Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1227 ggr
Madhu
0

Nu jävlar?

Jag är 19 år och ungefär 161 cm lång och väger 75kg. Vid 15-16 års ålder vägde jag 58/60 kilo och redan då var jag ändå "större" än de i min ålder. Nu skulle jag göra vad som helst för att komma ner till den vikten igen - i teorin. Men när det väl kommer till det så har jag varken motivation eller tro på att jag skulle kunna gå ner i vikt. Jag har precis börjat träna boxning hemma med min sambo, gjort det två gånger hittills vilket känns jättebra, vi har en hund och jag är ute och går åtminstone 3-4 gånger per dag, vilket är betydligt mycket mer än vad jag gjorde när jag vägde mindre.
Men det känns som att jag på nått sätt inte kommer kunna gå ner i vikt om jag inte ens tror att jag kan gå ner. Även om jag försöker äta mindre portioner, vilket jag försökt med för typ 3 gången nu så märker jag aldrig något resultat. Det är väl en stor del till att jag har 0 tro på viktnedgång. 
Även om jag faktiskt försöker satsa på det så sätter mitt huvud stopp - "det är ju jag, jag kommer ju aldrig lyckas gå ner i vikt."

Har ni några tips eller råd på vad jag ska göra?

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

[Jessica_91]
0

Jag är ingen expert på sånt här så jag kan tyvärr inte hjälpa dig men något som slog mig var att det kanske inte handlar om storleken på dina portioner utan vad portionerna består av? 
Du kanske kan ge exempel på vad du äter till frukost, lunch, middag + mellanmål? Glad

Madhu
0

Äter i princip bara vegetarisk mat, till frukost (nu den sista veckan) Så äter jag neutrala riskakor+tartex+groddar, vilket jag har tänkt fortsätta med - Rätt ofta blir det en smoothie av sojamjölk, bananer och blåbär. Lunch och middag består rätt ofta av samma, t ex ris, tomatsås och falafel eller annat vegetariskt tillbehör :) Vi äter rätt ofta ris - flera gånger i veckan. alltid olika såser till maten också. 

kan inte komma på nått mer riktigt, äter rätt ofta onyttiga saker, några gånger per månad iallafall - vilket jag åtminstone försöker minska mängden av. Speciellt chips, tyvärr :o

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

Gimbergsson
0

Byt ut riset mot brunt ris. Vad innehåller såserna? Mycket fetter och kolhydrater tilsammans är inte bra om man vill ner… Det kan vara smart att äta frukterna i stället för att mixa dem. Att dricka en banan och ett par deciliter blåbär mättar inte lika mycket som om du äter bananen och blåbärna- då kanske du äter mindre. Frukt innehåller ju även det socker… Bestäm att du ska få äta chips en dag i veckan till exempel fredag. Köp en mindre påse och se till att den tar slut just den dagen så att den inte ligger i skafferiet och frestar dig på lördag.

IaMiaMaria
0

Om du ökar hastigheten på en utav dina promenader på dagen med hunden så kanske du också kommer se resultat. Ibland behövs det inte göras så stora skillander. Men att man förändrar något i det man gör. Jätte bra att du är ute och går mycket men det är din kropp van. Fortsätt med det men i raskare takt.

Så även byt som ovanstående skrivit ut vita riset till råris, mättar bättre, lägre Gi. Kanske mindre portioner.

Lycka till!!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Madhu
0

Tack för tipsen! 

Såserna består oftast av gräddfil eller som jag sa, tomatsås!

Kramar!

Sofia, Mike & Molly!

[Jessica_91]
0

Jag brukar "dryga ut" ris/pasta/potatis med någon grönsak jag tycker om, typ sparris eller kokt broccoli. Alltså istället för en hel portion potatis så halverar jag den och slänger på lika mycket eller mer av t.ex broccoli. Annars funkar ju sallad bra också Glad

Hur är det nu, ni som kan sånt här, är det bättre att göra en sås på någon sorts yoghurt istället för gräddfil eller creme fraiche? Om man äter "vanligt" och inte enlitg någon speciellt diet typ LCHF. (Kanske inte går att fråga så)

Förr brukade jag göra vitlöksdipp på turkisk yoghurt och vitlök eftersom att det var ganska mycket mer fett i gräddfil/creme fraische och jag ändå inte kände skillnad pga vitlöken. 
Men jag är inte 100 på om det faktiskt är bättre, någon får gärna upplysa mig ^^.