och chips som vi skulle ha tillsammans, så då åt jag lite. :))
Åh, vill ni ha en bra metod för att få bort allt vad aptit heter, och när vi väl äter så slutar ni äta på fem sekunder? Skaffa en visdomstand.
/Mello - vis av erfarenhet, tyvärr. 
#113 har också en växande visdomstand med som faktiskt sköter sig och inte gör ont. Hoppas det går över för dig sedan.
3 dagar utan sötsaker.. Stolt!
// Pabblo
Mår skit och har ångestkänslor, skuldkänslor och känner mig fångad, svag och usel.. Vill ni veta varför så står en del här: http://relationer.ifokus.se/discussions/4eb51ebdd4ebea50a700d5ef-mor-min-alska-utan-tillit
Men jag har hållt mig borta från sötslisket.
Den vanliga grötfrukosten, ridning ett par timmar + 5km promenad (ledde hem hästen för att sträcka på benen), en smoothie på 1 bnan och 2 clementiner till lunch.
Middag av ungsbakade rotfyukter och köttbiffar, till det en sås/dressing med färsk paprika, hemgjord majonäs, grädde, lök och kryddor.
Jag har haft en usel vecka kostmässigt. Inte haft någon matlust och mått dåligt de gånger jag ätit, vilket resulterat i ett minimalt intag av nån form av näring. Tyvärr syns det på vågen med minus två kilo på fem dagar. Jag säger tyvärr för jag vill verkligen inte "lära mig" att det syns på vågen om jag låter bli att äta. Hoppas att matlusten återvänder i helgen då jag ska baka världens tårta!
Idsg körde jag mest styrketäning och lite på crossen. Se hur jag gör imorgon om jag kommer iväg.
Tycker de är kul att styrketräna nu. Känner att man har blivit starkare i vissa kroppsdelar som man innan var ganska svag i utan att man tidigare tänkt på de!
Gick inte alls bra för mig och 22 dagars challange :( blev jätteförskyld och yrade iväg till godisståndet i går när jag var och köpte medicin.
// Pabblo
Ätit pepparkakor idag.. men för övrigt hållt mig till ''bara hemlagat från grunden'' utan godis och kakor.
Jo förrsten, smakade lite grönsakssnacks från ''naturgodishyllan'' på ICA.. vacuumfriterade och utan madssa konstigheter, bara grönsaker och salt.
Usch, jag har en dålig dag - tankemässigt.
Ska på inflyttningsfest i kväll och detta innebär lite alkohol och säkert en del andra onyttigheter. På ett sätt vill jag inte gå - för jag vill inte gå upp i vikt igen. Men samtidigt vill jag gå för att kunna ha kul med mina vänner.
Alkohol intar jag inte alls ofta, nu för tiden, så ett avstamp borde jag ju få unna mig? Utan att få dåligt samvete? Och utan att gå upp 17 kilo på kuppen….?
Det är så det känns… En cider leder till 3 kilos viktuppgång. Dessutom har jag inte en massa träning "till godo" denna vecka. Det har endast varit gång fram och tillbaka till jobbet (a 15min 2 ggr om dagen) och ett innebandypass.
Tänk på att du ökar förbränningen genom att överäta en dag, så en kväll kan du äta skit om du vill. :) Det tar ett par dar att sänka förbränningen igen.
Men det kräver förståss att du kan hålla dig från en ''återställare'' eller överblivet godis dagen efter…
#120 Det är viktigt att vi unnar oss ibland. Det ska vi göra utan att må dåligt över det. Och man går inte upp för att man unnar sig en dag lite då och då. Vågen kan visa 1-2 kg mer dagen efter man druckit alkohol och ätit mycket, men det sjunker snabbt igen om man kör på som vanligt.
#120 inte ha dåligt samvete för att du ska ha kul. Livet handlar inte bara om att äta rätt och träna:)
Ett tips annars kan ju vara att du dricker mestadels vin om du tycker om det. Mkt mindre kalorier än i cider och öl. Fast som sagt tycker inte du ska tänka på sånt i kväll utan ha kul!
// Pabblo
Usch vad jobbigt. Jag ska sköta mig helt fram till den 3:e december med både maten och träningen. Så skriver en kompis och frågar om jag ska med och tura ikväll.. Det tog emot att tacka nej, men jag gjorde det i alla fall :)
Fortfarande inte hittat tillbaka än.. Är sjuk och jävlig och har ingen ork till att bry mig… Men snart så (är tanken iaf)!
#125 Svackor hamnar vi alla i ibland. Du kommer komma ur den!! :)
Nu har ju fredag varit… Blev det några minus-siffror för er sedan i måndags? :)
Jag vägde mig igår, så det var ju söndag och inte fredag… Men då hade det blivit -0,3 iallafall :)
Någon som är med på att redovisa vikt nästa måndag? :)
Skriv upp eran vikt ni har nu då, så ser vi ändringen :D
Mello - 72,7
#127 Har gått ner ca ett kg den här veckan. Kommer inte skriva min vikt, känns som otur, men jag kan redovisa om en vecka hur mycket jag gått ner.
Tack för de stöttande orden…
Utekvällen var mycket bra!! Och jag vägde mig dagen efter och hade (istället för att gå upp 17 kilo) gått ner 1. Kanska ska festa till det oftare??? HAHA, nej, det är inte värt det. Mådde pyton igår och det är alltså inget jag längtar tillbaka till.
Är det förresten någon av er här som tagit kontakt med läkare eller vårdcentral innan ni började försöka gå ner i vikt?? Det är ju det som rekomenderas…
Jag funderar på att göra typ en "hälsoundersökning" - få lite koll på värden i kroppen, fettprocent, järnvärde i blodet…. Ja, lite sånt. Nån som har gjort det?
Förövrigt så kan jag meddela att jag senast jag vägde mig (det är bara onsdag morgons vägning som gäller) vägde 102,7…Kan uppdatera vikten igen på onsdag och hoppas på minst -1,3 (har då gått ner totalt 20).
Gick ner ett kilo. Har dock inte vägt mig på ett par dagar. Säkert en massa plus.
#129 inte för att vara tråkig men var det inte bara vätska? man brukar förlora en del om man festar kvällen innan. :)
// Pabblo
#130 Jo visst kan det vara vätska. Men den vägningen "gills" inte för mig. Skriver bara upp och försöker hålla mig till att BARA väga mig onsdagar… Så att jag hade gått ner 1 kilo igår säger egentligen inte så mycket om vad jag kommer väga på onsdag morgon! Men jag håller ju såklart tummarna för att det där kilot fortsätter hålla sig borta
Gått ner ½ kg på en vecka. Har annars stått still den senaste tiden så jag vart ju glad åt de lilla 
Bara hoppas att det fortsätter åt rätt håll.
Måttmässigt har de inte ändrats nåt, men det kommer förhoppningsvis snart…..
#3 Imponerande!
Jag brukar inte tänka så mycket på vikten direkt men nu har jag ökat lite för mycket, mina byxor sitter tajtare och det godkänns inte! Började med mina joggingturer nu igen (känns toppen!) och så blir det att byta ut ploppen mot vindruvor, mango, ananas etc! 
#133 Tack :)
Nu tar vi nya tag! 
Heja, heja! :)
Igår åt vi hamburgare och pomme till middag…
Men jag har faktikt hittat något som heter självbehärskning, tro det eller ej! :D Jag åt mina hamburgare inlindade i ett salladsblad istället för bröd, och jag åt bara 1 dl pomme. :)
Så, nu har jag vägt mig för denna vecka och kan stolt säga att jag nu uppnått -20 kilo!!
Skönt!! "Bara" resten kvar nu då… (resten = 25-30 kilo)
Har följt min plan och gått upp i vikt och midja. :(
#137 Grattis :)
#138 Kanske behövs det bara lite småjusteringar i planen?
#139 Tror det är mensen som är på väg :3 Är nog mest vattenansamling. Har fått finnar med.. bleh..
#140 Jamen dåså, då försvinner det ju igen :)
Nå hur går det för er?
För mig dåligt då jag har haft två veckor fulla med tentor och annat jävlskap dvs stress, stress, stress. Var sjuk med.
Den här tråden börjar bli lite lång. Kanske startar en Pepp pepp! 2 snart :)
// Pabblo
Nä, det har verkligen inte gått något vidare för mig… Menmen… Man får ta nya tag!
Jag tycker att det går hyfsat, dock bara gått ner 0,2 kg denna vecka. Men jag tycker att det känns bra bara det visar neråt alls. :D
Imorgon kommer jag fuska massor (har årsförlovningsdag :D), men det ska jag "motverka" lite idag, genom att köra ett superhårt zumba pass på 1 timme och 20 minuter. Och sedan köra lite styrka också. :D
/ Mello - som knappt kan tro sina ögon eftersom hon alltid LÄNGTAR tills hon pluggat klart så hon får träna… Aldrig trodde jag väl att detta skulle hända. :D
Jag har hållt motion och mat iaf, men inte vägt och mätt :3
Har fått hem en crosstrainer som jag kör ''6 km'' på var dag nu.
Sådärja! :D 1,5 timme Zumba blev det, och 30 minuter styrka. Och sen stretch såklart. Sjukt härligt!
Nu väntar jag bara på att duschen ska bli ledig… Den behövs just nu…
*puh*
Ny tråd då denna är så låååång!
http://viktminskning.ifokus.se/discussions/4ec967ea88f47221770071c3-pepp-pepp-2-gemensam-vikttrad#discussions-1
// Pabblo