Hur fördelar ni måltiderna?
Det finns så många olika sätt att fördela sitt ätande över dagen. En del vill äta mycket på morgonen för att hålla sig hela dagen och äter mindre kvällstid, andra äter ungefär lika stora måltider jämnt fördelat under dagen och vissa äter lite under dagen men slår på stor kvällstid. Vissa äter 5-6 gånger, andra bara 2-3 gånger.
Hur gör ni och vad mår ni bäst av? När på dygnet vill ni ha den minsta vs största portionen. Har det någon betydelse eller kan ni äta hur som helst bara den totala mängden blir rätt? Hur fördelar ni era måltider?
Det finns ju inget rätt eller fel eftersom man måste hitta det som funkar bäst för en själv, men motivera gärna era svar!
Jag har märkt att jag mår så som allra bäst om jag äter 5-6 gånger per dag, ungefär lika mycket varje gång. Men verkligheten blir oftast ca 5 gånger på en dag, och att kvällsmålet blir lite större. För att jag helt enkelt inte hunnit äta tillräckligt mycket under dagen. :)
Jag äter när jag blir hungrig, rätt och slätt. Iblad är det ett mål om dagen, lite större, eller en massa små mål.
Ofta äter jag en hyfsad frukost (ägg och bacon eller sallad med ägg) och ett större ml på kvällen (mellan 18-21, oftast kött, sås, rotfrukter) och sen lite mindre mellanmål under dagen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag äter 3-4 gånger om dagen. Liten frukost, sen brukar lunch och kvällsmat vara ungefär lika stora. Eftersom vi äter kvällsmaten på så oregelbunda tider var dag blir det ibland ett mellanmål anpassat därefter, men det händer bara de dagar då jag faktiskt är hungrig och behöver det. Äter aldrig om jag inte behöver det, bara för att det "ska" vara så.
Jag äter 3-4 gånger om dagen och mitt största mål på dagen är frukosten.
Jag brukade aldrig äta frukost tidigare. Själva tanken på mat brukade äckla mig på morgonen, men jag fick lära om helt enkelt. Det ger mig mycket mer energi än om jag väntar med att äta ordentligt! Jag känner att jag får igång magen och jag blir pigg direkt.
Brukar äta 1/2 burk minikeso, coktailtomater, 1 avokado, en liten burk lättyoughurt och en frukt eller ett glas juice till frukost. Om jag vet att jag behöver extra energi just den dagen så lägger jag till en bit bröd för de extra kolhydraternas skull.
Mellan 2-3 ggr per dag. Alltid stor frukost, liten lunch och stor middag på vardagar och brunch och middag på helger.
Normal frukost, liten lunch, litet mellanmål, normal middag och litet kvällsmål efter träning. Brukar skrapa ihop 1300 kalorier per dag. Väldigt lite för mig men har väl lite av en ätstörning.

Dagsmeja89: varför äter du lättfil o bröd? bra dag: stor frukost på matig omelett (2ägg,kyckling/bacon, grönsaker) liten lunch (t.ex 1fläskkarré m grönsaker) större middag (t.ex 1/2 kyckling, gräddsås, grönsaker) dålig dag kan jag missa frukosten, glömma lunchlåda, så blir det en macka på vägen och en megastor middag som oftast då blir fusk för mitt blodsocker åkt bergodalbana hela dagen..
Mellanstor frukost, ganska liten lunch, ibland mellanmål, normal middag. Är det helg kan jag ibland även lägga till en smoothie eller något sådant på kvällen.
Brukar hålla mig mätt, tror dock att det i slutändan blir för lite kalorier…