Jag har läst många svar här på sidan att är man kvinna är det naturligt med lite putmage, det är faktist så vi ser ut.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Så det går inte att få bort den?
När jag var mindre hade jag jätte stor mage, men nu har jag en liten putmage..
Finns det något sätt att göra så att man får plattare mage då?
Det är naturligt för oss att ha en liten putmage :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om man är smal men ändå har putmage så hjälper det väl lite att träna upp magmusklerna?
Som fler skrivit är det en del av våra former, den lilla putmagen. Är man smal och ändå har en putmage kan man testa träna upp magen. Då får man bättre hållning och kanske kan hålla in magen lite.
Men de flesta, även smala kvinnor. har lite put.
Man kan ju använda Photoshop.. :P
Eller korsett :D
Fast det är nog rätt naturligt att ha den, så det bästa är väl att inte jämföra sig med shoppade fotomodeller och annat onaturligt otyg :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag gick i samma klass som en tjej som hade hur platt mage som helst, utan att träna eller något. När jag frågade henne hur f*n hon lyckades så sa hon att hon trodde det berodde på hennes hållning när hon gick.
Hon har automatiskt ganska rak rygg och spänner magen (skjuter fram höfterna lite) hela tiden när hon går. Vore ju praktiskt om man kunde göra så naturligt också xD
(Kan tillägga att hon inte är trådsmal utan "normal" med snygga kurvor)
#7 Sedan är vi ju alla byggda på våra egna viss. En del föds utan en chans till att få putmage, medans andra har det helt naturligt.
Men visst, bra hållning är många gånger ett bra knep. Bara till att träna på det så går det av sig självt.
#7 Hållningen gör mycket :)

Jag har fått en del kommentarer på min hållning sen jag började på spines and joints för ryggbesvären och fick lära mig att gå rätt (hehe, japp, många behöver lära si att gå..)
#10T.ex pasta och mjölk kan ge putmage.
#10 Jag ser också ut så fast en aning värre och vill väldigt väldigt gärna får bort min. På morgonen ser jag relativt platt ut men när jag har ätit eller i allafall senare på dagen så är det mer putmage. Jag gillar verkligen inte min, för kan inte se snygg ut i bikini eller gå med magtröjor. . .
Vet inte om det funkar men skulle det inte kunna gå om man tränade nedre delen av magmusklerna?
Jag tänkte i allafall försöka det..
#12 Dricker du mjölk och/eller äter pasta?
Det ger mig uppsvälld mage har jag kommit på. Inte så ovanligt.
#13 jag äter pasta men dricker aldrig mjölk. Dock så äter jag ost på mackan till frukost varje dag. yougurt äter jag också till frukost. De innehåller väl typ mjölk.. mjölkprotein .. whatever.. något sådant. ?? ska man pröva att sluta med det kanske… vad kan man äta istället för yougurt??
#14 Finns soja baserad youghurt. Fast soja i sig är inte alltid så bra :) Tror det finns ris yoghurt och havre yoghurt också.
#15 jasså, jaa det lået intressant, men hvaregrynsgröt då, baserad på vatten, det borde väl funka? :)
Är det fler saker som kan påverka?
TS kanske borde överväga att ändra diet.. och se om det funkar! :)
#14 Laktosfri yoggi finns :)
Värt att testa. För mig är det så i alla fall :)
#17 Funkar om det är laktosen som spökar, men inte om det är mjölkproteinet :) Värt att veta, testa kan man ju alltid.
#11 Jag dricker mjölk. Äter inte pasta, men äter bröd. Ska prova ta bort mjölken ett tag.
#12 Jaa, precis så är det för mig! Har hört att fettet på magen inte försvinner om man ex gör situps… Men typ att gå/jogga kanske funkar. Värt att prova också!
#19 En tränare på mitt gym (som jag inte går till ofta) Sa att man kan lägga sig på rygg på sängen till exempel och låta rumpan hänga utanför. Och så ska man göra en situps och stanna i luften samtidigt som man 'cyklar' med benen. Förstår du?
Det är skitjobbigt för lägre delen av magen . xD
#18 Ja är det mjölkproteinet så fungerar det ju inte ^^,
#20 det kan ju vara värt att prova! Ska typ prova det idag, haha :D Gillar inte situps, får jätte ont i svanskotan då :s
#22 fast de här gör du inte på ett hårt golv ;)
En sak som jag alltid undrat är, varför har vissa så jäkligt snygga magar som är helt platta.
Jag menar vi med putmage (eller iallafall jag) kan inte ha tajta tröjor som jag så gärna vill ha. För då ser man hur min mage verkligen sticker ut, speciellt om jag har tajta jeans på mig som är tajta i midjan… >.<
Var rädda om ryggen vid de övningarna bara..
Situps ska man inte göra för stora, utan små (lyfta skulderbladen från marken bara, max), och gärna hålla sig kvar uppe och andas samtidigt. Gör man de större är det inte mga och ryg som jobbar utan mest låren och stora muskler.. det blir lite kortslutning i kroppen typ (gått hos ryggspecialit 3 månaders intensiv utbildning och blev varnad för det)
Man kan också göra benlyft, alltså ligga på rygg och lyfta benen istället. Ett eller bägge åt gången, lugnt och stilla, hålla kvar, andas.
Promenader (raska) är bra för att träna framförallt rygg och mage, och släppa på muskelspänningar. Se till att du går med ''schwung'', lös och ledig i kroppen, låt axlar och armar pendla och se så att du går jämnt. Det är vanligt att man tar ett kortare steg med ena benet eller så.
Löpning är nog ett bättre alternativ än jogging. Varva rask promenad med löpning i långa, starka kliv, rör dig genom kroppen så att även armarna följer med - det är nämligen buk och ryggmuskulaturen som håller ihop armar och ben ;) . Om man joggar låser man lätt ryggen och blir spänd. Det varken tränar muskler eller är särskilt hälsosamt (man kan naturligtvis jogga bra också, men..). Sen förbränner löpning mer eftersom det är snabbare och kroppen ''känner'' mindre behov av att lagra fett i förhållande till att kunna röra sig lätt.
#23 Håller med! Har aldrig haft tajta tröjor för att jag inte gillar att magen sticker ut :s det är lite trist egentligen att inte kunna ha de kläder man vill..
Jaa, det var ju bra! Provade faktiskt med höll typ på att ramla ner från sängen, haha, får nog öva lite…!
#24 Det var bra det du skrev. Ska tänka på det. Dock kanske jag inte kan löpa nu i vinter när det börjar bli -25 minus. Plus att det är glashalt ute nu.
Vet du andra övningar jag kan göra för att träna mage?
#24 Jag sälv går alltid raskt hem från skolan. 17 min. när det är varmt går jag även till skolan. Jag har haft problem med mitt bäcken, typ bäcken uppluckring. Så jag kan ju inte springa eller jogga en längre tid.
Finns det fler övningar man kan göra för att träna den nedre delen av magen?
#26 Som sagt, benlyft :) Du kan tex ligga i soffan, se på TV och hålla benen rätt upp, eller cykla med dem ;)
Små situps är också helt ok.
Spänn magen när du sitter, andas och släpp ut osv. Rör rygg och mage, har du en snyurrstol är det inte fel att ta paus och snurra dig lite; ta tag i bordskanten och håll axlar stilla, men vrid ben och mage så att stolen snurrar. Lugnt och fint, nyckelordet är att ha full kontroll på hela rörelsen och inte bara slänga iväg kroppen åt olika håll :P Du kan ju testa att lägga lite vikter i knät för att få mer motstånd, eller ha gummiband vid fötterna och fästa i något stabilt. (som motstånd när du svänger)
Här är det fortfarande plusgrader… men ett par broddar på skorna borde ju tillåta promenader iaf.
Kan inga andra direkta magövningar, var mest inne på rygg ju, och på att träna upp de små musklerna som oftast är förtvinade vid kronisk ryggvärk och skada (som jag har), men det var rehab med utbildning och jag sprider gärna det jag lärt mig. Det gäller alla, även friska människor, för att förebygga skador.
(om man ska lyfta tungt ska man förresten ha böjd rygg, inte rak eller svankig som ofta lärs ut. En ''bro''-formad rygg är starkare, musklerna arbetar naturligare och orkar ta tyngden bättre. Även nacke och hals ska ''släppas ner'' och rundas i lyftet. ;Men man ska fortfarande lyfta nära sig och inte långt ifrån, och får gärna hjälpa med knä och ben. Men ryggen är gjord för att användas och mår inte bra av att låsas i en fix form vid arbete.. off topic, men iaf bra att veta)
#27 Du har nog mycket hjälp av de promenaderna och extra viktigt att tänka på att du rör dig jämnt, svingar armarna och axlarna och rör bäckenet - men kontrollerat så att alla stödjande muskler hinner med att stötta och stabilisera :)
Kan tillägga att det jag skriver har jag ju lärt mig på rygg klinik, helt utan fokus på att få liten mage.
Jag vet att det tränar magen men om det tränar specifikt nedre delen vet jag inte. Promenader och löpning tränar hela.
Att ''jucka'' eller tilta med bäckenet tar i den nedre delen - sträcker även ut nedre delen av ryggen där jag har mest ont :3 Hästfolk brukar veta pårecis hur man gör, andra kan ha svårt att hitta rätt.. men tänk er att någon drar längdst fram i trosorna och drar rakt upp, så blir det nog rätt rörelse.. *lol* Min ridtränare förklarade det så för mig (man kan samla en häst med den rörelsen)
Fast putan där nere är ju en fett ansamling, och fett kan inte punktförbrännas.
#25 jag funderar på vad det här som gör magen till putmage. Det måste ju typ vara fett? Det kan ju inte vara luft som ba "a nu lägger jag mig här och får magen att se ful ut" Om det är fett, då måste det gå att få bort det!
Men hur? ingen aning.
Jag är sämst på att ta mig till gymmet, vill verkligen inte gå dit ensam. Vill inte gå i naturen när det är kallt. har köldallergi så gör inte saken bättre. Sen så har jag varken moppe, cykel eller bil. suck. Enda gången jag är på promenad frivilligt är om jag har med mig en hund. Och hund äger vi inte >.<
Får väl se till att åtminstonde komma ut på promenad för att få lite motion.
Är i skolan i stallet typ 1-2 dagar i veckan, resten av dagarna borde jag iallafall promenera MINST 30 minuter…
#31 Det är inget konstigt. Kvinnor har fler fettceller på vissa ställen som magen, höfterna och brösten. Det är inte alla som KAN få en helt platt mage utan att i sådana fall bli av med allt fett på kroppen, och då har kroppen tagit stryk sedan länge.
#33 orättvist att vissa ska ha så snygga kropapr naturligt medans vi andra är dömda för undergång när det gäller klädstil. Man kan ju inte ha på sig vad som hellst.. man måste alltid tänka om innan man köper något… usch. Då måste jag gå ner flera kilon för att se åtminstone ok ut.
#31 så är det för mig också…
Gillar verkligen inte gym eller allmänna platser att idrotta på. Har t.o.m svårt med det i skolan…
Dock kan jag ju gå ut och gå, även om det inte är så roligt, men man mår bättre av en promenad varje dag :)
#23 Känner igen mig i det!
#34 Man kan visst ha på sig vad som helst. Det hela handlar om vilken utrstrålning man har. Ingen bryr sig om att du har en putmage. Det är bara du själv som fastnat i dåligt självförtroende.
Orättvist kan jag inte heller kalla det. Orättvist är att folk dör på jorden. Att folk lever utan mat och vatten, att folk fryser, att folk får sjukdommar.
Önskar att folk fokuserade mer på att må bra än på hur kroppen ser ut. Så länge man inte är överviktig och har ökad risk för sjukdomar tycker jag man ska vara glad! (tyvärr är det långt ifrån alla som lyckas med detta) Man fokuserar så lätt på det negativa.
Menar inte att vara otrevlig eller något sånt, så ta det rätt :)
#37 Sant Hera!
Igentligen, finns det andra saker man borde fokusera på :)
#37 Jag håller med dig, även om jag själv ogillar min mage. För någon dag sen satt jag och funderade varför jag ens brydde mig om min vikt. Ingen sitter ju och kollar typ på min kropp och granskar den, men jag går ner i vikt för mig själv. Ingen annan. Egentligen borde jag ha lika mycket fokus på något annat - som är mer viktigt i världen, men jag har varit tjock flera år nu och jag känner att jag verkligen är less att vara mullig, att inte kläder passar osv.. Man blir anfådd och allt jätte fort (iallafall förut).
Dock handlar det ju inte bara om vikten, för mig handlar det om att försöka äta nyttigt också. Det har varit svårt att skippa godis, fika osv…
#37 Ja visst finns det mycket värre saker och bry sig om. Men ärligt talat, lilla jag kan knappast påverka med den lilla 'makt' jag har. Jag har inga pengar, går i gymnasiet, rör mig aldrig utanför min enga lilla stad, osocial och ensam. Så ja, jag fokuserar hellre på de små problemen där jag vet att jag kan göra en skillnad. Jag hatar min kropp. Jag vill inte se ut såhär. Enligt mitt BMI är jag i mitten på normalvikts stapeln. MEN jag har ingen snygg kropp för det. Alla mina kompisar är smala med skit fina kroppar. Jag är den enda som ser udda ut. som alltid…
Jag vill veta vad jag ska äta och när jag ska träna och hur jag ska träna. Jag klarar inte av att bestämma sådant själv då jag alltid faller tillbaka till mina gammla vanor. Vad jag förstod på TS inlägg är att hon också vill lära sig liknande?
#40 Precis. Håller med dig. Jag kan inte heller göra så mycket skillnad, går också på gymnasiet osv.
Tänk om alla tänkte så. "Jag kan inte göra något"
Vet ni hur mycket en krona från vaje levande själ skulle kunna göra? Vad lite miljötänk kan göra? Om inte ni kan göra något, vem kan det då? Det handlar inte om att vara rik.
Men strunt samma. Det var inte min poäng, att ni ska hjälpa andra. Poängen var att en putmage inte behöver vara ett problem. Dels för att det är fullt normalt, och dels för att det bara blir ett problem när man gör det till ett.
Inget fel med att träna och äta bra. Men när man sitter och tycker det är orättvist att andra har platt mage, kanske man fokuserar lite fel.Att vilja vara hälsosam är jättebra! Men jag kan inte se att en putmage på något vis påverkar hälsan, och således blir det något man inte bör lägga ned tid på att må dåligt över.
Och littlecat, du skriver att du har varit tjock flera år nu. Då har jag nog blandat ihop dig med någon annan, för jag vill minnas att du är "normalviktig". Och nu när jag kollar bilden ser jag ju att du inte är tjock! Så jag tror det handlar om något annat än vikten.
Vi människor är bra på att skapa "problem" för att försökaundvika andra.
#42 Visst tänker jag också på andra saker. Brukar ofta tänka på miljön som inte många i min ålder alls gör. Förut var jag ännu mer inne i miljötänkande och pratade om det hemma osv…
Inte direkt orättvisst, det är väl mer något man säger. Visst skulle jag gärna ha platt mage, men om det inte funkar att få platt, nä, då får jag väl leva med det.
Nu kanske jag är normalviktig, men förut var jag jätte tjock. Jag hade ingen hals alls pga dubbelhaka osv, men nu är jag inte tjock…
#43 Bra att du inser det :)
Jag tycker att magen på #10 är riktigt fin faktiskt.
Själv är jag 173 cm lång och väger runt 67 kg. Jag är normal viktig men varken smal eller vältränad.
Jag tror man kan komma en bit med superhård diet och massor av träning i kamp mot magen. Fast jag måste erkänna att jag hellre behåller min lilla putmage och unnar mig lite gott och rör mig lagom mycket ^^.
Hellre än liten putmage än att vara mager. Finns såklart dem som inte kan hjälpa att dem är det, som t.ex har fel på ämnesomsättningen ect men om man har gjort det själv så med sin kropp, är det snyggare med liten putmage tycker jag ^^,
Snyggast med kvinnor med kurvor :)
#45 #46
Jag har hyfsat platt mage annars, men direkt jag typ dricker te eller äter mat så får jag en putmage (beror dock på hur mycket) som man kan se på bilden. Fick tips om att sluta med mjölk ett tag, så jag tänkte prova det.
Tycker också att det är finare att ha kurvor än att vara mager!
Jag har en väldigt putig mage.. Eller, asså jag har som en bulle där nere. Men jag fattar inte riktigt vad det är som är fel. För såhär (bifogar bild) kan min mage se ut på morgonen (det beror på hur lite jag äter), men om jag äter en portion mat, så sväller jag upp ENORMT! Svälter mig i vanliga fall ganska mycket & det är då jag ser ut såhär. Vilket inte är bra men så jävla underbart! (Om man jämför hur jag annars ser ut).
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#48 Kan vara känslighet för det du äter. Då svullnar magen upp!
#48 Jag tycker inte att det är en bulle!
Det är nog vanligt att magen sväller upp efter att man har ätit, men om du svälter dig så blir det nog värre när du väl äter eftersom din mage inte är van vid mat. Ibland kan man få uppsvälld också om man äter samma sorts mat. Prova att börja äta mer?
#49 Vad jag vet så blir det så när man inte äter på länge, & stoppar sedan i sig något, så drar kroppen åt sig all näring den kan få. :(
#50 Äter jag mer blir jag tjock som en valross. Tro mig. Det behövs egentligen inte mycket för att jag ska svälla upp riktigt mycket :/..
FAST, jag äter aldrig nyttig mat om jag får bestämma själv. Jag tror jag ska bli fet av det & istället håller jag mig till sötsaker. Hoppas ofta över frukost, lunch & middag, & istället köper jag en klubba. Asså gud, så dumt det låter.. Att jag ens kan tänka såhär? 
#42 Nej man måste inte vara rik, men har man pengar så har man fler möjligheter. Så är det bara. eller man har mer 'frihet' eller kanske 'makt'.
vi i min familj källsorterar iaf. just saying..
För mig är putmage ett problem, ett jobbigt problem som inte vill försvinna. Jag vill känna mig fin för en gångs skull,
Jag hade häller kämpat med att gå upp vikt i stället för att gå ner. alla mina kompisar väger mindre än mig och ser helt perfekta ut. Jag ser ut som ett BERG när jag står bredvid dem. Även fast jag är normalviktig. Man kan ha kurovr och ändå vara smal/mager/whatever.
#51 Njä, om magen sväller direkt när man har ätit handlar det inte om att kroppen tar till sig allt man ätit om man svält sig ett tag. Då handlar det om att kroppen reagerar på det man äter.
Sluta svält dig själv, det ger ingenting ändå.
Ät bra mat. Hoppas inte över måltider.
Det är där du måste börja.
#53 Problemet är att du inte kan se att du är fin. En putemage gör en inte ful! Och tyvärr, jag tror inte att du ser ut som ett berg bredvid dina kompisar. Och nej, man kan inte ha kurvor och vara mager samtidigt. Är man mager har man inte fett på kroppen, och fett behövs för att kurvorna ska finnas.
Jag tror du måste ta itu med din självbild.
#54 man kan i alla fall ha kurvor och ha en fin superplatt mage. kanske inte ett berg då. jag är inte trekantig Men om mina kompisar var giraffer så så är jag en elefant. fast en smal elefant. Förstår du?
#48 Du har en vanlig men mager mage. Ät.
Dessutom svankar du på bilden. Vilket trycker ut magen. Vinkla bäckenet lite (som om någon drar rakt upp frame vid byxorna) så kommer magen åka in, tränas och din rygg håller längre. Menar inga extrema förändringar nu, men lite lätt vinkling av bäckenet.. När du går, se till att du rör det och vinklar i steget.
#48 Tycker din mage är jättefin! Putar inte ut så mycket tycker inte jag.
#55 Ja, jag förstår att din självbild inte är speciellt bra. Men det går att ändra på :)
#56 Jag svankar inte, jag ser ut sådär. När jag står putar jag med rumpan & jag ser kutryggig & äcklig ut om jag försöker vara rak. Jag har alltid sett ut sådär..
#58 det är inget fel på min självbild.
#60 Då ber jag om ursäkt för att ha läst dig fel.
#61 ingen fara.
#59 Jag har också mycket svank och måste tänka på min hållning pga ryggproblem som kommit av den, det är därför jag ser det :)
Meningen är inte att stå rak genom att kuta, utan att vinkla bäckenet en liten aning och minska svanken lite. Säger det inte främst för din mages skull (för helt ärligt, bara du lägger märke till den, jag lovar) utan för att ryggen blir svag av för mycket svank och jag vill inte att du får lika ont som jag har.
Att stretcha höftböjarna kan hjälpa till att få ut svanken något och spara ryggen.
#63 Men jag förstår inte riktigt hur jag ska vinkla bäckenbenet?
#64 Börja stretcha höftböjarna istället - svårt att förklara hur över nätet men sjukgymnast, tränare eller nåt borde kunna visa. Mycket möjligt att det rättar till sig själv då, de sitter nämligen gärna och drar i svanken och det är vanligt att de inte blir utstretchade :)
Och se till att röra bäckenet när du går så att du inte låser det, du kan göra lite kuta-svanka övningar för att lossa musklerna. (kan du göra nu på datastolen, bara kuta - svanka - kuta- svanka osv). Försök gärna kuta nedre delen av ryggen utan att axlarna påverkas, i början kan du luta dig lite bakåt med överkroppen för att få in känslan… Sen kan du försöka med att gå och kuta-svanka i steget - men gör det när du är ensam för det ser skitskumt ut ;)
(normalt sett rör sig ryggen i en väldigt liten kuta-svanka rörelse, men ofta om man har för mycket svank och är spänd i ryggen så låser man den rörelsen. Då kan det vara bra att stretcha och överdriva några få steg lite då och då för att lossa ryggen. Ofta är man helt omedveten om dessa spänningarna.)
Att vinkla bäckenet blir överkurs, dels är det svårt att förklara och sen finns risken att man låser sig i det läget istället.
Men höftbljarna tror jag kan vara en bra sak, om du bara vill prova en sak av det jag nämnt så prova med det :)

Jag har inte läst igenom tråden, så vet inte om någon annan nämt detta innan, men jag kan tipsa om Pop Pilates på Youtube! Fruktansvärt bra. Kajsa som var aktiv här förut (kanske hon fortfarande är) tipsade om det och det funkar sååååååå bra mot putmagar!
Sedan hjälper det att förbättra sin hållning, att dra in naveln mot ryggen. Gör att magmusklerna ser plattare och mer väldefinierade ut.
Har inte läst igenom tråden så noga men vill rekommendera en övning som heter plankan. Statisk träning är det bästa för att få bot på putmagen och plankan är en statisk övning.
Såhär och såhär gör man plankan.
Viktigt att tänka på när du gör plankan är att:
- suga in naveln mot ryggraden, samtidigt som du spänner magen.
- hela kroppen ska vara i en så rak linje som möjligt.
- skjuta fram höften i stället för att puta med rumpan, så magen får jobba mer.
- hålla positionen stilla. Så fort du håller på att förlora positionen - vila.
- det inte ska göra ont i rygg eller svank, då har du fel hållning.
#67 Tack för tipset! Hur länge ska man göra den varje dag??
#68 - Jag vet inte hur länge man "ska" göra den, men jag gör 3*1 minut/dag. Klarar man inte av 1 minut i början (tro mig, den är jobbig!) så kan man börja med t.ex. 10, 15, eller 20 sekunder beroende på hur mycket man orkar utan att börja svanka eller falla ihop.
Testa dig fram! :)
#48 Jag önskar jag kunde säga till dig hur vacker du är och så lätt fick dig att släppa alla dumma tankar om hur du måste förändra dig.
Den lilla magen jag skymtar på bilden är inte ful, den är fullt normal. Det enda sättet att få bort den är att träna upp magmusklerna så att musklerna framför "innehållet" dras inåt mot din ryggrad. Plankan är i princip det enda säkra kortet för detta.
Att gå ner mer i vikt, svälta dig själv osv kommer INTE göra någon skillnad på din mage. Går du ner mer i vikt kommer den tvärtom bli större, eftersom kontrasten blir större då mer fett försvinner från sidorna.
Din mage är inte fett och kan inte bantas bort, den kan enbart dras in med hjälp av tightare magmuskler.
Jag tycker de vackraste kroppsdelarna på kvinnor är skuldrorna och ryggsluten och jag kan ärligt säga till dig att du har bland de vackraste ryggsluten jag sett.
Förstå - Du är vacker! ♥
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Massa bra träningtipps som funkar finns här i tråden! =)
Jag har lite mattipps:
- Att tugga maten nogrant så tarmarna slipper jobba så hårt med den, och dricka vatten mellan tuggorna. Äta lungt helt enkelt.
- Undvik mjöl så mycke som möjligt för de gör magen lite svullen, lacktos kan oxå ha den efeckten.
- Ät heldre tre-fyra små mål om dagen än två stora. Nån fruckt imellan om du är hungrig.
- Tänkt lite så att du äter kallorisnålare mot dagens slut, ex macka till fruckorst, men att middagen är sallad och kött.
- Undvik godis och chips såklart! nötter, fruckt och bär eller grönsker och dipp är bättre.
Som sagt, du är inte fettig men dom där cm går att få bort ganska fort om du kombinerar övningar hemma med lättsmält och hällsosammare mat =)
Lycka till =)