Ni som lyckats...
Ni som har lyckats gå ned 10 kg, hur bar ni er åt?
Vad åt ni? Tränade ni, isf vad?
Har hört att det tar längre tid för någon som är normalviktig att börja tappa kg, är det sant?
Jag har legat på 10kg mer än vad som är min "matchvikt", jag hade alltså inte 10kg övervikt utan jag låg på "normal" enligt mitt BMI men ville ändå gå ner dessa 10kg. Började i september förra året, alltså snart 5 mån sedan. Jag drog ner på kolhydraterna rejält, började mätta mig med fett istället (typ lchf), när jag åt kolhydrater så valde jag helst långsamma kolhydrater, typ GI (mest pga att jag har problem med blodsockersvägningar). Sedan började jag att springa (har aldrig gjort det innan) enligt c25k (couch to 5km). Jag var väldigt flitig den första tiden men sedan började jag slarva med springandet, men på 3mån gick jag ner 7kg. Sedan efter det så slappade jag till mig lite, hann inte med att springa lika mkt och åt sämre (träffar nu en kille som har lite dåliga influenser på mig att äta chips, godis och potatis/pasta) så nu har jag gått upp 1½kg sedan jag började träffa honom för 2 mån sedan. Men jag har planer på att ta tag i det igen och helt enkelt se till att avsätta tid för löpningen och äta nyttigt, denna veckan har vi hittills bara ätit LCHF =P
Medarbetare på westernridning.ifokus
Wow, duktig av dig att gå ned så mycket!:)
Jag födde min dotter för 10 månader sedan, gick upp hela 35 kg under grav.
Jag vill gå ned till det jag vägde innan plus lite till.;)
Jag äter inga kolhydrater, eller jo. mörkt bröd då och då. men ska försöka utesluta det med.
Just nu går jag en rask promenad på minst 30 min per dag. Ska öka till 60 min.
Tror det räcker?
Verkar som jag gått ned, har ingen våg så kan inte väga mig dock.:/
#3 Mät med måttband istället :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag mäter då och då. Men måtten minskar aldrig.:/ Har iofs bara tränat i 1 vecka.;)
Ser mest på axelpartiet att jag gått ned. Typ bara där fettet tas irån:S
Går slapp hud att få bort förresten? Jag har jätte mycket slapp hud över hela kroppen. Tror det är för att jag har så mycket överskottsfett. och fett lär ju väga en del och göra så huden hänger en del?
För jag är har absolut inte varit så pass stor att huden hänger pga det.:S
Kan tillägga att jag var underviktig innan grav.
Och efter förlossningen gick jag ned 15 kg (mycket vatten)
Och har gått ned kanske ytterligare 5 kg.
vill alltså gå ned 10 kg till fast jag ligger på ett normalt bmi.
Hur gammal är du? så länge man inte är över 40-50 så går huden tillbaka ganska bra av sig själv (den gör det även då men långsammare).
// Pabblo
#3 Börja springa kanske? Väldigt effektivt. Man gör av med mkt av det man stoppar i sig vilket gör att man kan äta i princip så som man ät innan. Ofta äter vi ju för att egentligen rör oss mer men många idag är slappa.
Med den c25k är det inte svårt. Jag har som sagt inte sprungit innan och trodde jag skulle dö av att springa bara en minut, men med den träningsshemat så gick det hur lätt som helst att bli bra på att springa. Kul att se att man lyckas också, väldigt bra förstärkning för att orka fortsätta. Och vad bra jag började må.
#5 Du måste ge det tid =P 1vecka lär du ju knappast se något på. Kolla igen efter en månad eller två ;)
Jag är bara 20 år gammal så huden borde kunna dra ihop sig. Det sjukaste är att jag har en smal kropp men samlat på mig så sjukt mycket hull över hela kroppen att den liksom är dallrig.:(
Det är det jag vill få bort. Och antar det är fettet som gör det dallrigt?
För skulle jag få bort allt överskottsfett och bygga upp muskler med tex. styrke träning så borde ju kroppen bli fast? Jag har liksom välrdens gäddhäng på både armar och ben, INTE snyggt.
Nej, jag vet att en vecka inte är någonting. Men mår grovt psykiskt dåligt utav min nuvarande vikt att jag hoppas det går så fort som möjligt! Det ända jag är rädd för är att jag inte ska kunna gå ned i vikt.
Springa ska jag nog börja göra med.
jag tyckte det verkade jätte krångligt det du länkade:P
Många saker att hålla reda på. Blir förvirrad utav allt. haha;)
Jag började räkna kalorier och skriva matdagbok. Jag gör upp ett schema innan jag börjar och har en regel för hur många kalorier jag max får äta.
Jag äter frukt, grönsaker, ett fåtal mejeriprodukter (främst getost och youghurt), ägg, keso och ungefär en gång i veckan så äter jag lax.
Ibland använder jag måltidsersättningar för vissa mål mat eftersom jag kan sluta vara hungrig under långa perioder. Då tappar jag all motivation att laga och äta mat, men om jag inte får i mig något alls så slår det alltid tillbaka och jag överäter några dagar senare. Så det är ett sätt för mig att undvika att jag blir vrålhungrig.
Tränar inte något speciellt, brukar gå ut på promenader bara. Har tappat lite över 30kg nu men det har tagit tid och jag har mycket att ta av om man säger så.
För normalviktiga personer är det mycket riktigt svårare att gå ner i vikt.
Jag har gått ner 13 kg. Åt mindre, rörde mig lite mer, tog bort allt godis osv. Åt smörgås på morgonen, men resten av dagen åt jag inte fler kolhydrater.
Jag har nyligen börjat försöka gå ner i vikt. På 2 veckor nu har jag gått ner lite mer än 3 kg. Jag har börjat träna på gym och går där 2-3 ggr per vecka (650 kalorier på cyckel alla gånger samt en gymrunda för musklerna, hunnit 2 ggr nu) och även börjat med vardagsmotion, gå istället för att ta bilen. Äter också kött och sallad till middag ca 4-5 dagar i veckan. Jag är också "normalviktig" eller vad man ska säga, jag upplever det lite svårare då, kanske för man är rätt nyttig från början och kroppen har vant sig typ? Eller att kroppen vant sig allmänt och itne vill ändra på sig gärna.
#11 Det är ett sätt att "lära# sig springa. Om du inte har roblem med det är det bara att ge sig ut i spåret! Jag använda mig av något liknande för några år sedan då jag aldrig riktigt sprungit, och blev helt slut av bara några sekunder för att jag inte kunde andas ordentligt. Då var det skönt med ett schema, höll jag ut ett visst antal sekunder fick jag gå sen ;) Du kan ju skriva ut pappret och ta med ut i spåret så håller du ordning på det :) Funderar på att börja springa efter det igen, tyckte att det funkade bra.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#11 Det är inte så krångligt. Den första länken är till själva podcasten. Den laddar du ner en nya för varje vecka (dom är numrerade) och använder 3 gånger under veckan i din mobil eller mp3-spelare. Han talar om för dig när du ska börja springa och när du ska gå så du slipper tänka + att han har lite jyst musik att springa till.
Vill du ha koll på schemat och hur mkt du ska springa idag så kan du kika på länk nr 2 som är det schema killen följer i sina podcasts.
#16 Men det är ju helt perfekt!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#17 Ja det är suveränt! Slippa tänka och bara fokusera på att springa och andas. I början påminner han om lite sånt där med att sänka axlarna, inte spänna händerna och ha en bra hållning osv vilket är jättebra att bli påmind om nrä man börjar bli trött.
Som sagt är det ett jättebra sätt för att komma igång om man inte sprungit så mkt innan. Man springer då lagom så man inte får träningsvärk (man måste förstås stretcha lite efteråt) och att man orkar igenom själva träningspassen. Jag började med en annan innan men den ökade springtiden så jäkla fort så jag orkade inte mer än 3-4v sen var det så jobbigt att springa så jag liksom drog mig för att gå ut. Med det schemat jag länkade till så är det kul att springa, det är lätt och inte det misnta jobbigt. Man blir motiverad och man känner sig nöjd efteråt iom att man klarar av passen varje gång, det är aldrig för svårt utan en väldigt lagom stregring.