Mjölk i te
Dricker grönt te och dricker ganska många koppar om dagen. Dricker även mjölk i. Är det bättre om jag slutar med mjölken i teet?
Det är mycket möjligt.
Har själv gärna mjölk i kaffet, men har slutat med mjölk helt nu och testar :) (har istället havredryck i, för jag gillar det inte svart..)
Vissa har svårt att gå ner i vikt pga mjölksocker och mjölkprotein.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hmm.. Kan vara det också.. Går ner ganska segt även om jag inte äter så mycket. Ska nog prova när mjölken är slut :) Har inte mycket mjölk kvar…
Vanlig Standardmjölk, 3 % fett innehåller ca 60 kalorier per deciliter. Nu vet jag inte om du räknar kalorier, men som du ser är det en del kalorier man får i sig genom att ha mjölk i kaffe/te. Jag har slutat med mjölk i kaffe helt.
Sen är det som Zabbio säger, för vissa så ställer mjölksockret till det.
(och även lättmjölk innehåller en hel del kalorier plus att det sätter sprätt på insulin och så lika mycket vilket = mer inlagring, så att byta till lättmjölk behöver inte vara bättre)
Räknar inte helt och hållet kcal, men tänker på vad jag äter och ungefär hur mycket det kan vara. Dricker mellanmjölk till teet. Tror jag provar att sluta ett tag. Förhoppningsvis försvinner väl mitt teberoende också :)
Lycka till :)
Tack :)
#5 Grönt te ökar förbränningen påstår min kollega som är träningsfreak, han dricker det ibland enbart för förbränningens skull.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#8 Jo, det har jag hört, men när man har mjölk i grönt te försvinner ett visst ämne, så då ökar inte förbränningen.
#9 Hur går det ihop? Ämnen försvinner ju inte av att man tillsätter nåt.. :3
Men det kanske är så att mjölken neutraliserar den bittra smaken, och att bitter smak säger till hjärnan att inte skicka ut insulin = inte lagra fett? Så funkar iaf äppelcidervinäger.
Ingen aning, jag har hört det från olika personer och olika sidor på internet..
Hmm.. Så kan det ju vara!
#11 Jag vet inte om det är så, bara gissar :)
Kan vara så att något innehåll i mjölk gör att man inte kan ta upp det som finns i te. Om det nu stämmer. Är inget ovanligt att vissa saker blockerar upptaget av andra.
Jaa, har hört att det är så iallafall med grönt te. För i svart te finns det ju typ inte det ämnet som är i grönt te
I Japan dricker de aldrig mjölk i grönt te. jag har dock aldrig funderat varför.
Men det kan mycket väl vara så att det finns något i mjölken som blockerar upptaget av ett annat ämne i det gröna teet. Så är det iaf med järn. då ska man helst inte dricka mjölk till järnrik mat då det försämrar upptaget av järnet.
Jag tror inte att det ger mycket kalorier av att ha mjölk i te. det är oftast inte särskilt mycket man har i. och om jag minns rätt nu är det ca 45 kcal per dl i mjölk. Om man har grädde istället blir det kanske inte så bra för figuren.
Själv dricker jag ibland med mjölk i te och ibland utan beroende på vad jag känner för.
Har börjat dricka utan mjölk i te nu. Inte lika gott, men då kanske mitt beroende inte är lika starkt. Har kommit på att när jag är törstig så dricker jag oftast te (vet inte varför) men nu dricker jag vatten istället.
te är nyttigt:) De flesta tesorter i alla fall.
Min pappa dricker te flera gånger/dag oftast , ibland har han mjölk i och ibland inte. Hade det varit onyttigt hade han inte druckit det i den mängden :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#15, det beror ju på hur mycket te du dricker. Om du dricker flera koppar te om dagen med mjölk i kommer du säkert upp i nån dl mjölk också. Och jag är en sån som verkligen hellre lägger ner de kalorierna på att äta något då.
Sedan för att inte glömma så innehåller mjölk mycket vitaminer:) Men det beror på vad man prioriterar såklart vart man vill få sitt kaloriintag från.
Te är vätskedrivande i kroppen så det kan vara bra att dricka vatten emellanåt också om man dricker te.
#19 Varför ska man dricka vatten emellanåt? Alltså är vätskedrivande att de far som direkt igenom kroppen eller vad?
#20 Vätskedrivande är att det driver ur vätskan ur din kropp. Så dricker du mycket kaffe och te kan du bli uttorkad :)
Undrar om jag drömt, men har för mig att jag läste att det var en myt att te är vätskedrivande? *funderar*
Jag tror inte lite mjölk är farligt i te när man försöker gå ner i vikt. Men som med allt annat så handlar det om mängden och hur ofta. Mjölk är, som många skrivit, nyttigt det med, i lagom mängd.
Jag tror det beror lite på vad du äter annars också, under dagen. Och hur mycket mjölk det handlar om.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Jag tror att jag ska fortsätta dricka mjölk i te… Dricker aldrig läsk, juice eller något annat sött, så väljer nog te med mjölk istället. Visst är det kalorier i mjölk, menmen. :)
#23 All jucie är inte onyttigt, Bravo t.ex går bra att dricka :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har du problem med att du inte går ner i vikt trots att du följer en viktplan du tror på, så testa stt skippa mjölk öht. Det KAN ju fortfarande vara att proteinerna eller laktosen spökar :)
Men annars så drick med gott samvete, så om du går ner i vikt på ett normalt sätt eller vet att det kanske beror på något annat så är mjölken inget att tänka på. Det finns som sagt nyttigheter i den också. Kalorimängden borde inte göra någon stlörre skilnad.
Går ner i vikt fast jag dricker te med mjölk :)