Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: träning
Läst 2261 ggr
Snabbtiform
0

Komma i form och vara nöjd över min kropp!

Hejsan!

Jag är en 18årig kille som är väldigt osäker i mig själv, detta hindrar mig själv från att kunna vara mig själv socialt och även göra så lätta saker som att duscha efter gympan osv!

Jag och min flickvän skulle vilja komma i form med våra kroppar men vi bor fortfarande hemma och vi vet inte riktigt hur eller vad vi ska göra…

Vi har testat Nutrilette, men de har inte gått så bra.
Vi går ut o går då och då men vi kan aldrig sluta äta godis osv…

Det vi behöver är tips på vad man kan göra, måste vi köpa hem egen mat då våra föräldrar inte äter så bra mat samt inte vill ändra på sin kost? - Vi har ju bara studiebidraget…

Jag väger ca 75kg och är 1.74cm lång, men jag har absolut inga muskler och det jag absolut vill ha är ju en fin mage som så många tycker att man borde ha, samma med min flickvän som väger ca 69kg och är runt 1.68cm lång.

Visst, jag tycker inte de är så mycket "fett" eller vad man ska säga som vi har men för oss handlar det mest om självkänsla, och vi vill fixa denna fast på ett hälsosamt sätt.

Jag skulle vara jätteglad om ni kunde skriva vad vi ska tänka på, vad vi ska testa äta, vilka träningar och hur ofta vi borde träna o.s.v.

Och framförallt är jag rädd för att jag kommer få en massa sjukdomar då både mamma och pappa har diabetes, samt i många generationer bakåt…

Vill kunna sluta oroa mig för mig själv o.s.v. och även att min flickvän kan göra det så vi får ett bättre förhållande.

Är tacksam för alla tips som kan tänkas hjälpa oss, och behöver ni mera information så är det bara att fråga!
Tack så mycket på förhand! /J

dagsmeja89
0

Ni är inte överviktiga, men 75kg ser såklart väldigt annorlunda ut på en vältränad kropp och en otränad kropp. Äter du onyttigt så syns det. Du kan inte få en fin mage om du inte äter bra mat och håller dig undan onyttig mat.

Hur ser din kost ut?
Hur mycket socker äter du?
Dricker du mycket alkohol?

Snabbtiform
0

Jag äter väldigt oregelbundet!
Hoppar ofta över frukosten, sover dåligt, håller mig pigg med godis och cola b.l.a. så det är ganska mycket… :/
Vet att vi inte är överviktiga, men de har som sagt med självkänsla att göra och kunna "komma i form" så att säga.

Alkohol dricker jag inte så mycket, 2 gånger i månaden max

Zabbio
0

Sluta med godis och läsk. Framförallt läsk, man häller så lätt i sig så mycket. Samma med juice och saft, det blir lätt mycket och det är mycket socker i det.

Utan att ändra kosten blir det inte så mycket förändring.. så är det ju. Visst skulle ni kunna springa flera timmar om dagen och förbränna det onödiga intaget, men med en dålig kost missar ni ju näringsämnena med.

Ett tips är att undvika potatis, pasta och vitt ris pga kolhydrater som kan trigga godissuget. Istället är kålrot, vitkål, blomkål, palsternacka, rättika, morot, persiljerot och rovor ett bra alternativ, tex. Det är relativt billig mat också, och ni kan äta hur mycket ni vill av det i princip.

Samma sak med bröd, det triggar lätt godissug, kanske ni kan byta mackor mot havregröt, stekt ägg eller en osötad fil eller nåt? (om ni nu äter mackor)

Lägg upp mycket grönt på tallriken, bär är bra men var försiktiga med att äta stora mängder frukt (speciellt vindruvor). Kött är bra - helst med fettranden kvar, samt fisk och annat, men inte panerad fisk.

Detta är LCHF inspirerad kost, jag tror att det kan funka eftersom ni har svårt att sluta med sötsuget, och LCHF är iaf det jag testat som helt tagit bort sötsug. Dessutom håller det blodsockret väldigt jämnt vilket är bra vid diabetes-risk. Nu kör jag inte ren LCHF då jag äter bl.a. råris och linser samt honung, men iaf. Ni måste ju inte heller köra en extrem variant, det kan mycket väl räcka att ta bort de största bovarna som pasta (allt vete, majs och stärkelserikt egentligen), potatis  och bröd. Och naturligtvis godis och läsk. Även mjölk innehåller ganska mycket socker i förhållande till hur mycket man lätt får i sig - men det är upp till er hur strikta ni vill vara.

Vill ni inte köra LCHF-liknande kan ni istället räkna kalorier. Eller testa någon annan metod, finns ju tex tallriksmodell mått på apoteket (eller så väger man bara själv maten ;) ). Det är viktigt att äta relativt varierat, mycket grönsaker och även få i sig lagom mängd energi. Lagar ni egen mat från riktiga råvaror (dvs ingenting som är hopblandat på fabrik, tex pasta) så är det en bra start.

Ät er mätta men inte övermätta.

Träning; ut och gå en liten stund varje dag. Lek när ni går - spurta och tävla lite (först fram till nästa stolpe, tex ;). Dels blir det roligare och dels ökar ni kondis och välbefinnande om ni springer lite. Men se till att komma ut, även om det bara blir ett varv runt huset. Ofta får man mersmak när man väl kommit utanför dörren.

Det kan räcka att bara promenera lite varje dag i  hyfsat tempo - rör armar och axlar/höfter så bygger ni stark rygg också -  annars finns det tex gratis youtube klipp med pilates eller zumba, det kan vara kul att testa ihop. Det viktiga är att hitta nåt ni gillar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

dagsmeja89
0

Du har fått ett långt, bra svar redan och sen tycker jag att du har besvarat din egen fråga innan någon annan fick chansen… Flört

Börja ät frukost och sluta med godis/läsk. Jag är säker på att du kommer att få mindre mage om du gör det, eftersom onyttigt fett och socker har en tendens att sätta sig på magen och få en att se tjock ut även om man är normalviktig.

keptak
0

Som de andra skriver: sluta med läsk och godis. Att äta enligt GI-metoden har hjälpt mig i mitt sug efter sött. Ät endast långsamma kolhydrater (fullkornsprodukter). Hjälper inte det sluta med kolhydrater helt i några veckor, eller ät enligt LCHF det väljer ni själva. Välj att dricka vanligt kranvatten istället för söta drycker. Man kan smaksätta det med tex citron, ingefära eller apelsin för att få lite smak på det. Jättegott och nyttigt, det dämpar även sötsuget (hos mig iaf). Ha dock inte för mycket citron i då det fräter på tänderna. Eller så dricker ni det i samband med måltid.

[luneri]
0

DU fick mycket bra tips av #3

Jag tycker inte det är mycket övervikt, men jag förstår hur du känner dig, och om du vill vara mer tränad tycker jag det är vad du bör satsa på. Man ska göra det man själv mår bra av.

Det är väldigt viktigt att man äter hälsosam mat och speciellt då man har diabetes i släkten. det är jättebra att du är medveten om hälsoriskerna. Jag förstår att det kanske kännas som att du har motstånd när du vill uppnå ett mer hälsosamt liv. Jag tycker ändå du ska försöka förändra det som går att förändra och kanske inspirerar du de övriga i familjen när de ser din motivation och positiva förändringar i hälsaGlad

Om du inte är så insatt i vad som är hälsosam mat så googla alltid på det. Näringsrik mat är att föredra för att få i de näring kroppen behöver. Mycket varierande från växtriket, grönsaker frukter baljväxter. gärna färgglatt så har man fått i sig det mesta av sitt vitaminbehov. All skräpmat som pizza, pomme frites, friterat m.m. är skadligt för kroppen och kan också skapa hjärt och kärlsjukdomar på längre sikt. Man bör satsa på riktig mat istället och gärna hemlagat om det går. Som #5 säger är GI-mat jättebra och håller blodsockret jämnt.

Hur är det med maten därhemma. Vad äter ni? Du tror inte de går med på att handla mer hälsosam mat till dig om du skulle vilja det? isåfall är det bara för dig att tillaga den själv om inte de vill äta.

Genom att träna blir man starkare i sig själv och lättare att hålla uppe motivationen samt att man blir piggare. Det kan jag rekommendera. du kan gå några promenader i veckan. kanske börja i någon sport eller gym. Det finns också hemmaträning man kan göra via youtube. Visst man ser jättefånig ut, men det får man göraTungan ute

Jag skickar länk på den träning jag brukar köra mest här hemma, och som är väldigt bra och uppmuntrande. Dessutom gör den underverk för konditionen:

http://www.youtube.com/watch?v=xQGrrLpHy78&feature=related

Jag hoppas det kommer gå bra för dig!