Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 1765 ggr
Ylva-Li
2011-12-16 00:33
0

Juletider

Vad ska ni göra för roligt i jul?
Hur tänker ni er maten runt dessa högtider? Nåt särskilt ni har avsikt att göra? Äta mindre av allt, välja bort nåt, andra alternativ etc?

Själv firar vi med min äldsta syster, firar alltid med min familj då sambons bor i ett annat land.
Vi har alltid ungefär samma saker på vårt julbord. Sill, lax, potatis, köttbullar, prinskorv och janssons mm.
Förra året körde jag på taktiken att ta lite av det jag ville ha, i slutändan blir det rätt mycket ändå. Börja med 1 sillbit, om det är många sorter att välja på. Välja mer av det kalla bordet med fisk osv, då det är "bättre" mat.
Vi står för janssons, och även om vi gör den på tradionellt vis, så betyder det ju inte att man måste frossa. Janssons är gott, och nästan måste göras på riktiga produkter. (Testade med 4% grädde förra året men det var inte ens ätbart..) Men som sagt, mindre portion då.

Nu brukar vi inte ha särskilt mycket julgodis, tack och lov. Man brukar vara mätt nog som det är efter middagen, tycker jag. Så där är det inga större problem.

Så hur gör ni?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Aribigga
2011-12-16 07:00
6

Jag tänker fortfarande på samma sätt: "Det är inte vad man äter mellan jul och nyår som räknas utan det man äter mellan nyår och jul."

Men jag tänker inte frossa för det.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[Missya]
2011-12-16 12:09
0

Brukar ta lite av allt de som jag gillar. Prinskorv, köttbullar, ägg, leverpastej, skinka, janssons, lax, doppebröd, julmust.

Tar bara en omgång. Vilket räcker gott och väl.

Sen blir de ju lite fika och julgodis.

[Tassy]
2011-12-16 12:55
0

jag tänker unna mig, men inte frossa. Undviker för mycket snask bara.

Zabbio
2011-12-16 16:45
0

Förutom gluten och mjölkfri - dieten så släpper jag alla spärrar på julafton :)

Dvs jag bryr mig inte det minsta om kolhydratmängd eller annat.

Det blir till att göra egen risgröt och sålla lite bland maten. Tror att pappa kan tänka sig att göra köttbullar och skinka med glutenfritt skorpmjöl för min skull (hehe, ja, jag är 24, bor hemma och pappa lagar julmaten.. :P ) annars får jag göra egna. Får kolla lite på prinskorvarna men det brukar ju vara potatismjöl i dem och det är ok.

Alladin askar, pepparkakor och mycket annat går ju helbort tyvärr.. men kanske jag kan baka lite lussebullar som funkar för mig :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ylva-Li
2011-12-16 17:09
0

#1 Bästa ordspråket faktiskt! Så sant! Skrattande

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Aribigga
2011-12-16 17:11
0

Tycker det är ganska talande ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Fridaaaa
2011-12-16 20:46
0

Jag tänker på mängden mat :) Sedan är jag kräsen med maten så äter inte vad som helst hehe

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.