Viktminskningstävling
Från och med onsdag (18:e januari) ska jag och min bästa väninna (som är relativt överviktig) tävla i vem som kan gå ner mest i vikt innan den 27:e april. I potten har vi satt att den ene bjuder ut den andre på en god middag som får kosta 242 kr per person.
Min teori som är normalviktig med risk för att börja bli överviktig (har mullat på mig ordentligt) är att jag helt enkelt kan gå ner en hel del av att börja röra på mig (gör det annars i princip aldrig) och sluta äta godis och andra saker med mycket socker i. Provat LCHF och jag gick ner snabbt av det, till en punkt då det tog stopp.
Behöver lite tips hur jag på bästa sätt ska genomföra detta :)

Exakt 242 kr..? :-)
Yes, exakt 242 kr :P
#1 Exakt min tanke xD
lurvponnyn.vimeddjur.se
Mitt tips är, om du har Iphone eller android mobil eller så, att gå in på App Store och ladda ner lite nya appar. Jag har Shape up och Kaloriräknaren, där kan man skriva in vad man äter och hur mycket så räknar den ut hur många kallorier, kolhydrater, protein och fett man ätit. Där ställer man även in hur lång man är, vad man väger, hur mycket man vill gå ner och när man vill ha nått sin drömvikt så räknar apparna ut hur många kallorier (osv) man ska äta per dag.
För mig funkar det super bra för då kan jag verkligen se hur mycket jag äter och vad. Annars blir det lätt att jag tänker att jag knappt ätit något alls men sen inser att jag småätit konstant hela dagen. Detta gör även så jag tänker lite mer på hur mycket jag äter, annars är det lätt att jag öser på och tar om så länge det finns mat kvar. Men nu får jag istället hjälp med att tänka på att ta mindre portioner och bara ta om om jag verkligen känner att jag inte kan låta bli och verkligen "måste".
Har även hittat en app som heter viktkoll. Även där skriver du in längd, vikt, målvikt och datum för målvikten. Sen kan du dag för dag lägga in hur din vikt förändras och så får du se i precentsatser och diagram och sånt hur det går.
Haha, ja hoppas du fick lite tips. Detta funkar i alla fall för mig då jag tycker att det är mycket roligare om jag kan se att jag gör framsteg. Det blir som ett extra pepp och jag tycker att det är kul att skriva in vad jag äter och sånt för att sen se på kvällen att jag faktiskt har kallorier kvar som jag hade kunnat äta :) Här om dagen fick jag till och med in en chockladboll i räknaren utan att överskrida dagskvoten :D
Oj vad långt detta blev nu, det var inte planen. Men, lycka till med vikten nu :)