Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1949 ggr
Karmatarerskanise
1

Existerar svältläge?

Många påstår att kroppen kan sätta sig själv i svältläge, andra att den inte gör det. Vad tror du?

Eller vad kan du bevisa? :)

[Norrbysa]
1

Bra tråd. Ska sova nu men kan slänga in det jag hittat imorgon. :-)

kelfwing
1

Bra att vi forsätter här, och inte kidnappar den andra tråden mer.Glad

Jag återkommer när jag letat upp ny information.  Jag tror lite om det finns eller inte finns beror lite på hur vi definierar en svältläge. Men jag fick lite ny informaton där denna diskussion startar, återkommer jag när jag satt mig in i frågan och det blir inte tills imorgon. Men jag ska läsa ditt inlägg norrbysa med spänning.  När jag läst på kanske jag  t o  m håller med dig, vi får se..  Det blir spännande iaf.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

ElinaaH
1

Jag tror inte på det. Många säger att kroppen ställer in sig på svältläge, vilket gör att man går upp i vikt.

Men vikten rasar ju om man svälter sig själv? Iallafall på mig när jag var anorektiker.

Zabbio
0

Tja.. en vän till mig ligger på ca 7-900kcal/dag och har inte blivit mager. (Jobbar på att få upp det till vettigare nivåer)

Jag tror absolut att om man äter för lite så försöker kroppen bevara fettet så länge det går och undviker att bygga mer muskler som behöver mer nergi osv. Men till slut måste den ju ta av reserverna och då blir  man väl smal.

Sen finns ju ett läge  där kroppen tar skada av ren och skär näringsbrist om man äter för lite för länge.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

kelfwing
0

vi får ju inte glömma att vi alla är olika också….

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.