Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 3337 ggr
Gronstedt
0

Ni som räknar kalorier

Jag undrar hur många kalorier man räknar med att en person behöver per dag (om man nu gör det). Och vilka fysikaliska data hos personen vägs in vid beräkningen?

Wand
0

Det är svårt att säga, men t.ex en färdigväxt kvinna som är normalt aktiv ska ha i sig ca 2000 kalorier om dagen för att hålla vikten, och 1700 för att gå ner.  

Hur det är hos män vet jag inte, men lite mer är det.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Gronstedt
0

Då undrar jag: Vad menas med "normalt aktiv"?

Och varför är det olika för kvinnor och män? Borde det inte bero på muskelmassa bara?

Wand
0

#2 Normalt aktiv menas med dels den vardagliga motionen man får genom att gå mellan rum och kanske postlåda etc, men sedan har jag för mig att man räknar in 60 minuters motion med. 

Anledningen till att män bränner mer än kvinnor är för att deras kroppar behöver mer. Vad det beror på vet jag inte då jag inte är någon expert, men det kan mycket väl bero på muskelmassa.

Men det säger ju också sig självt att om man är en kvinna som är väldigt aktiv och kanske gymmar 4 gånger i veckan, då ska man ju såklart även äta mer.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Jessica_91]
0

Har hört att man behöver gå ungefär 10 000 steg om dagen för att hålla vikten (som kvinna) och allt utöver det bränner. 
Det är säkert inte exakt samma mängd för alla, det beror ju på ens vikt, ålder och kroppsbyggnad mm men det kanske kan vara en liten vägvisare för hur mycket man behöver röra på sig på ett ungefär.

Om man simmar eller gör någon annan fysisk aktivitet så håller man säkert vikten också, även fast man inte gått 10 000 steg eftersom de andra aktiviteterna vägt upp det så att säga.

Zadeira
0

Man brukar räkna ut antalet kalorier man behöver genom något som kallas Harris & Benedict-ekvationen, där man helt enkelt genom matematiska ekvationer får ut hur mycket kalorier man behöver få i sig, med kön, ålder, längd, vikt och aktivitetsnivå som variabler. Det är såklart olika från person till person men kan ge en fingervisning om vart man ungefär bör ligga.

Precis som Wand säger brukar en normalt aktiv kvinna behöva runt 2000 kalorier per dygn för att behålla vikten. Män förbränner naturligt mer och ligger ungefär på 500 kcal mer.

Sen ska man inte glömma att en väldigt aktiv kvinna behöver mer än en helt stillasittande man. Aktivitet är det som främst styr ditt behov av kalorier. Dvs att om du gör av med fler kalorier kan du äta mer.

HÄR kan du själv gör en koll baserat på dina egna uppgifter: http://www.dinbmi.se/kaloribehov.asp#raknare

Jag själv håller mig runt 1200-1300 för att gå ner i vikt, även om jag tror att det ibland är lite i underkant eftersom jag tränar rätt mycket i perioder.

jeeennny
0

Du ska inte behöva räkna kalorier. Tror ni att människorna gjorde det för så lite som typ 100 år sen? Ändå var de smalare då än nu… Vi räknar kalorier som aldrig förr, varför i h-e blir vi då inte smalare? Hur roligt är det och räkna kalorier?

Mycket bättre och skippa räkna kalorier. Ät det du är gjord för och ät den mat du blir nöjd / mätt av utan att överäta den eller bli sugen på något sött / mat igen efter en timme. Skippa framför allt socker. Helst kolhydrater överhuvudtaget i princip om du framförallt är ute efter viktnedgång, byt ut kolhydraterna mot fett.. :)

Zadeira
2

#6. Tänk på hur samhället såg ut för 100 år sedan! Inte satt de såhär mycket stilla på sina feta rumpor som vi gör idag. De rörde sig helt annorlunda! Dessutom såg deras kost helt annorlunda ut i grunden, inte alla dessa tillsatser, halvfabrikat och annat skräp som vi idag får i osss även om vi försöker hålla oss till "bra mat". Varför vi inte blir smalare har nog inte alls med att räkna kalorier eller inte att göra…

Zabbio
0

#6 Livsstilen över lag var annorlunda då. Mycket aktivare och annorlunda mathållning.

Idealen var okså annorlunda - de flesta var väl inte feta (även om en hel del speciellt rikare folk var det ;) ) men de var nog sällan så muskelfattiga och pinnsmala med lite löshull som många ändå är idag, helt enkelt för att de rörde sig och jobbade mer. Man ville väl ha lite rundare kvinnor med muskler och hull.

Men den stora boven idag heter godis, chips och läsk/saft/juice. Tog man bort det så hade nog ganska få av de som är överviktiga idag ens blivit så kraftiga. Man måste ju komma ihåg att det är inte samma sak att hålla vikten som att gå ner i vikt. Det kan krävas mer extrema metoder för att gå ner än för att hålla en god vikt.

Sen är jag för att stryka snabba kolhydrater i form av pasta och socker, men man åt ändå rätt mycket potatis, havre och även frukt och honung, så det har knappast bara med kolisarna att göra.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gronstedt
0

#6: Nu var det inte frågan om ifall man ska räkna kalorier, utan hur de som gör det räknar.

#5: Tack för länk! Enligt den behöver jag cirka 3000 kcal per dygn.