Vad ska jag göra?
Hej!
Under tiden jag var smal var jag lycklig och mådde bra, sen hände något så jag gick upp över 55 kg på knappt 3 år vet inte hur det gick till och jag försöker verkligen gå ner igen men inget verka hjälpa, jag mår verkligen skit över det och gråter nästa pga min vikt och när jag ser andra smal människor, jag vill må bra igen, känna mig snygg och sexig igen, kunna hitta snygga kläder igen, som jag en gång i tiden har gjort, jag vill inte vara tjock eller ja snarare fet som jag är. Sen är det inte bara det att jag är fet utan både på min mammas och pappas sida ligger det hjärtproblem vilket ökar när man är tjock också och jag vill inte dö. Jag är även rädd för att jag kanske till och med är/blir så tjock att jag inte kan få barn.
Jag har prova allt tycker jag och jag vet verkligen inte vad jag ska göra mer, men jag vill verkligen inte leva så här mer. Jag vill ha tillbaka den snygga och sexiga kroppen jag en gång hade.
Jag är bara 21år 162cm lång och väger … jag vet inte om jag våga berätta det äns…..
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Gå till husläkaren och få remiss till en fetmaklinik. Undvik att följa LCHF och andra speciella dieter som kan ge nya problem. Jojobantning förvärrar problemen.
Se till att få en tid snarast! Något kan vara fel kroppsligen och du ska inte behöva ha det så här. Lycka till!
Jag har ingen husläkare så vart kan jag vända mig?
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Du måste ha en husläkare av många goda skäl. Alla i Sverige ska ha en. Lista dig hos en vårdcentral så kan du få hjälp med remisser. Numera är det bara husläkaren som kan göra en del saker.
SusanneKs Vad har du för skäl att avfärda en "diet" som LCHF? Är du en läkare / forskare inom ämnet? Vilka problem menar du LCHF kan ge en överviktig människa förutom oftast stadig viktnedgång och bättre hälsa?
Blir sen lite förbannad över att du skriver att du inte kan förstå hur du kunnat gå upp 55 kilo? Det finns bara väldigt få svar på den frågan. Att du spelar offer får dig inte att gå ner i vikt. Om du inte har någon sjukdom där du har jäkligt låg förbränning eller fått kortisolsprutor i 3 år så finns det väl inte så många mer anledningar till din viktuppgång än att du ätit för mycket skit och rört dig alldeles för lite? Förnekelse hjälper inte.
Det bästa du kan göra är att börja dra ner, helt utesluta kolhydraterna. Börja gå långpromenader till en början, lättare för en överviktig person att börja med den typen av motion… simning är också väldigt effekivt.

#4 Tycker att du uttrycker dig lite väl hårt till en person du inte känner alls. Jag skulle i alla fall ha tagit illa upp om någon okänd människa på skrev så till mig på nätet.
TS: #1 har rätt, vänd dig till en vårdcentral och be om hjälp så att du kan gå ner i vikt på ett säkert sätt. Att testa för sjukdomar som kan ge kraftig viktökning och att ta tag i psykologiska problem som kan vara orsaken bör du också göra. Ang sjukdomar tänker jag rent instinktivt på underproduktion i sköldkörteln - hypotyreos. Det är en inte helt ovanlig sjukdom och viktökning är ett av symptomen, eftersom att förbränningen blir lägre.
#4 LCHF är en extrem diet och en så kraftig viktuppgång kan mycket väl bero på en sjukdom. ALLA extrema dieter och alla jojobantningar är osunda i grunden - inte minst om man kanske inte är frisk till att börja med. LCHF kan vara effektivt för att gå ner i vikt, och minskade kolhydrater (ffa raffinerade sådana) är antagligen bra för de flesta, men LCHF är som sagt extrem. Och på modet vilket gör att många testar utan att vara beredda att hålla (=jojo bantning) den eller kolla upp hälsan.
Du skriver väldigt hårt och fördomsfullt. Fy på dig, lite ödmjukhet skadar ingen. Jag förstår att du är frälst i LCHF och iaf just nu tycker att det är det enda rätta. Men det finns inget som är det enda rätta för alla.
TS: Stryk allt godis, chips och läsk. Den koständringen finns det inga risker med (såvida du inte har diabetes då kan en sån ändring rubba dig, det borde inte vara något problem ifall du har något sött i närheten vid ett ev. blodsockerfall, fast då är det ju svårare att stå emot. Visar det sig att du har diabetes så kan LCHF ev. med en viss del långsamma kolhydrater vara en bra diet att börja med eftersom den håller blodsockret relativt jämnt. Det är naturligtvis väldigt viktigt att du i så fall vet hur du ska reagera vid sockerfall och har insulin osv om det behövs, så ändra inte kost innan läkarbesöket.)
Gå till vårdcentralen och be dem kolla diabetes, sköldkörtel osv, be gärna om glutentest också. Det är lättare för kroppen att läka om den kan ta upp all näring, vilket den inte kan om tex gluten skadar tarmluddet (så mycket som 1 av 100 har glutenkänslighet men inte många upptäcker det). Men berätta om dina problem och stå på dig så att du får hjälp.
Skriv upp vad du äter och räkna kalorier på det, se också om det är mycket halvfabrikat eller raffinerade råvaror i maten (tänker ffa på vitt vetemjöl, stärkelser, socker osv där man bara tagit det mest näringsrika och missat de naturliga sakerna) samt sötningsmedel. Sötningsmedel triggar insulin vilket lagrar fett, även om det inte är energirikt i sig. Räkna även med drycker. Nu menar jag INTE att du ska ändra något i kosten, men ligger kaloriintaget extremt högt i genomsnitt så är det ju en del av svaret. Det är viktigt att du räknar med allt och är ärlig, det är för att du själv ska veta och hitta en lösning, inte för att vi ska veta. :) Men ändra inget innan läkarbesöket.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.