Hur ser er ideal kropp ut?
Jag skulle vilja veta hur er bild av skönhet och vikt är.
Lägg in en bild på en kropp som du tycker är helt i lagom vikt :) Eller om du vill; en ''minsta'' och en ''största'' bild inom ramen för bra och fint.
Det behöver inte vara bilder på er eller på någon ni känner, utan bara exempel :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag är sån som tycker de flesta kropparna är fina på ANDRA, men kan själv inte se min egen kropp på samma sätt. Skulle alltså kunna lägga upp väldigt många fina bilder på vad jag tycker är fina kroppar för andra, men sen kommer problemet att "men om det var jag skulle jag tycka jag var för tjock"…
Fast nu handlar det om vad an tycker generellt, inte vad man tycker om sig själv :)
Ska avslöja att syftet med denna tråden är att visa lite på att man själv är sin största kritiker. Jag tänker lite på de som känner att ''jag är inte fin nog'', det kan vara bra att verkligen SE att ANDRA inte är så hårda i bedömningen. :)
Sen är jag även nyfiken på vad vi - normala människors - skönhetsideal är. Om de är samma som mediernas..
Jag kan ge några exempel på kroppar i min smak.
http://kroppsbild.files.wordpress.com/2011/09/dsc_0648.jpg
http://kroppsbild.files.wordpress.com/2010/09/kroppsbild2.jpg?w=500
http://kroppsbild.files.wordpress.com/2010/08/min-kroppsbild.jpg
Finns inget som heter idealkropp i mina ögon!
Utan det är hur hälsosam man är och hur man mår.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alltså. Det är ju jättesvårt att förklara.
Min idealkropp är vältränad men mjuk och smidig, graciös och med snygga proportioner. Nu tycker jag då att mina axlar är i bredaste laget, så jag lär väl aldrig få min drömkropp. Lite svårt att forma skelettet liksom…
Egentligen handlar det inte så mycket om vikt, utan vilken kroppsform jag skulle vilja ha. Då jag har ganska kraftig och bred benstomme ser jag automatiskt större ut än de med lika stor fettprocent som jag. Det är därför jag vill bli mer vältränad och lite smalare, trots att jag räknas som normalviktig 
Exempel (varning för nakenhet dock):
http://kroppsbild.files.wordpress.com/2011/11/kb.jpg?w=500&h=311
http://kroppsbild.files.wordpress.com/2011/09/kroppsbild-anonym.jpg?w=500
http://kroppsbild.files.wordpress.com/2011/06/kb.jpg?w=500
http://kroppsbild.files.wordpress.com/2011/03/snapshot_20100908_1.jpg?w=500
Om jag måste "välja" en idealkropp, så är min drömkropp på mig själv:
* plattare mage
* 8-10 kg lättare
* Bättre tränad
* Slippa glasögon.
Det närmaste jag kan hitta mitt ideal är nog Marilyn Monroe. Även om jag tycker hon har liiite för mycket getingmidja, vilket jag ogillar. Men hon ser i mitt tycke sund och vacker ut. (Eller såg, menar jag..)
http://potpotato.com/wp-content/uploads/2010/01/Marilyn-Monroe-8.jpg
http://marilyn-monroe-wallpapers-hd.blogspot.com/2011/09/marilyn-monroe-wallpapers-2010.html
Som jag skulle vilja ändra på mig själv är lite mer fasta bröst. Att ha hängbröst sen man typ fick bröst, är mindre skoj..
Gå ner ca 50kg så jag iaf ligger på en 80kg. Något tränad så det finns lite muskler, men inte för mycket.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Jag har valt att inte jämföra mig med folk som har en helt annan kroppsbyggnad än mig, men här är folk med min typ av kropp som jag strävar emot (även om jag inte kan göra något åt mina bröst dock… Tror att mycket skulle vara vunnet om jag bara kunde "träna" dem till att hänga mindre och fylla ut sig lite då det är där som mycket av min självbild faller).
http://kroppsbild.files.wordpress.com/2011/09/tillkroppsbilder.jpg
Tack :)
Jag tycker inte man ska titta på vikten utan på hur vältränad man är. Möjigen fettprocenten eller vad man har för konditonsvärde om man vill ha siffror.
Jag tycker inte heller att det ska vara det visuella som är målet, utan istället borde målet vara vad man klarar av rent fysiskt. (Att genomföra ett lopp, slippa ha ont i ryggen, kunna lyfta sina barn osv osv.)
Att lägga mål endast vid utseende ökar bara på utseendefixeringen.
Mina mål:
Jag eftersträvar en kropp som är frisk och som inte hindrar mig i det jag vill göra i livet. (fjällvandra, springa marathon, bestiga berg, forsränning osv.)
Jag vill ha en god kondition och en bra grundstabilitet i core-musklerna samt en bra balans och en bra smidighet. Sen vill jag även ha starka armar och ben för att bli en bättre klättrare.
Benen och konditionen tränar jag med löpning. Resten tränar jag i klättringen och på gym. Smidigheten jobbar jag inte på just nu men jag letar efter en träningsform som passar mig.
Löpningsmålet är att ta sig runt Lidinöloppet på under 4 timmar i höst. Klättringsmålet är att forsätta ha kul och ständigt bli starkare och smidigare på väggen.
Nu är väl inte min tanke att skapa mål, utan bara att visa på vad normalt, vanligt folk faktiskt tycker är vackert hos andra :)
Min tanker var att visa de (oss) med dålig självbild att även om alla verkar sträva mot att vara fotomodeller, så är det egentligen inte det som är snyggt i mångas ögon. Men själv vill man ändå vara så smal som det bara går..
Så tråden handlade inte om era mål på er själva, utan enbart och utan krusiduller om vad ni tycker är fint framförallt hos andra.
Min gissning är faktiskt att de flesta föredrar en normal, sund vikt, varken enormt stor eller enormt smal, men ändå ett ganska brett spann med både lite smalare och lite större. Oavsett vad man själv strävar efter. Det hade varit roligt att få se det och få lite ''bevis'' över att mångfalden är accepterad.
Därför blir jag en aning (men bara en aning) besviken över de som inte vågar tycka någonting, inte vågar ge några konkreta bilder eller beskrivningar, eller de som enbart visar vad de själva vill komma till (gissningsvis formulerade jag mig fel någonstans). Hur ska man kunna motarbeta media industrins påtryckningar om vad som är vackert, när det är så pass få som vågar ge en åsikt över huvudtaget? Det blir bara lite politiskt korrekt och luddigt ''alla som mår bra är fina''.. så är det ju inte och det vet vi allihop. Man har olika personliga preferenser. Att ex. personlighet sen kan överväga över en kropp som man kanske inte hade lagt upp i denna tråden själv, det är en annan fråga. (Men också viktig eftersom vi ska komma ihåg att det inte bara är utseendet som räknas). Det hade varit roligt att se lite variation mellan olika personer. En kanske gillar riktigt smala kroppar, men säkert hade en annan föredragit rundare former.
Att jag inte är så intresserad av er egen målvikt/målkropp beror inte bara på att det redan finns trådar om det ;) Utan även på att man ofta är enormt mycket mer missnöjd och krävande av sig själv än av andra. Så det ger inte en korrekt bild av det jag ville komma till; att folk runt omkring faktiskt inte kräver size zero för att tycka att du är fin - även om du själv gör det.
Men jag var nog inte tydlig nog med meningen med tråden. Jag ville inte vinkla in den så at inte alla vågade posta eller att man kanske ''ville vara snäll'' och inte visade vad man själv tyckte.
Alla säger hela tiden att det inte är fint att vara för smal, jag tänkte att bilder säger mer än tusen ord. Det visar inte bara vad man tycker är fint, utan också vad man exakt menar med ''sund''..Vad är fint? Sunda kroppar, i sund vikt. Vilket är ett varierande spann. Gissar jag, jag kan ju ha fel. Det kan ju faktiskt vara så att alla vill ha fotomodell-kroppar runt sig. Men jag tror inte det.
Menmen. Jag tackar alla som har lagt in bilder, även ni som kanske missförstod poängen - det är ju mitt ansvar att göra mig förstådd.
Jag muttrar lite åt er som inte vågade bidra med en synlig åsikt (om ''sund'' är idealet, visa var er gräns går för sund då, tex), men på ett välvilligt sätt. Jag får väl helt enkelt vara tydligare nästa gång.
Tack alla som medverkat, och tack för de bilder som kommit in. :) Det är ju ändå en hel del, och de visar på en del variation i smak och ett ganska brett ''ideal'' spann :) Även om många är själv-projicerade.
Tack och en riktigt God Jul!
Fast egentligen är det väl inget konstigt alls att det man tycker är fint är precis det man strävar efter
Så är det för mig. De som har vackra kroppar enligt mig har sådana kroppar som jag själv vill ha.
#13 Jag menade att det man tycker är fint INTE alltid är det man strävar efter :) Visst strävar jag efter en form jag tycker är fin men..hm.. hur förklara? Om jag tycker att en kropp som min med samma muskelmassa ungefär är fin och vacker i vikt mellan 60-75kg, så vill jag själv väga 59-60. För jag vill vara säker på att vara fin, och ju smalare desto bättre, är mottot lite… trots att det inte alls är säkert att det är så. Kommer jag ner i 60 så tror jag faktiskt inte att min kropp har samma kvinnliga former som den har nu, men det är man själv lite blind för.
Jag förstod tråden som att den handlade om vad man anser vara idealvikten och därmed vad man eftersträvade för sin egen del.
Om vi bara pratar skönhet så tycker jag inte att skönheten är bundet till hur mycket man väger. Det handlar om livsgnistan i ögonen och utstrålningen. Om man är ödmjunk, varmhjärtad och positiv så är man vacker i mina ögon…
oavsett hur kroppen ser ut.
Idealkropp… den når man aldrig. ;) jag vill bli av med kärlekshandtagen, få plattare mage och mellanrum mellan låren. Det är nog så långt till ideal jag vågar satsa. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Märkte att jag inte svarat på min egen fråga :)
Ungefär så här ser den vackraste kroppen ut för mig.
http://minbebis.com/blogg/danijela/files/2011/05/marilyn-monroe-oversized-postcard-_27162370.jpg
Plus-minus några kilo. Sen kan man ju komma ihåg att klänningen håller in magen lite, såna knep får man ju använda sig av ;)
Fler exempel(bry er inte om sammanhnget i bildena eller vad de gör reklam för)
http://1.images.boobdesign.com/images/1950/large.jpg
http://metrobloggen.se/metrobloggen/media/16071/baddrkt.jpg
http://image01.bonprix.de/bonprixbilder/bundles/7er/gross/var1/vv/x3/vvx316x02.jpg
http://image01.bonprix.de/bonprixbilder/bundles/7er/gross/var1/xy/x1/xyx129x01.jpg
Det är vackra kroppar i mitt tycke. Jag är lite svag för timglas och päronform, men i mitt tycke ska även ''rakare'' kroppsform ha lite mjuka former.
Sen kan det gå både plus och minus i vikten på kroppen, se det som något mitt-emellan-ideal. Och självklart är det viktigaste personlighet och jada-jada men faktum är ju att vi uppfattar saker med ögonen också. Betyder ju inte att de uppfattar det allra viktigaste, men de är där.
Med tanke på vilken form jag tycker är snyggt rent utseende mässigt så är det ju lite konstigt att jag på mig själv helst vill nå denna: http://metrobloggen.se/metrobloggen/media/35245/(80).jpg
Dt beror väl på att jag är osäker och tror att andra tycker att jag är tjock och hade varit mer socialt accepterad om jag tappat mina sista kilon. Fast jag vet att det inte riktigt stämmer, för ingen bryr sig hälften så mycket om min vikt som jag själv gör. Men vill likso överdriva för tt vara på den säkra sidan.
#18 Gillade de flesta som du tycker är idealkropp utom sista på metrobloggen :) Pinnsmalt!:=D Knappt en enda form :P
#19 Jo precis :) Det är ju inte en idealkropp för mig heller, men ändå kämpar jag envist för att nå dit.. helst 0 fett% om det hade gått. Psyket är inte riktigt rätt..
#20 Okej.
#18. Jag är som dig. Jag tycker alltid att kurviga kroppar är otroligt vackert och föredrar dem alla gånger före stickor. Tycker inte det är vackert med smala, taniga kroppar. Ändå strävar jag själv efter en kropp som nästintill kan kallas anorketisk för min egen del, trots att jag egentligen vet att det inte är vackert. Dumt att man är som man är…
#23 Ja riktigt vackra kroppar!
Jo fint men kanske inte så hälsosamt. Det där är förmodligen på gränsen till övervikt.
#26 Knappast. Definitivt inte en skadlig eller ohälsosam övervikt.
Där är problemet, så många tror faktiskt att man blir sjuk av ett par extra kilo… men faktum är att man kan ha de kilona och ändå ha perfekta blodvärden, starka muskler under och få i sig all näring man behöver, till skillnad från många som kämpar hårt med att bli av med de kilona och i sina tappra försök missar näringsämnen som ett litet vitt piller från apoteket inte kan fylla i.
Det är när övervikten blir extrem och sliter på lederna som den blir ohälsosam, samt den oftast stillasittande livstil med näringsfattig (men energirik) kost som nästan krävs för att bli extremt överviktig.
#26 inte alls det på gränsen till övervikt eller ohälsosamt. När du lider av grov övervikt eller fetma då e det ohälsosamt. men bäger man bsra lite övervikt e det ingen fara. och deem du tycker e ohälsosamma på bilderns är intd ens överviktiga. det syns
#29 det e ändå inte ohälsosamt eller farligt och ej övervikt. och hellre ligga på den gränsen än gränsen till undervikt.

#29 Å andra sidan har tjejerna i #23 mest fett kring lår och höfter. Sådant fett är mindre skadligt än bukfett.
"Weight gain in the area around the waist (apple type) is more dangerous than weight gained around the hips and flank area (pear type). Fat cells in the upper body have different qualities than those found in hips and thighs." http://pennstatehershey.adam.com/content.aspx?productId=111&pid=10&gid=000053
Mer och mer forskning visar att måttlig övervikt inte är skadlig.
Det är som sagt näringsbrister och ett stillasittande liv som leder till sjukdomar. Kolestorol och fetma får suddigare och suddigare samband. Både tjocka och magra människor kan ha näringsbrister.
Fettet i sig måste vara bra mycket tyngre innan det ens är i närheten av skadligt.
Vikterna ovan är inte skadliga, och fullt möjliga att ha skaffat sig utan att äta speciellt ohälsosamt (näringsmässigt) om man bara rör sig medelmåttigt.
Spartaner. Deras kvinnor var slimmade. Men så var ju deras samhälle också väldigt elitistiskt och militäriskt. Man måste vara perfekt annars dög man inte. Ändå visar avbildningar att de hade former de också.. Liten fotnot bara.
Bra skrivit ! Dom som tror att det är farligt att ha hull har alldeles fel.
Tjejen i Gina Tricot-reklamen + 5 kg på henne. Det är nog min idealvikt/kropp.
#34 Vilken av alla Ginatrico-reklamer? ;)
#35, den senaste :) Hon den blonda tjejen. Om jag nu minns rätt vilket man inte ska lita på.
#36 Okej tror jag vet vilken du menar.
Kan hålla med dig där, 5-7 kg på henne, så hade hon haft jättefin kropp =)'
Tycker det är lite fel att typ alla modeller på tv och kataloger är så smala :/ Ger helt fel bild, unga osv tror att man ska vara smal som en pinne :/
#37 sedan beror det ju så mycket på vilken slags kropp man har också. Alla är vi fina när vi når vår idealvikt. En dels är högre än andra, en dels är mindre än genomsnittet. Men det ser naturligt och fint ut bara man har sin egen idealvikt.
#38 Ja det är sant, men tycker att dem inte bara ska ha trådsmala modeller även om det är deras idealvikt. Utan även ha lite mulligare tjejer om med har idealvikt :)
#39 Tjejjer med former står för uppvisning av plus-storlekarna. vilket är sjukt :3
Men håller med, lite mer hull på modellerna - både de med raka former och de med kurvor… för de är för smala allesammans.
Inget fel i att vara naturligt smal (även om extrem magerhet precis som stor grad fetma oftast beror på brister i kosten vilket inte är hälsosamt) och det är vackert på de som är just smala av naturen, men inte extremt. Det är välkänt hur modeller måste kontrollera maten för att magra av - och hur dåligt de mår fysiskt v det… det är inte en hälsosam kropp.
Det är lustigt. Säger jag här att kurvor är vackert blir det genast diskussion om att smala människor är fula. Hade jag skrivit en häst tråd om att jag tycker om apelkastade hästar hade ingen tolkat det som att bruna hästar automatiskt varit fula, och försökt övertyga alla om att en brun häst med bra psyke är bättre än en apelkastad galning.. självklart, liksom. Man väljer inte häst efter färg mer än man väljer partner efter vikt, men man kan ju ändå tycka att en viss hästfärg är vackrare än övriga….
#40 ja det är sjukt och helt fel! :/
#40 Jag blir lite illa till mods när man pratar om fina gällande människor. Det finns alltid någon som kan ta illa upp för det är så väldigt känsligt. Just gällande undervikt har jag en 12-årig pojke som är extremt underviktig (han väger strax över 30 kg vilket är väldigt lite) och han får ju hela tiden höra hur spinkig han är, han får frågor om knäna skramlar när han går eller höra hur killarna i omklädningsrummet tycker att han är äcklig. Smala har det inte så mycket lättare än tjocka faktiskt.
#42 Det är ju stor skillnad på nedsättande kommentarer och att helt enkelt tycka att något är vackert. Jag har inte sagt att det är fult att vara smal, bara astt jag gillar kurvor - och att det inte är ett hälsosamt ideal att vara underviktig.
Din grabb har ju som du säger en extrem undervikt, och det är ju inte hälsosamt. I den perfekta världen hade varken tjocka eller smala fått nedsättande kommentarer, men båda grupperna ändå fått hjälp till en för dem hälsosam vikt och näringsriktig kost (eller medecinering ifall det beror på sjukdom). Nu får ju smala ingen hjälp för ''de ska väl vara glada att de inte behöver banta'' och tjocka får beskyllningar för att ha dålig karaktär och självförvållat sin vikt. Inget är rätt - och inget är heller en idealvikt.
Jag dömer varken de som är smala eller de som är tjocka, men jag tycker helt klart att en kropp med lagom hull är vackrare än en toksmal eller extrem fet. Så är det helt enkelt, och det har inget med personlighet, karaktär eller nåt annat att göra. Jag tyckte lika bra om min vän när hon vägde 70kg mer än hon gör nu, som jag gör idag. Och jag gillar mina smalare väninnor precis lika mycket.
#43 Det är just det där jag menar med att vi alla har olika idealvikter. En del ska nog väga mer, en del mindre och majoriteten mår väl bäst av normalvikt. Men jag tror att det är väldigt individuellt faktiskt.
Alla mår inte dåligt av undervikt. En del är bara skapta så precis som en del är skapta med mer hull på kroppen och inte mår dåligt av det. Jag tycker att man ser ganska snabbt om någon är sjuklig på grund av sin vikt eller om det bara är så de ska se ut.
Sedan är ju alltid tycke och smak olika.
#44 Precis - tycke och smak är olika.
Sen håller jag helt med att smal inte nödvändigtvis är undervikt. Speciellt inte hos unga grabbar. Vikten säger inget,, man olika byggda. Mitt BMI ligger närmre 30, men jag har inte mer än 5-7 kg egentlig extra vikt. Har midja och max 1.5cm fett mellan muskler och hud på värsta stället. Samtidigt kan någon som ligger på undervikt i BMI också ha 1cm fett på sina ställen, och då är de ju inte underviktiga. Så kroppformen är olika.
Alla har inte kurvor. Så är det, och en normalvikt för just den kroppstypen ger kanske inga kurvor men är ändå vacker på sitt sätt.
Sen när det är extrem undervikt - inga direkta muskler, revben och höftknölarsom sticker ut kraftigt osv.. det är inte en sund vikt oavsett vilken kroppstyp man har. Lika lite som extrem övervikt är hälsosam. Tyvärr äter många med den extrema undervikten mycket sötsaker och fett och tänker därför att de inte kan gå upp i vikt och att det är normalt, eftersom de inte går upp av att äta onyttigt. Men egentligen hade de behövt äta riktig, näringsrik mat istället, precis lika mycket som när det blir extremt åt andra hållet.
Men att bara vara smärt byggd och inte spara fettreserver betyder inte att det är undervikt.
#45 Jag är en sån som måste väga på övre delen av BMI-skalan för att inte se alldeles för smal och hemsk ut. Så jag passar alltså med mer fett för ja, det är fett jag har :)
Fast det där du skriver om extrem undervikt och hur man ser ut då och hur sjukligt det är stämmer inte heller. Alla läkare vi har mött, vilket har varit många, har blivit helt överlyckliga över att se ett naturligt smalt barn och faktiskt har ett par av dem sagt "Åh, äntligen ett gammaldags smalt barn!". Nu kan ju jag tycka att han skulle få lägga på sig en del, men hans pappa ser likdan ut, farmor också så det sitter ju i generna.
#46 men hur smal är han då?
Det jag tänker på är snarast: http://metrobloggen.se/metrobloggen/media/32165/anorexiadisplay.jpg
http://blogs.citypages.com/blotter/J2_0100.jpg
Inga muskler och benen sticker verkligen ut. Det är inte hälsosamt.
Här är tex en smal ung man som många säkert kallar underviktig, men som säkert inte har några större hälsoproblem av vikten, ser smal ut och revbenen syns, men vad jag kan se finns fortfarande muskler kvar vid höfter osv också, jag räknar de nedanstående som normalvikt för en del kroppstyper:
http://www.dreamstime.com/portait-of-young-skinny-adult-boy-thumb7732138.jpg
eller
http://laurietobyedison.com/discuss/images/skinny%20male%20models.jpg
Sen är det skillnad på män och kvinnor fettmässigt. Pojkar är oftast smalare, vissa har kanske mer muskelmassa men det är inte lika vanligt med naturligt lönnfeta unga män (även om det finns men faktiskt tror jag att det beror på hur vi blir rådda att äta samt snabbmat och videospelande, jag tror personligen att det var ovanligare förr) som med naturligt mulliga tjejjer. Och det är ju inte ovanligt att just växande barn är smäckra - speciellt pojkar som får utlopp för sin energi. Men även tjejjer som leker ute. (och naturligtvis finns även kvinnor som är naturligt smala - men en naturligt smal människa har faktiskt muskler också. Om än inte bulkiga body building muskler utan mer slanka, smidiga muskler, så muskler som fyller ut och täcker de värsta benutskotten)
Just barn ska man inte lägga så mycket notis om vikten heller. Det är som unghästar - de ser ibland riktigt taniga ut mellan växt varven ;) Utan man bör bara fokusera på att ge näringsrik och näringstät mat. (även överviktiga barn bör få näringsrik mat - personligen anser jag att fetma - inte lätt mullighet- hos barn beror på dålig kost. Tex för mycket snabba kolhydrater, näringsfattig skolmat, energität men näringsgles mat, godis och läsk, mat som triggar sötsug i kombination med för lite vardagsmotion. Om det inte är någon sjukdom, tex sköldkörtel eller så, naturligtvis. Men med näringsrik och näringstät mat kan kroppen sluta hamstra fett och barnet får den bästa möjligheten att växa hälsosamt. Tycker det är hemskt när man ser vissa föräldrar som försöker banta sina barn genom att dra ner på maten rejält istället för att låta dem äta sig mätta på riktig mat. Men det är ju min teori..)
Nu ska jag sova, godnatt :)
BTW - om ni är extremt smala, har ni kollat glutenintolerans? Det kan ge viktminskning som symptom, eftersom det hindrar kroppen från att ta upp näring. Har själv insett att jag inte tål gluten, men min enda ledtråd till det var depression.. så det kan vara svårt att upptäcka. Det är ju inte så att man normalt sett låter bli gluten långa perioder åt gången så att man märker att det blir konstigt sen när man äter det.. Bara en tanke i all välmening :)
Jag vet att det här är världens klyscha men jag känner verkligen såhär:
Skönhet kommer innifrån och så länge man är hälsosam så spelar det ingen roll hur man ser ut. Man väljer själv hur man vill forma sin kropp. Det räcker med att man är nöjd och tar hand om sig.
Personligen så tycker jag att en kropp som inte hindrar personen från att uppnå det som denna vill göra med sitt liv är idealet. En tynglyftare vill vara muskulös. En löpare vill vara uthållig och lättviktig. En dansare vill vara flexibel. Osv osv.
Det jag skrev i mitt inlägg nummer 11 är mitt ideal utifrån det jag vill göra i mitt liv. Hur det sen ser ut visuellt beror ju helt på vilka förutsättningar man har.
Jag tycker däremot inte det är vackert med människor som bara klagar på sin kropp utan att göra något åt den. Inte heller är det vackert att misshandla sin kropp med rökning, droger osv. Däremot kan människor vara vackra trots att deras kroppar inte gör som de själva vill på grund av tex. sjukdom osv.
#48 Javisst, men återigen handlar det om tycke och smak. Många bantar ner sig för att de tror att man måste vara smal för att vara vacker i andras ögon, kan det då inte vara skönt att se att de flesta faktiskt tycker att en normal kropp är vacker och väljwer en kropp med lite hull hellre än en anorektisk fotomodell när de vill visa vad de tycker är vackrast? Återiegen betyder det inte att allt annat är fult.
Ingen här har sagt att ''ser du inte ut exakt så här så är du INTE vacker. Bara att detta ÄR vackert. Positivt, inte negativt.
Drar hästexempelt igen; skriver jag i en hästtråd att jag tycker att silverfärgade hästar är den vackraste färgen, så är det ingen som 1. tolkar det som att bruna hästar är fula eller 2. måste poängtera att psyket och hälsan är viktigare än färgen. Det är liksom självklart.
Så varför blir det så misstolkat för att det handlar om människors utseende? Det är precis samma sak! Självklart är det viktigare att vara frisk och trevlig än att ha rätt hull, men det hindrar väl ingen från att tycka att en viss form är snyggare? Och det betyder väl inte att allt som inte är inom ''det vackraste'' i en individs ögon, automatiskt är det fulaste?
Ser man på bilderna i tråden så är det ganska många olika former, hull och kroppar som anser vara ett ideal utseendemässigt. Det är väl bra, det betyder att man inte måste se ut på ett visst sätt för att vara vacker i någons ögon?
När man fullständigt vägrar ha en åsikt öht så ger man istället sin röst till all reklam och media med photoshopade ''perfekta'' kroppar som är omöjliga att uppnå, när man kunde visat att en normal, sund kropp är vacker. För orden är utvattnade, de visar inget som fastnar på näthinnan. Sitter man med ångest över sin kropp och hör ''det är insidan som räknas'' kan det lika gärna tolkas som ''du är ful, men det är inte mitt problem''. Ser man istället ''detta tycker jag är vackert'' och så en bild som kanske liknar ens egen lite halvmulliga kropp (eller vilken form man nu har, här finns ju många olika exempel), så är chansen större att man känner sig vackrare. Även om det bara är EN enda som visat just den kroppstypen, så är det någon som valt den utan att påverkas av ''snällhet'' eller dyl. för att göra nån glad, utan faktiskt tycker att det är vackert.
Men för att orden ska få betydelse så krävs en bild som kan fastna på näthinnan, för ord, de kan betyda allt. Mullig för mig är kanske en viss persom på 85kg, och för någon annan samma person på 70kg.