Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: bantningsmetoder-och-preparat
Läst 2801 ggr
[four_ferrets]
0

Hur ska man kunna gå ner i vikt?

Hur ska man kunna gå ner i vikt? har ett stort problem..

Jag är 163cm lång

väger 85,9kg

vill åtminstonde gå ner till 55kg men det kommer vara ett stort problem eftersom det aldrig kommer att ske.. Jag har varit hos en diatist som inte gav mig nånting, jag har försökt jogga men får små proppar i benen och nu har jag beställt super slim men det säger folk att man kan dö av… så vad ska man göra??! orkar inte mera. Gråter

[SweetRose]
1

Kan rekomendera dig att inte fokusera så mycket på just siffran, det är inte de som är viktiga.

Jag lever iallafall enligt filosofin att eftersom det tagit tid att gå upp i vikt måste det ta tid att gå ner. Börja med att ta bort alla onyttigheter så som chips, godis, läsk etc. Tänk över andra matvanor, måste du ha sås just till den maträtten? Sedan en promenad några gånger i veckan, gå till skolan/jobbet istället för att ta bussen om det är möjligt. Man måste inte jogga, en rask promenad är minst lika bra!

Ofta ger bantningsprodukter motsatt effekt så det rekomenderar jag inte.

Små saker kan göra stor skillnad, lycka till! Glad

[four_ferrets]
0

Men alla som har tagit super slim tycker det är jätte bra medel att gå ner i vikt av. och jag vill så gärna prova men vill inte dö som alla säger att man kan göra eller få cancer..

[SweetRose]
0

Om du läser trådarna om super slim här ser du att det finns väääldigt många biverkningar bl.a. huvudvärk, torrhet i ögon, mun etc.

Jag tror absolut att det finns en massa skit i de där grejorna som orsakar cancer. Ska kolla upp nu vad det är i

[SweetRose]
0

http://dinamediciner.se/nyheter/super-slim-kan-ge-cancer-och-psykiska-besvar

Verkar även där som det innehåller laxermedel som är cancerframkallande + att det är förbjudet pga hälsoriskerna. Nej, ush säger jag bara.

Aribigga
0

Rör dig mer och ät mindre. Du behöver inte lägga om hela ditt liv.

Sedan finns det väl andra pulverkurer som inte är livsfarliga om du nu vill köra genvägar?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Fridaaaa
0

Nättre att äta mindre, men äta regelbundet: frukost,mellanmål,lunch,mellanmål,middag :)

Och motionera rätt: t.ex promenera var dag

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ylva-Li
0

Det finns fler vägar än genom bantningspiller.

Vad sa dietisten åt dig? Hur äter du idag? Oftast finns det nåt att göra på matfronten. Att få styrka att göra det är dock det svåraste. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Norrbysa]
0

Testa olika aktiva hobbys? :) Kanske du fastnar för någon? Det är toppen att ha kul när man tränar.

Cykla? Jogga? Orientera? Fotboll? Badminton? Simma? osv osv osv..

Finns massor av olika saker man kan göra.

Karmatarerskanise
5

Förstår att det är lätt att sätta sitt hopp till piller, men om du tänker logiskt är det väl inte värt att satsa livet som risk! Och nej, alla som har ätit som tycker inte att det är jättebra. Många har skrivit att dom mått dåligt, fått konstiga hjärtslag, mått illa och varit yra!

Det GÅR ju att gå ner i vikt genom att ändra om lite granna.
Men så länge du tänker att det inte går lär du inte lyckas! Tänk om!

Vi är många här inne som gått ner mycket i vikt genom att förändra vår kost och genom att röra på oss. Varför skulle du vara annorlunda än oss?
Du klarar det också!

Läs runt här inne och titta hur vi andra har gjort.

Det finns så mycket mer saker man kan göra än att just jogga, så loppet är inte kört för att det inte passade dig. Det finns en hel värld av olika träningssätt. Det gäller att hitta något som passar en och som man tycker är kul :)

Hade jag varit du hade jag kastat det där pillerna så fort dom kom hem och istället satsat på att gå ner i vikt ordentligt.

Cilla89a
2

Det är enkelt; låt bli att stoppa mer än nödvändigt i munnen och ut och rör på dig!
jag har själv gått ned i vikt, vägde 99 kg som mest och ligger på 55 kg idag.
Det krävs en sjuhelsikes bra karaktär och mycket jävla anama, men det går! Det är ju de första 2 veckorna som är överjävliga med abstinens, men sedan känns det allt lättare.  
Du har själv ett val och kan välja, finns dem som äter medicin eller har en bakomliggande sjukdom som gör att dem är överviktiga och inte kan gå ned i vikt.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

wingren
1

Testa en ny dietist? Det finns skitstövlar även i den branshen, prova en ny? Eller fler om inte det skulle funka. Förbered dig med massor av frågor o läs om olika tips, ideer o viktminskningskurer på nätet som du har som underlag. Hoppas du hittar någon eller något som passar dig och lycka till!

kelfwing
0

har också dålig erfarnhet av dietist.  Då jag är vegetarian ville jag ha någon som kunde hjälpa mig utifrån. Läste i nån tidning om att den jag gick till att hjälpt nån känd idrottae som också var vegetarian. Tänkte bra, då testar jag henne.

Men hon tyckte direkt att jag skulle ersätta några måltider med måltidsersättninga i form av bar/shake.  Men då jag vet, all forskning och logik (trots att det inte finns så jättemycket forskning om hur man ska äta ens vid sjukdomar som tex diabetes) att först går man ner och sedan upp alt och lite till.  Trots att jag talade om detta, fortsatte att hon försöka pracka på skiten.

Jag kan gå ner i vikt i själv (det har jag gjort flera gånger). Problemet är bibehålla den nya vikten utan att gå upp igen.

Det jag vill ha sagt är att faktiskt inte ens dietesiter vet allt vad man ska äta eller inte  för att gå ner i vikt.

Det enda man vet är att man ska röra på sig mer och äta mindre för att gå ner i vikt.

Problemet är att du som överviktig (medan normalviktiga har det som fördel) har nackdelen att kroppen själv försöker allt för att du ska fortsätta väga det du väger. Den har egen "ideal"vikt inställd. Källa: vetenskapsprogram på svt, kommer dock inte ihåg när det sändes, men det var ett tag sedan.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Zadeira
0

#12 Jag måste bara kommentera när du skriver att du skulle byta ut en del av dina måltider mot måltidsersättningar men att du VET att man går upp allt det och lite till. Byter du enbart ut delar av dina måltider och äter annat också så är det inte alls så att du går upp i vikt. Jag tex brukar äta en måltidsbar till lunch om jag vet att kvällmaten innehåller mer kalorier än vanligt och är lite onyttigare. Det gäller ju att balansera upp det man stoppar i sig!

Så då kanske du ska tänka om och inse att det är ett bra alternativ att byta ut inte ALLA måltider utan delvis byta ut måltider de dagar du vet att ett annat mål mat kommer vara lite onyttigare.

[Norrbysa]
0

Visst… Det du går upp igen när du återgår till mat är vattenvikten. Om du återgår till det ätandet som fick dig att gå upp i vikt från början så visst… då kommer du gå upp mer.

kelfwing
0

# 13  Det verkar som jag har varit otydligt.  Här kommer bemötande om varför jag inte kommer tänka om ersättningsprodukter för måltider.

1. Jag sa inte att hon föreslåg att ersätta alla måltider med ersättningsprodukter. Fast det det var det faktist det första dietisen föreslåg, sedan  föreslog de flesta.  Jag vet också varför, för du får man en snabb viktminskning i början, men jag är inte  intresserad av gå ner snabbt i vikt. Det kan jag göra t ex genom att t. ex endast äta godis eller äpplen eller nästan f-n som helst (förutom t. ex snabbtmat). Jag är intresserad av gå ner i vikt (hur lång tid viktnedgången tar skiter jag i) och sedan behålla den.  Då tycker jag att det är oansvarigt av s.k dietiskt att föreslå följande bara för att hon vill visa ett bra resultat.

2.Man går inte upp av milkshakes.  Anledningen till att man går ner i vikt av bar/shakes av typen nutrilett och likannde är dom bara innehåller miminalt med kalorier (javisst du överlever).  Men kroppen går i svältläge, sen när du börjar äta vanliga måltider  på de tider/måltider du ätit bar/milkshakes så lagrar kroppen varje kalori den kan för det har ju vart ont om föda och det betyder att det kan vara snart igen, så det gäller att passa på att bygga upp. Med resultatet att du går upp det förlorat + lite till. Vilket leder i värsta fall leder tll jojo-baningen (vilket ju inte är bra).

Och det inte jag som säger detta om svält läget osv utan all forskning.  När det gäller forskning  brukar man kunna hitta både för- och emot, men här tror jag inte att någon studie kommit fram till motsatt resultat.

Och förr eller senare måste du ju gå över till vanlig måltider, för du menar väl inte att man alltid ska ersätta någon måltid med sådana produkter?

3.  Sedan innehåller sådana produkter nästan endast konstiga saker. Trots att jag är överviktig är jag ganska noga med vad jag stoppar i munnen. Det är bara det här med att balansera maten och motionen rätt.

Karmatarerskanise
0

#15 Vi har en medlem som faktiskt hävdar att det är bevisat att kroppen inte sätter sig i svältläge. Hittar dock inte tråden.

[Norrbysa]
0

Du får gärna länka till den forskning du pratar om som säger att det finns något svältläge. :-) Skulle vara grymt intressant att läsa! Har bara hittat forskning som visar på att det är en myt.

kelfwing
0

# 14

Nej, det är inte vattenvikten.

Vattenvikten är den vikt du förlorar under ett träningspass men får tillabka så fort du har druckit vatten.  Och vattenvikter ska du inte förlora, man behöver vatten.

Man ska varken förlora vattenvikt eller muskelvikt, det är fettvikt du ska tappa. Annars blir du bara osund i en smal kropp i bästa fall. I värsta fall blir du sjuk. Sen har vi ju mellanlägen däremellan.  Vi vill bli smalare i sundare kroppar eller?!

[Norrbysa]
0

#16 Det var nog jag det :-) Traningslara.se har en bra artikel kring detta som länkar till en mängd olika forskningsrapporter.

kelfwing
0

Och vilka diskussion det blev, jag ska bara vill säga till trådstartaren att jag också haft dåliga erfarenheter av dietister (men i och för sig ganska långt resonemang).

kelfwing
0

# 19

Det ska jag försöka göra. Det var ett tag sedan jag läste det, så du kanske har rätt, att de nu har kommit fram till att det är en myt.  Men jag tvivlar på det (men tvivlet bygger på min egen logik och inte något annat). Jag återkommer  gällande forskningen. Sen tror jag att det där med svältläge i princip är sant, men uttrycket svältläge (som jag använde i senare inlägg och inte i det första hopas jag iaf) är ett tilldrag av journalister, inte av vetenskapsmän och kvinnor.

Karmatarerskanise
0

#19 Aha, så det är du :)

Men eftersom vi snor den här tråden lite nu så startar jag en ny tråd om svält och kroppen :) Här är tråden!

[Norrbysa]
0

#18 Okej jag var otydligt. Med vattenvikten så syftar jag till det som är bundet till glykos i musklerna som kallas för glykogen. 1g glykogen binder 2,7g vatten. Du har 400 g i musklerna och 100 gram i levern. När man har lågt kaloriintag så tömmer man kroppens glykogenförråd i brist på tillräcklig energi från maten. Därför känner man sig ofta trött och hängig. Kroppen börjar leta efter annan energi. Fett och muskler bryts ned. Lite styrketräning gör dock att kroppen väljer att spara på musklerna och ta fett istället. När man börjar äta tillräckligt igen så fyller kroppen på dessa lager och således går man upp i vikt. Uppemot 2 kg kan glykogenet och vattnet väga då.

kelfwing
0

Då är jag med vad du menar med vattenvikt.Glad Tror vi kommer från olika kretsar och använt samma ord om två olika fenomen. Upplagt för missförstånd Glad