lite hjälp ?
Vad ska en 16 årlig tjej äta och hur mycket för att hålla sig till normalvikt?
Jag är 162,5 cm lång och väger just nu lite olika. Vet dock inte vad det beror på.. jag har ju perioder där jag sitter hemma mycket och vissa där jag flänger runt med kompisarna mycket. Ibland väger jag 55 kg och biland 57 kg. nu på senaste tiden. För några månader sen vägde jag 52 kg. så har förstått att jag har börjat äta lite för mycket och lite fel saker nu igen. Vill gärna hålla mig på 54 kg.
Så någon som vet vad jag ska äta och hur mycket? Då jag inte klarar av att räkna ut det själv eller hålla det särskilt bra.
Jag är en perosn som småäter mycket, blir aldrig mätt på de mål jag äter. jag äter 4 -5 mål om dagen utöver alla smågrejer jag hittar i skåpen. Småätningen behöver inte vara glass och kakor utan de kan även bestå av frukt, mackor, flingor och andra liknande mellanmål. … ..
till frukost blir det macka + en liten skål yougurt, mellanmål i skolan ibland, blir 2 clementiner eller en macka. Lunch blir vad som serveras i skolan. Brukar alltid ta sallad och variera min sallad. När jag kommer hem är då allt börjar….Skitmaten som jag inte vet hur jag ska sluta med. Dricker alltid 2 glas vatten om dagen. inte mer, inte mindre. Får ont i magen av vatten om jag dricks det vid fel tillfällen. Middag blir vad det blir. (te middag tidigt). Sen blir det kvällsmål typ te och macka… fatta avd mycket jag äter.. :(
hoppas någon här inne kan hjälpa mig..
Gällande din vikt så är den perfekt för din längd. Jag är en cm kortare än du och när jag vägde 57 kg var jag riktigt nöjd med min kropp.
Gällande att hålla dig mätt kan jag rekomendera att äta bönor, de håller jag mig mätt på väldigt länge. Även när man tuggar mycket får man en bättre mättnadskänsla.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#1 mjo kanske det, Fast jag menar, Det skulle vara skönt att väga 55 eller 54 igen. Då trivdes jag med min kropp lite mer. När jag såg 57 på vågen fick jag nästan panik.. haha,
Jag är inte så förtjust i bönor, men får väl pröva det ändå, tack för tipset! :)
Sen beror ju kroppsvikten mycket på muskler vs fett så att säga ^^ Och kroppsformen :) Försök att börja med att byta ut brödet till fullkorn eller knäckebröd kanske? Man ska ju bli mättare av det :)
#3 ok bra idé! :)
Ine så förtjust i solrosfrön men det finns väl fullkornsbröd utan det? :)
HUr mycket du ska äta beror på hur mycket du gör av med. Ju mer du tränar desto mer kan du äta. :)
#5 ja men jag tränar inte ofta. Allt beror på när min kompis kan träna och just nu är hon sjuk. (hosta + snorig) så vi kan inte träna på ett tag nu.
Så man kan säga att jag inte tränar alls fastän jag går till gymmet ibland.