Gå ner i vikt utan träning?
Hallå! Jag är en 16 årig tjej som inte är supertjock men inte häller helt normalviktig. Just nu har jag ett stort problem och behöver gå ner i vikt. Jag påstår inte att det är direkt akutfall men jag är helt enkelt för tjock och går upp i vikt hela tiden! Nu har jag storlek 40/42 men för några månader sedan hade jag storlek 38! Jag trivdes superbra med storlek 38 och nu mår jag skit. Jag är även rädd att bli ännu fetare..
Tyvärr har jag inte tid för någon träning eller annan aktivitet (har knappt tid att vara med vänner) eftersom att det är så mycket pluggande på gymnasiet. Jag vill så gärna gå tillbaka till min storlek..
Har ni några tipps på hur jag kan gå ner i vikt utan träning? Jag förväntar mig inget mirakel men jag vill gärna att det inte ska ta mer än två månader. Det skulle inte häller skada med tipps om tabletter som minskar sötsuget och aptiten (:
//Martina
Ät ofta (d.v.s ät frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag), ät inte skräp, tänk med hjärnan.
Byt ut allt onyttigt mot en frukt.
#2 Jag har inte tid att äta regelbundet, inte frukost häller och oftast så blir det skräpmat eftersom jag inte kan ta med lunchlåda och skolmaten är fet och oätlig. Tror att det är darför jag går upp i vikt men jag kan inte bestämma över skolans tider 
Har försökt att sluta med skräpmaten och det går bra, har inte ätit något under veckan (:
#3 Man får skapa sig den tiden!
Finns bra lunchlådor man kan ha med sig, t.ex pastasallad mm.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Har försökt men jag har lektioner från att skolan startar fram till luch.. utan rast :(
#5 Men på morgonen innan du sticker till skolan kan du väl äta frukost? Eller på ev buss/tåg?
Någon liten rast måste ni ha, ni kan ju inte ha lektion 3-4timmar/stäck utan paus, det får man inte ha.
#7 Vi har fem minuter mellan lektionerna..
skriver fel hela tiden med siffrorna 
#7 Tror inte ens man får ha det? Tror man måste få ha minst 10-15 min på sig mellan varje lektion.
Men då får du fixa så du kan äta frukost innan skolan, sedan äta vid lunch och sedan ev mellanmål eller liknande när då åker hem?
Går alltid att fixa på något vis :D
Får hoppas på det (;
Du får fixa matlåda kvällen innan. Med den inställningen du har så tappar man inga kilon.
Om du verkligen vill gå ner i vikt så tar du dig tid till att äta ordentligt, alla måltiderna. Det finns inga andra sätt än att anstränga sig. Det är helt upp till dig, men så som det låter på dig så verkar du inte vara tillräckligt motiverad. Man får planera och anstränga sig om man ska gå ner i vikt, särskillt om man inte kan motionera extra.
Om du ska gå ned i vikt utan att motionera så kan du inte ligga för lågt i kaloriunderskott. Risken är att du förlorar mer muskler än fett och det vill du inte. Har du hört talas om låg-kolhydrat-diet? Det kanske kan vara något för dig. Då sätter du kroppen i ketos (förbränner fett istället för kolhydrater). Och såvitt jag förstått så får man inte samma muskelförluster.
Är 17 år och jag gick ner i vikt utan träning. Jag åt ändå ganska mycket så jag började med att äta 2ggr/dag i ca 2 veckor först (inte så stora portioner) vilket var lite konstigt… Men då kände jag inte hungern på samma sätt. Sen när skolan började åt jag 3ggr/dag, men efter ett tag började jag slarva. Jag åt inte pasta, ris etc. bara bröd till frukost, men när jag slarvade så kunde jag äta godis, kvällsmål osv. Har gått ner 12 kg. Väger 56 nu och min målvikt är 55 kg.
Är 16 år precis som du, jag går gymnasiet och pendlar fem mil/dag (inte supermycket men tar sin tid med buss), jag har gått ner 12 kg från en storlek 40 till en storlek 36 på ca ett år med träning och ren kosthållning (tallriksmodellen) och uteslutit godis, chips, kakor etc. Många kan tyckas att det tagit lång tid men jag tänker att går man ner allt fort genom att svälta så går man upp allt när man börjar äta igen. Därför är det bättre att skapa sig en livsstil i stället. Äta bra mat med mellanmål och röra på sig då och då. Jag har nått mitt mål och är så otroligt nöjd. Jag håller mig till mina måltider och mellanmål och brukar unna mig något på helgerna.
Det som behövs är motivation och självdiciplin, utan det kommer man ingenstans. Uteslut allt onyttigt i minst två månader och håll dig till bra mat, det är helt okej men det bästa är om du skulle börja motionera på egen hand ca två gånger i veckan. Ofta blir det så att om man börjar träna så blir det en vana som även den är svår att bryta och det är ju superbra!
Jag älskar träningen och har byggt en massa muskler, min kropp ser ut som en annan och det är underbart skönt. Men det jag egentligen har att säga dig är att du ska sätta dig ner och tänka över det du vill få ut av din viktnedgång. Kan du offra två timmar i veckan till träning och skippa tv-tittandet i stället? Du måste lära dig att prioritera, och glöm inte att sätta upp delmål efter vägen! Lycka till! :)
#15 Ja det är bättre att gå ner långsamt än massor på en gång, då hinner kroppen med bättre:)
#16 Ja, man vill ju hålla vikten när man gått ner den och inte gå upp allt direkt efter, då känns det bara onödigt! ^^
#17 Ja precis! :D