Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: bantningsmetoder-och-preparat
Läst 9824 ggr
sesam76
19

Viktväktarna eller LCHF?

Hejsan

Jag vet varken ut eller in hur jag ska göra för att gå ner i vikt och vet inte längre vad som är mest hälsosamt för mig…är det att äta LCHF eller vv?

jag har ju alltid varit vv men när jag äter enligt dom får jag oftast sånt sug i magen och huvudvärk…som en svält nästan.

LCHF har jag ätit nu sen maj och kanske inte exakt så strikt som dom säger..och jag har gått upp från 84 till 90 kg!!!!!

Det enda som är positivt enligt LCHF är att min magkatarr och migrän har försvunnit…har lidit av magkatarr i 15 år så det är helt underbart.

Jag misstänker att det kan vara att jag slutat äta gluten som man gör när man äter LCHF.

Sen står det ju överallt att nä LCHF är farligt för blodfetter och sen läser man dom som fått så bra resultat och blivit kvitt diabetes o piggare. enligt dom så blir man sjuk om man äter som vanligt och blandar som vv. Vilket är bäst enligt en läkare undrar jag?

Jag får panik…jag är 35 år och börjar känna att jag måste gå ner och jag måste vara hälsosam, men frågan är….VAD ÄR BÄST FÖR KROPPEN…???

Wand
0

Jag provade viktväktarna en vecka och gick ner 3 kg - genom att äta godis, mat och bli mätt. Det var jätteskönt, men eftersom att jag är en matmissbrukare och har ett ENORMT godisberoende, så funkar inte en sådan livsstil för mig. Jag kan inte äta med måtta, och det kanske går bra en vecka, sedan tappar jag orken och kan inte hålla mig borta ifrån det ena och det andra, och vips så har man ätit dubbelt så mycket "points" som man egentligen ska. Tyvärr. 

Jag har aldrig provat LCHF själv (när man är fattig och bor hemma så har man inte den möjligheten utan får så fint äta det som lagas och finns, vilket är väldigt icke-LCHFvänligt).

Men det finns många åsikter om denna livsstil, likväl som det gör med allt. Den passar inte alla, vissa går upp, vissa går ner, vissa blir av med besvär och vissa får dem.

Funkar det inte för dig så ska du helt enkelt inte äta enligt LCHF, eller så kanske du har gjort något fel genom din resa?

Det är inte lätt att avgöra vad du ska göra för att gå ner i vikt. Jag tycker att viktväktarna är bra, och om man kan och orkar hålla det, då funkar det. Tar man bort sötsakerna från menyn så får man många "points" till godo, och får äta sig ordentligt mätt. Det finns även många bra viktväktarrecept.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

sesam76
0

Tack för svar=)

Ja jag är nog som dig lite…jag är chokladmissbrukare och har skitsvårt o stå emot sött…så tyvärr använder man upp sina extra points till sånt vilket inte kan vara nyttigt invärtes för kroppen:/

Men å andra sidan så äter man allsidigt vilket man inte gör med lchf…

men pasta kommer jag aldrig o äta igen..det har jag kommit ifrån och äter blomkål ist eller ngt annat vilket känns bra. Men i grunden tror jag ändå på att man ska äta allsidigt och få i sig mjölk o lite o nyttiga kolhydrater. Men som sagt svårt med sötsaker…men det är ju faktiskt hjärnan som det gäller att få bukt på…man blir ju orolig ibland om man är störd o fixerad. Men man läser ju att alla tycker ju choklad är gott så man är ju inte ensam men jag vill ha den förbaskade viljan och disciplin och leva sunt….jag blir snurrig o sitter o velar om jag ska bli online-medlem på vv eller inte…suck

Wand
0

Haha, det är inte lätt, tyvärr! Jag tror att jag ska gå tillbaka till viktväktarna igen… det funkar ju, inga tvivel om den saken, och nu har jag stått emot godis i hela 5 dagar (mer än jag lyckats stå emot på 2 år) så det ser ju lite bättre ut, men ja, jag vet inte…

sesam76
0

du har aldrig provat LCHF? det enda plusset är ju att sötsuget försvinner…men då äter man grädde ist o annat gott o kan föräta sig av det och det är nog därför man går upp…det handlar nog om hjärnan i grunden oavsett hur man äter. Men jag blir orolig för hur kroppen blir på insidan på det man äter och hur man äter. Det är det som jag tvekar om..vilket är bäst och så att man inte bli sjuk eller får höga blodfetter eller hjärtinfarkt…hur ska man ta reda på egentligen vilket som är hälsosammast att gå ner och leva efter.

Drömmen är ju o hitta en läkare eller någon som verkligen forskat i vad som är bäst så man känner sig trygg.

Wand
0

#4 Näe, som sagt så är det inte så bra för mig som bor hemma ännu och inte har så mycket pengar. Pappa köper ju den mat han har råd med vilket oftast är typ pasta, ris och potatis med något billigt tillägg, haha. Och de få pengar jag har går åt till djur och studier, så det är lite knepigt det där. Obestämd Jag tror inte att jag skulle våga börja med LCHF heller, för jag skulle garanterat fuska ibland, och då kan det ju orsaka enorm viktökning vilket är det sista jag vill, haha.

Karmatarerskanise
1

Jag föreslår LCHF, fast med lite mindre fett. Det är så jag gått ner, genom koll på kalorierna och mycket lite kolhydrater.

sesam76
0

men blir inte det jobbigt oxå att räkna kalorier…då blir det ju som vv eller? hur mycket har du gått ner? hur har du ätit? frukost,lunch middag..hur tex har du ätit då?

Karmatarerskanise
0

Visst var det jobbigt i början, men man kommer in i det och vet ju efter ett tag vad saker innehåller. Hellre det än att äta VV och få äta godis o sånt trams.

Jag har gått ner 33kg på lite mer än ett år, och då har jag inte varit strikt alls under sommaren, mest fuskat då.

Åt i början 5-6 små mål om dagen, sedna har det blivit 3-4.

Exempel; Frukost; turkisk joghurt eller kokta ägg
Lunch; Keso med kalkon eller kassler
Kvällsmat; Brysselkål eller broccoli, rödvinssås och biff, eller stekt spätta med blomkål och hollandaisesås.

Ylva-Li
0

När var det du var med i viktväktarna? De har gjort om otroligt mycket de senaste 2 åren, och numera får man verkligen äta sig mätt, men på bra saker.

Jag tycker dock du ska pröva. Pröva LCHF och se om det fungerar för dig. Mår du inte bra på det så vet du ju. Då testar du nåt annat. :)
Alla fungerar olika och olika metoder funkar på olika människor.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

sesam76
0

vad har dom gjort om? man är ju nyfiken men det går ju inte att gå in på deras sida utan att betala och det känns tråkigt för då vet jag ju inte…vi har ingen vv-grupp här i stan heller…kunde jag få mkt info så kanske det är lättare o välja.

Men jag velar oxå därför att jag vill inte äta lightprodukter för det har man läst på nu om alla grejer som är i o ersättningar…jag vill äta bregott och smör o riktigt grädde ändå men i små mängder riktiga råvaror…frågan är ju då hur jag ska kombinera…jag gillar vv för man får öäta allt o kan leva lättare men jag är emot somsagt alla light o sånt…inte naturligt o äta så

Karmatarerskanise
0

#10 Kanske ska du bara då byta ut de dåliga kolhydraterna mot bättre. Tex fullkornsprodukter.

Ylva-Li
0

#10 De ändrade hela räknesystemet. Det flesta frukter och grönsaker är nu 0points. (Eller propoints som det heter nu.) Med få undantag som bönor, majs och några fler. Man får fler points att äta för, så man blir mätt. 
Jag är en storätare och blir mätt, så det säger mycket.
För mig funkar det bättre att få äta av allt, annars blir jag alldeles för fokuserad på det jag INTE får äta. Men alla funkar vi ju olika. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

sesam76
0

Men jag känner ändå att man inte får äta ngt med vv oxå ju:( tex julen då får man ju inte nånting så är man uppe i points direkt o sen ska  man sitta hungrig…hur löste du julen, påsk, somrar när man grillar…kött får man ju inte äta heller knappt…man måste ju hela tiden tänka på vad den väger etc…det är nog det som stoppar mig att jag måste äta så lite av allt o sen får ett fruktansvärt sug i magen o ont i huvudet…man blir ju oxå lite fixerad vid allt man inte får äta…

LCHF är ju oxå förbud…men där behöver man inte tänka på hur mkt kött o sås man äter..man äter tills man blir mätt..men å andra sidan så är det svårare o hålla koll på hur mkt man får i sig…det är väl därför jag gått upp 6 kg sen maj…

Ylva-Li
0

Nja, man väger inte längre på samma sätt. Det finns nåt som heter dualval, där man räknar maxpoint. T.ex får du äta ris/pasta/potatis tills du är mätt för 7pp, kött (rent, inte typ köttfärs) är 5pp. Så man kan absolut äta sig mätt. ;)
Sen kanske man inte bör äta 5 skivor stora grillskivor och 2 tallrikar potatisar. Allt handlar ju om att hitta en balans och bli mätt på det man tar och inte ta för mycket.
De försöker hitta vägar just för att man inte ska behöva gå och vara hungrig. För är du det så kommer du gå i skåpen och äta det som finns. Dvs snabb energi. Typ godis, kakor, smörgåsar osv osv. Då är det ju bättre att du får äta dig mätt på kött och potatis än att du stoppar i dig en massa kakor efteråt.

På julen åt jag som vanligt och tog viktuppgången. Gick upp 0.9kg. Rätt ok ändå. Det blir ju vad man gör det till. Man måste ju inte frossa, bara för att man kan. Det handlar ju inte om förbud. Det är något de alltid försöker intala oss. Förbud är bara dåligt. Det skapar bara krav och mer sug. (iaf för många av oss.)
Iofs åt jag inte supermycket av julbordet, långt ifrån som andra jular tidigare, då man verkligen frossade och rullade bort den och mådde päckeldåligt..
Nu åt jag lagom. Tog mer av fisk, sill osv och lite mindre av korv och köttbullar, som iaf inte är sådär supergott. (Värsta var väl vår jansson som gjordes på äkta grädde för annars smakar den inte gott.)

Dessutom får alla 49 points som veckobonus. Dessa gör man vad man vill med. Antingen sprider man ut dem så man får äta lite mer varje dag, eller så spar man till helgen och äter nåt roligare. (Jag har t.ex svårt att ta bort läsk, så jag använder mina bonuspoints till det.)
Eller så äter man dem inte alls. Helt upp till en själv. Men det är uträknat så att man fortfarande bör gå ner i vikt även om du äter dem.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||