Hälsosam målvikt, och lite frågor :)
Jag är ny här på viktminskning i fokus.
Jag är gravt överviktig med mina 1.55 cm och 90 kilo. Jag har varit överviktig sen jag var barn, och har aldrig sett en utväg. Förens nu.
Så nu ska jag gå ner i vikt. Jag var hos min sjukymnast igår, och nu ska vi sätta upp ett schema på 2 dagar i veckan då jag ska komma dit och träna. Jag har reumatisk värk, så jag kan inte gå ut och jogga utan att ligga utslagen i smärtor dagarna efter. Det är väl en av anldeningarna till att jag blivit så överviktig som jag är, just att jag knappt lämnar lägenheten.
Nu till frågan.
Vad skulle ni bedöma vara en passande målvikt? Vissa här skriver ju att de är 1.60 långa och väger 60 kilo, men vill gå ner i vikt. Innebär det att jag måste gå ner 40 kilo+ för att vara i någorlunda balans?
Följande frågor:
Vad äter ni till frukost? Jag är känslig för mjölk, och kan inte äta yoghurt eller filmjölk mer än en gång i veckan.
Fler mattips? Trevliga och snabba favoritmål? :)
Hur mycket har du gått ner sen du började, och hur lång tid tog det till att komma där du är idag?
Jag tycker 60 låter som en bra vikt för den längden.
Vad du ska ha som målvikt vet jag inte, men sätt det inte för lågt.
Är det så att man känner att man har mer att ta av när man når sin målvikt, kan man sätta en ny. Det har jag gjort :)
Frukost; ägg! Ägg kan man koka, steka, göra omlette med. Omelett ör så enkelt att variera med grönsaker, fisk och kött.
Favoritmål är ugnsstekt lax med broccoli och hollandaisesås.
Eller en god köttbit med en grönsallad full av rå lök, jalapeños och beasås blandat med riktigt stakt chilisås/alternativt riktigt het röd chili.
Jag har själv precis nått till -30kg. Resan har tagit mig nästan precis ett år. Skrev in mig på Actic November 2010. Det var då jag började min förändring. Har nått min målvikt som jag satte för ett år sedan, och kommer nu sätta en ny vikt. 6kg till ska bort.
Jag är 158 cm lång och har fått höra att jag ska ligga mellan 60-63kg, så du borde väl också ligga där omkring. Men som Hera säger, det är bättre att inte sätta den för lågt utan att i så fall sänka den när man når dit. Man ska inte sätta ett mål som känns helt och hållet omöjligt att nå!
Jag har hittils gått ner 35 kg och har ett par kilo till innan jag är vid min målvikt. Min målvikt är 65 kg, trots att det är lite över vad de säger att jag "ska väga". Det har nu tagit mig 7 månader, men innan året är slut hoppas jag nå mitt mål. Jag tränar en hel del också och tänker ofta på det där att muskler väger också, så jag är mer fixerad vid hur jag ser ut och hur kroppen är formad än vad vågen visar.
Jag har svårt för frukost så jag tar oftast bara nån knäcke-skiva med en klick keso och en skiva skinka med nån grönsak på.
Under min viktnedgång har jag blivit helt tokig i broccoli! Det är nyttigt och jag kan äta mig ordentligt mätt, att ha "rent", i grytor och olika röror och till och med som mellanmål istället för en frukt. Keso är också en sak jag upptäckt under viktminskningen! Som hel maträtt är senaste favoriten quornfärs med broccoli, rivna morötter och zuchini. Eller hemmakokt köttsoppa med grytbitar, svamp, morötter, blomkål, brocolli och krossade tomater.
Lycka till! 
Tack tjejer! :)
Jag kan inte äta tunga mjölkprodukter som filjmölk, keso, ost, grädde eller ren mjölk. Så det faller tyvärr bort.
Likaså tillagade grönsaker..
Men nästan alla grönsaker går hem hos mig råa, utom blomkål och broccoli. Är det okej att ersätta tillagade grönsaker med färska?
#3 Varför kan du inte äta tillagade?
Visst kan man äta råa också.
Jag kan äta tillagade, men tycker att det är fruktansvärt äckligt. Jag har blivit tvingad äta kokta eller wokade grönsaker sen jag var liten, och får klökningar bara av att tänka på det :)
Det är helt okej i Soppor och köttfärssås och så, självklart. Men att stoppa en mosig grönsak i munnen klarar jag inte.
Så det vore bra om jag kunde klara mig på rått :)
#5 Tillagade grönsaker behöver inte bli mosiga ;)
Men som sagt, en del lever ju på råå föda, så visst kan du äta dom råa.
råa är ju ännu nyttigare så visst går det bra!
Ang. vikten så beror mycket på hur man är byggd. När jag vägde 60kg (154cm) så var jag definitivt överviktig, till och med min läkare påpekade det. Men sen så har jag en kompis som är 156cm och väger 65kg, och hon ser perfekt ut! Hon har mer muskler, och även grövre kroppsbyggnad jämfört med mig.