LCHF? Jag behöver hjälp.
Hejsan!
Är en 20 årig mamma som hela livet släpat runt på väldigt många extra kilon och provat det mesta. 2009 gick jag ner 25 kg med viktklubb.se och träning. Blev sedan gravid och gick under graviditeten upp 7 kg. Opererade bort min galla 2010 och fick då veta att jag hade tendenser till att få förfettad lever.
Min fråga är nu, då jag har ett BMI på 29.8 och jag vill bli av med något min kroppen inte behöver släpa runt på, om LCHF är något som är värt att prova? Jag menar, det gör inte levern ännu mer förfettad eller att magen inte klarar det pga avsaknad galla?
Tack på förhand :)
Vet inget om gallor, men mer och mer forskning visar att fett i blod och organ inte har med mättat fett eller fett öht i maten att göra. :)
Tycker absolut att det är värt att testa. Själv kör jag inte strikt LCHF eftersom jag hellre går ner lugnt och smidigt utan att försaka för mycket. Vill kunna äta ris eller linser ibland. Men om du har som mål att gå ner i vikt kan det behövas en extremare variant, iaf för att få igång rätt förbränning och få kroppen att börja använda fettet.
Testa och se, det viktiga är att du känner att det är mat du tycker om och kan tänka dig att leva på.
Brödsug och annat försvinner ganska snabbt (har i princip levt på mackor hela mitt liv innan jag testade lågkolhydratkost), men det är svårare om man verkligen inte gillar fett eller kött (går att vara vegetarian, men det är krångligare).
Var försiktig när du introducerar nytt (tex mer fett) och testa :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.