Protein-hjälp
Jag har hört att man bör få i sig 2g protein per kilo kroppsvikt, och mer om man tränar. Är det så? Jag har gjort en snabbkoll och fick gårdagens intag till 70g protein. Har googlat runt lite och enligt många sidor är det på tok för lite, vad tycker ni? Låter 130g rimligare?
Vad finns det för bra protein-källor med lite kalorier som är lätt att få i sig? Vet att ägg är bra, men kan inte äta så mycket sånt. Har fastnat i mitt "broccoli, svamp och morötter med creme freiche"-tänk och har helt tappat bort alla bra protein och fett-källor. Snälla, ge mig tips!
Vet även att jag äter på tok för mycket lightprodukter. Dels så är mamma diebetiker och vi ersätter mycket för hennes skull. Dels så har jag varit så fast i mitt kalori-räknande att jag mest sett till "det här är hälften med kalorier, det tar jag istället, det är bättre". Har börjat tänka om även där och ska försöka äta mer rena produkter, grädde, smör och sådant och inte luras av alla tillsatser för att minska kalorierna. Känns som mer naturlig mat kan vara rätt steg nu när jag snart nått målvikten.
1gr/kilo brukar man räkna.
Vissa är nere på 0,65 gr/kg, vissa uppe i 1,2.. men 2gr/kilo har jag aldrig hört.
Solrosfrön och linser har 24 % protein (och kompenserar varandras proteiner hyfsat). Kött är proteinrikt. Kyckling proteinrikt och hyfsat lågt kaloriinnehåll. Kidneybönor (22gr protein har jag för mig).
Quinoa har 12% protein, men till skillnad från de flesta andra växter är det fullvärdigt och behöver inte kompenseras. Soja har ju också välkänt proteininnehåll, personligen gillar jag inte soja.
Keso lär vara bra har aldrig ätit det själv.
Tycker absolut att du ska dra ner på lightprodukterna, riktig mat är bra :)
Fyll ut måltiderna med rotfrukter och vitkål tex - nyttigt, kolhydratsnålt och väldigt lågt kalorimässigt kontra hur mycket man äter.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#1. Alla träningsforum jag kollat på säger 2g, och gärna lite mer. Så det kanske är beroende på om/hur mycket man tränar. Jag vet ju att man behöver protein för att bygga muskler och det är väl i princip det jag är ute efter nu.
Ska nog försöka få i mig lite mer bönor/linser för det har jag egentligen aldrig ätit eller funderat över. Kött och keso äter jag mycket. Äter mycket quorn-prudokter också. Så egentligen ligger jag nog rätt normalt vad det gäller protein-källor, men jag upplever det som för lite.
Vet inte hur mycket det är i quorn, men det lär väl vara en del :)
Kolla näringsvärdet på bönorna, kanligga på allt från 2% till 20% beroende på sort. Kidney är bra, gröna bönor hade ingenting typ..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.