Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 2281 ggr
Marshmello
0

Får mig i för lite kalorier...

Mello är här igen! Wohooo… Vad alla har längtat, haha. Näerå ;)

Men nu kommer jag med mina smarta funderingar igen… Sen sedan några veckor tillbaka så har jag tagit tag i mitt liv riktigt ordentligt. Och äter nu inget bröd, inga mängder ris/pasta/potatis och hittills ingen skräpmat eller godis alls (men kommer tillåta mig att göra det LITE och enbart på helgen).

Men, nu till mitt problem. Jag räknar kalorier lite halvhjärtat när dagen är slut, för att se vad jag har kommit upp till.
Jag äter ca 5 gånger per dag, och jag märker stor skillnad sedan jag slutade äta bröd - jag känner inget enormt sug efter kolhydrater.
MEN, till problemet: När jag har räknat vad jag har kommit upp i kalorimässigt, så är det oftast runt 700 kcal… Vilket jag VET är för lite. Men jag äter ordentligt, och jag är absolut inte hungrig.

Nu sitter jag här med lite soppa för att jag insåg att jag idag bara kommit upp i ca 600.

Jag tycker att det är superknepigt att komma upp i tillräckligt… Ska jag sluta tänka på kalorier alls, eller borde jag fortsätta som jag gör, och försöka komma upp i iallafall 1200 kcal per dag? För det är vad jag har fått höra är det MINSTA man ska ha fått i sig… Och jag får i mig typ hälften av det….

Zadeira
1

Det skulle vara intressant att veta vad du äter och hur mycket. Är du verkligen helt säker på att du räknar rätt? 700 kcal är ju otroligt lite, och om du äter 5 gånger om dagen tycker jag det inte alls låter som om det går ihop, utan det låter som om du inte räknar rätt.

Marshmello
0

Jag har mätt/vägt, och kollat innehållsförteckningarna, så jag är säker på att det stämmer. Jag har även bett sambon kontrollräkna, för att jag själv inte tyckte att det stämde, och han kom fram till samma.

Marshmello
0

Imorgon eller något så kan jag skriva upp vad jag har ätit och hur mycket, om jag kommer ihåg haha.

Zabbio
0

Vi har precis samma problem :3 Ligger på 700-900kcal de senaste  veckan och då räknar jag högt på fett m.m. (allt egentligen)

#1 Kan berätta vad jag äter: Rotfrukter (vilket i min tolkning är allt från morötter till vitkål som går att koka, men inte potatis), grönsaker, kött, ägg. Kokosfett, rapsolja, dressing.

Ex.

200Gram Grönsallat gurka tomat u dressing
60Gram Kålrot
60Gram Morot
60Gram Vitkål
20Gram Dressing majonnäs ca 60% fett
10Gram Kokosfett 15g fly. msk
240Gram Ägg 65g st
130Gram Fläskkotlett gris m 5 mm fettkant

880kcal, tyvärr bara ca 60gr proteiner. Kan ha räknat fel på mängden grönt och rotfrukt.. å andra sidan är det ju  bara 20-40 kcal/100gr.. Vet att det inte var några stora mängder jag hade i och vi var 3 som delade på det.

Att skippa bröd, pasta och till viss del potatis gör en hel del skillnad, speciellt om man samtidigt slutar med allt godis och dricker vatten :)

Ibland äter jag frukt, russin och nötter, de dagarna kommer jag oftast upp i 1300-1600kcal.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Marshmello
0

Jamen precis! Jag kommer ju knappt upp i någonting nu sedan jag nästan slutat med pasta/ris och bröd. Jisses vad kalorier det ger! Men det är inte egentligen därför jag slutat med det så mycket, jag märker att jag mår så mycket bättre av det. :)
och är faktiskt mycket mindre hungrig sedan jag slutade äta så mycket. Det känns ju lite motsägelsefullt att bli mättare på mindre, men det är ju sant.

Zabbio
0

#5 Du har minskat på kolhydraterna, de ger blodsocker toppar och blodsocker fall vilket triggar hunger ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Marshmello
0

Jo jag vet ju det, haha. Det bara "känns" konstigt att mindre = mätta mer, om du förstår vad jag menar. ;) Men jag förstår ju varför det blir så.

För att uppdatera, har jag nu hittills kommit upp i ca 425 kcal idag. Har vägt och mätt, och då har det blivit såhär:

Frukost: havregrynsgröt och lite frukt på - 120
Mellanmål: ett halvt äpple - 45
Lunch: två delikatessknäckebröd, smör, köttbullar - 190
Mellanmål: soppa - 70

BMEXX
0

Få in lite mer fett för att få upp kaloriantalet lite? Inte bra att äta för lite heller. Ost, nötter, hmmz…. smör:P

// Pabblo

Marshmello
0

Nae, jag vet ju att det inte är bra att äta för lite… Lite därför jag frågade här ;). Men ja, jag har käkat lite nötter dom andra dagarna för att iallafall inte komma under 1000 kcal, men jag ska föröka komma upp i minst 1200 kcal.

Vad svårt livet är när man inte äter skräpmat och godis… Oskyldig