Lat?
Jag borde verkligen ta fingrarna ur och gå ner till mitt delmål på 55kg.. väger 58kg just nu och har gått ner från 63kg tidigare i somras och har hållt vikten riktigt bra.
Mitt huvudmål är 52kg.. men vi får väl först se hur min kropp ser ut när den nått 55kg.
Hur går man ner 3kg fortast? :) Tidigare gick jag som sagt ner 1kg i veckan.. får se om jag lyckas med det igen. Då var jag dock tvungen att sluta med godis/fika/onyttigt helt de veckorna, samt gå varje dag 1 timme och äta mindre portioner.
Eller ska jag ta en till allevo diet i 14 dagar där man äter ca 550 kcal om dagen? Samt promenera någon dag i veckan..
Vad tycker ni?
Detta kommer dock inte ske fören efter nyår :) ska allt frossa lite iaf!
Mvh. Sanne & Djuren
Varför inte göra som du gjort innan när du vet att det fungerar? Det tycker jag verkar vara bäst.
Pulverdieter är inget jag rekommenderar.
#1 Eftersom de var en stor på frestning.. om man går på diet är det lättare att inse att detta är vad jag ska äta. Annars är det så lätt att de kan bli för mycket onyttigt trots allt.. eftersom man måste tänka mer på vad man äter då.. räknade lite kalorier och sånt då.
Mvh. Sanne & Djuren
#2 Då föreslår jag att du följer en diet som innebär att du får äta.
Räknar man kalorier kommer man ju in i det till slut, och man behöver inte tänka. Det blir ju som med vilken diet som helst egentligen. Man vet vad man ska och inte ska äta.
#3 Okej :) tack för ditt svar, ska tänka på saken! Men troligen blir det att testa en till pulver diet.. eftersom det gick så bra i somras :) endast gått upp 1 kilo sen jag slutade :)
Mvh. Sanne & Djuren
Skulle inte föreslå pulverdieter.
Ligger du på så lite kcal/dag som de ger så tappar du framförallt muskler. Speciellt om du inte har jättemycket övervikt. Det beror på att fettcellerna bara släpper ifrån sig en viss mängd fett (kan räkna på ca 70kcal/kg ren fett övervikt per dag, ungefär), resten tar kroppen av musklerna och förståss det du äter. Så ligger du på ett underskott av 1500kcal/dag, och har 5kg övervikt så tas 1150kcal av muskler och vävnader istället för fett. Enkelt räknat, det finns förståss fler faktorer osv, men även om du tränar så hindrar det inte muskelförlusten.
Men visst.. du går ju ner i vikt.. däremot blir det ju ingen bra form..
Jag har själv kört på pulverdieter både två veckor och ett antal månader i sträck. Det är bedrägligt enkelt och man mår ofta rätt ok, speciellt om man som jag är dålig på att få i sig varierad kost annars. Men jag mår ju sjukt mycket bättre av att äta riktig mat med riktiga vitaminer och näringsämnen. Även om det tar mer tankeverksamhet för att äta rätt (och jag snubblar dit på snask och läsk så att vikten är som den är.. men jag mår bra fysiskt.)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#5 Okej men pulver dieten funkade perfekt för mig, speciellt för min mage. Har problem med den och har ont så där 1-2 gånger i veckan.. men när jag gick på diet hade jag inte ont någonting, så jag led inte ett dugg av det.. Jag njöt faktiskt :) självklart var jag sugen på godis.. men inte mat ;P
Mvh. Sanne & Djuren
#6 Förstår det, hade också lätt för pulvret och mådde bra, men det gör det ju inte nyttigare eller hälsosammare och det gör inte att viktminskningen blir bättre. Om du når din målvikt men har förlorat mest muskler så ser du ju inte smärt ut, utan bara tanig och fortfarande slapp. Speciellt när det inte är mycket vikt kvar så går det sämre :)
Är du säker på att det inte är något du inte tål som gör att du får ont så ofta, för det är verkligen inte normalt. Tänker på laktos, mjölkprotein, gluten. Det är väldigt vanligt att vara känslig för det utan att veta om det eller direkt koppla det till mat.
För hur det än är så är ju pulverdieten ingen lösning. Du kan ju inte äta den för all framtid så det är väl mycket bättre att hitta en permanent kostplan som fungerar och som du inte får ont av. Och som ger vitaminer och mineraler i tillräcklig utsträckning.
#7 Har gått hos läkare i 1år och tagit många prover för min mage, hittills har de inte hittat något som orsakar min smärta. Nu ska jag bli "förflyttad" till ett större sjukhus…
Jag vet endast att jag inte klarar av att dricka kolsyrat eller äta pizza eller Chips.. allt annat har funkat än så länge.
Nä du har rätt, pulver dieten är ingen lösning. Men den kanske kan få mig att komma igång?
Jag behöver en kick till tror jag.. vill så gärna försöka engång till och kan sedan köra på det ni föreslår efter dieten, sundkost och motion, träning.
Mvh. Sanne & Djuren
#8 Som kickstart kan det ju fungera, men bara om du har en bra plan på hur du kan fortsätta sen :)
Har du provat att uteslute mjölk och gluten? Jag har skrivit om det i många trådar och är lite nyfrälst själv, men det kan ju inte sada att testa. Jag vet mer än en som inte får det bekräftat trots tester, men som mått mycket bättre utan gluten och mjölk, och blivit av med krämpor och magbesvär. Bara en ide om du inte redan testat. Såna känsligheter ställer till det i magen så det är ju inte konstigt om tex chips och kolsyra skapar besvär då.
#9 Jo har tänkt ut en plan efter dieten :)
Gluten och mjölktest har jag gjort.. och har ej någon sådan "allergi" enligt läkaren.
Jag har dock börjat ta Dimetikon Meda 200mg 3-4ggr dag :) mot väderspänning (recept fritt på apoteket) och måste säga att jag inte har haft ont på 2 veckor.. känt av lite, men absolut ingen smärta.. så får hoppas de hjälper! Litar då verkligen inte på dem än..
Mvh. Sanne & Djuren
#10 Jag frågade om du testat att utesluta det :) Det är som sagt inte alltid som testerna visar intolerans - trots att folk blir ''friska'' av att utesluta det.
De ska ju hjälpa, men det är ju bättre att hitta orsaken.. det låter som laktos eller liknande intolerans faktiskt. :3
I vilket fall, lycka till :)