Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 2702 ggr
Frosstis
0

snälla hjälp mig gå ner!

kan ni snälla häjlpa mig att gå ner!

jag är 162 cm lång och väger 57-50 (nåt runt där). jag tror jag är överviktig och jag är 13 år. jag fyller år den 24 augusti så jag är inte ens nära att fylla 14 snart.

jag går inte i någon sport men jag står i kö för ridning.

jag tränar aldrig , jag gillar inte att vara ute och gå med min hund ex. kan ni ge några tips hur jag kan träna inomhus? (utan gymm och så, alltså hemma)

jag blir kallad för kaggen och så i skolan och idag skulle vi kolla om vi hade någon vikarie så sa några killar: du kan väl gå och göra det, du behöver nog.. eh.. eh..

typ.

jag blir ganska ledsen eftersom mina andra kompisar är jättesmala.

till frukost brukar jag äta flingor med blå eller grön mjölk, antingen corn flakes (osockrade) eller typ havre fras. till lunch äter jag det som serveras i skolan med mjölk. ibland äter jag knäckebröd också , men ytterst sällan.

sen under dagen går jag och mina vänner och kanske köper något godis eftersom vi går så långa dagar och blir hungriga. när jag kommer hem efter skolan så äter jag kanske flingor eller 2 mackor. ibland dricker jag juice. sen till middag äter jag det som serveras med dricka (mjölk eller saft eller typ julmust)

på kvällen iblaaaand blir jag sugen på något så då tar jag flingor.

nu ser det ut som jag äter flingor typ hela tiden, hehe.

jag har sötsug, hur kan jag få bort det? jag äter godis typ 4 dagar i veckan och på fredagar äter jag någonting som fredagsmys, kanske ostbågar eller popcorn.

hjälp mig :(

hus-musen
1

För det första, man ska absolut inte banta när man är så ung som du är! Din kropp växer fortfarande och behöver  mycket näring för att du ska orka med långa skoldagar.
Men det du kan göra är att äta nyttigare och röra på dig, bra mat och motion är alltid bra oavsett hur gammal man är Glad

Du äter ju massor av socker hela tiden, juice, saft och dricka, havre fras, conrflakes (även om det står utan tillsatt socker så innehåller det socker) godis, ostbågar, mackor mm.
Det räcker med att äta godis eller något sådant en gång i veckan, inte 5 dagar i veckan. Drick vatten eller möjligtvis mjölk till maten.

Vet du om att i en burk coca cola 33 cl är det 10 sockerbitar? I ett glas juice beroende på märke förståss, kan det vara 8 sockerbitar i.
Ett glas mjölk kan innehålla 3 sockerbitar så det är bättre att dricka, eller vatten få förståss.
Det är därför du har sånt sockersug, du äter mycket mer socker än vad du tror.

När du är hungrig är det bättre att äta tex osötad musli och lite yougurt eller liknande, ta en morot och tugga på eller lite ost om du gillar det.

Antar att du har gympa i skolan? Är det något du gillar där? Kanske du kan göra på fritiden oxå :)

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
1

Du är inte överviktig och behöver inte banta. Däremot är det aldrig fel att träna lite motion och kanske lite styrketräning för att få kroppen pigg och fast.
Träning gör oss alla gott om vi håller det på en frisk nivå.

Att hålla på och banta i din ålder kan skada din kropp. Helt dumt eftersom du inte behöver banta! Killar i din ålder brukar inte ha kommit långt när det gäller mognad och säger saker bara för att säga dom, inte för att dom menar det. Dom tänker inte speciellt långt. Så skratta dom i ansiktet när dom säger idiotiska saker.

Men du kan försöka att skippa godiset och istället ha med dig en frukt eller något till skolan som du kan äta när du känner att du behöver fylla på med energi. Sötsug försvinner inte så länge man underhåller det med godis ;)

Sen kan du försöka äta flingor bara en gång om dagen, och kanske äta mörkt bröd istället. Kom ihåg att äta grönsaker också. Så dra ner på flingor och ät mer riktig mat som innehåller saker som kroppen behöver.

Och till sist, jämför dig inte med dina kompisar. Alla är vi olika och det gör ingen nytta eller rättvisa om man jämför sig med någon annan. Du är du, och du ska trivas med dig själv som du är, inte som andra är.

Det är svårt i din ålder, för man håller på att bli vuxen, kroppen förändras och man är ofta osäker på sig själv. Önskar jag kunde skicka självförtroende och självkänsla till dig med posten :)

Frosstis
0

okej tack så mycket ;)

ettlitetalias
0

Sen så är det nog helt enkelt så att du har utvecklats mer än dina kompisar kanske? När man är runt 13 så är det väldigt stor skillnad på hur utvecklade folk är, och om de är så smala så kanske det helt enkelt är för att de inte börjat växa ordentligt än.

Dessutom kan folk vara så dumma och säga kalla folk tjocka osv utan att mena det, men att det sedan "fastnar" och blir nästan som ett smeknamn - utan att det för den delen är sant. Vi hade en tjej i vår klass som utvecklades före resten, och då såg hon ju självklart större ut i början och blev kallad tjockis hela vägen upp till gymnasiet trots att hon inte alls var tjock!

Äter du maten i skolan förresten? Äter du inte ordentligt med bra mat så blir ju suget efter godis mycket starkare.

Frosstis
0

#4 nej , alltså jag utvecklas typ lika fort som de.

ja, men en kille som blivit mer mogen säger inte så längre.

jadå, fast om det är äckligt gör jag inte det hehe. men då äter jag knäckebröd.

hus-musen
1

#5 Men knäckebröd blir du inte mätt på, då är det lätt att man köper godis och onyttigheter istället. Skolorna ska ju servera sallad och har ibland alternativa maträtter. Och du har ju en matlista i matsalen, så om det är något du inte gillar så ta med banan eller en drickyougurt eller något så du får mer mat i dig.

Qui dormit, non peccat

Frosstis
0

#6 okej..