Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 15082 ggr
Rönisch
20

Nyttigt godis?

Vad finns det för nyttigt godis där ute? Något som innehåller lite kcal.

Vill ha något på fredagarna, eller någon gång mitt i veckan när jag är sötsugen.

Torkade bananer borde väl inte vara så nyttigt, ser ut som att de har haft på en del socker, gäller det torkade äpplen också?

Vill ha en massa tips Glad

[Hanzi_91]
2

Jag har precis köpt Charlotte Perellis stora fitnesspaket, som bland annat innehåller små bars så kallade Femme snackGlad De är nyttiga och riiiiktigt goda! Väldigt lite kalorier. Jag får lätt sötsug och då tar jag en sån.

Här kan du kika mer: http://charlotteperrelli.chic.se/femme-snack/#respond

Femme snacks finns att köpa för sig också så du behöver inte köpa Fitnesspaketet om du inte vill! Glad Är mer till för dem som tränar, innehåller bland annat protein osv.

Halvdansken
3

Nyttigt och nyttigt… den innehåller 36,5% kolhydrater (socker) och en massa sötningsmedel, så det är ju inte underligt att den tar bort sötsuget.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Hanzi_91]
1

#2, Ja det är ju sant, tänkte också på det, men det är väl iaf bättre än vanlig choklad? eller?

Halvdansken
1

Varför då? Om du äter 70 - 80 % mörk choklad är det nog "nyttigare".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
0

Sötningsmedel har använts inom sjukvården till anorexiapatienter eftersom det brukar öka aptiten (kanske inte så bra ifall man vill gå ner i vikt)

Man kan ju tugga på grönsaker, naturella nötter (inte i jättemängd dock), rostade kikärtor, rostade sojabönor, frysta gröna sojabönor (ljummas upp i mikron), djupfrysta bär utan socker.

Rönisch
0

#5 Grönsaker ruggar jag på i alla fall, men vill ha något mer godisaktigt! Torkade bananer/äpplen, vet någon hur mycket kcal de innehåller?

Karmatarerskanise
1

Torkad banan innehåller 374 kalorier per 100gram.

Torkade äpplen innehåller 257 kalorier per 100gram.

Torkad frukt innehåller mindre vatten än färsk, därför är det ganska hög kalorimängd.

Här kan man säka på olika matvaror och se vad de innehåller.

Aribigga
0

Jag brukar ta en kopp te med honung när sötsuget blir för jobbigt på kvällen. Honung är ju också socker men det ökar också förbränningen, är bra mot infektioner och slemlösande så jag tycker det är bättre än att äta en glass.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Hanzi_91]
0

#8 Det brukar jag också göra faktiskt, jag har hört att honung till och med skulle vara positivt för fettförbränningen enligt någon kostexpert som blivit intervjuad i Må bra- tidningen. Men det är ju en hel djungel det här med kost, vad man ska äta och inte osv, så det finns ju nog många som inte håller med :P

Zabbio
0

#8+9

Yapp! Honung är bra. Det är syrligt och inte basiskt, därför höjer det inte insulinet och därmed lagras inte fett på samma sätt och man  får inte sötsug efter nån timme när blodsockret (inte;) ) sjunker :)

En kompis som dels har bin, dels har gjort en GB-operation och så patade med dietist och nämnde om honungen. Fick det svaret. Jag har även funderat i de banorna sen jag fick  veta att honung inte är basiskt (det är ju bi-spya = magsaft = syra) och att syror (tex äppelciderviäger) hindrar insulinutsöndringen :)

Så honung och mörk choklad skulle jag klassa som två nyttigare godisar. Oftast vräker man ju inte i sig mörk choklad heller..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Karmatarerskanise
0

#10 Honung = socker = höjt blodsocker. (och mer sötsug om man är svag för det. Till och med sötningsmedel ger sötsug)

Det är vad jag fått lära mig.

Zabbio
0

Ska försöka få tag i en blodsockermätare och mäta blodsockret efter att ha ätit några matskedar honung :) Hade varit intressant.. men var får man tag på det?

Tror faktiskt inte att det höjer blodsockret särskilt, och det är ju nya rön som vissa dietister m.fl. börjat nappa på. Det borde ju finnas en grund till den förändringen..

Att anta att det höjer sockret eftersom det smakar sött och är sockrigt är ju en logisk och enkel slutsats. För att ändra den till något ologiskt som att det tvärtom inte alls är farligt för tex. dabetiker osv så borde det ju krävas någon form av undersökning som visar på det..tycker man. (visserligen ger man dem ju rådet att äta bröd och äpplen med, men det håller ju också på att ändras..)

Zabbio
2

Ah, titta här vad en sökning gav: http://www.alltommat.se/Smala-recept/Honung-ar-bra-for-blodsockret-1.3380

Ok, det är inte så att man ska hälla i sig en massa honung hela tiden, men det känns ändå som det bästa sötningsmedlet och en godis ersättare som är helt ok. För godis ska man ju inte heller äta alltid, det är ju skillnaden mellan  godis och god mat :P

Jag känner också att ett sötnings/godis-medel som använts flitigt i så många århundraden, rent årtusenden, och fortfarande uppfattas som hälsobefrämjande (antiseptisk, förbättrar näringsupptag, har använts medecinskt osv och har inga varningar över sig förutom den gemensamma ''allt socker-liknande är farligt'' varningen).. ger en viss pondus. Det är ju inte precis en ny trend som kommit (jämfört med tex tallriksmodellen/matpyramiden ;) Men, som med allt annat - det ska inte överdrivas.