Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2879 ggr
Kromestar
0

Seriöst, hjälp mig!:(

Jo, det är så att jag fick en dotter för ca. 10 månader sedan.
Under graviditeten gick jag upp ca. 30 kg, var dock nära underviktig innan.
Iaf, jag har börjat träna och äter enligt LCHF.
Jag har inte vägt mig på länge men tror att jag gått ned ca. 20 kg.
Alltså har jag 10 kg kvar att gå ned.
Men till min fråga.
Jag har fått jätte mycket "slapp hud", över hela kroppen.
När jag står upp tex. så är låren rätt "fasta". Men sätter jag mig ned bir låren, utan att överdriva 3 ggr så stora! Mina vader hänger också rejält likaså mina armar, så länge jag inte spänner musklerna.
Jag mår så FRUKTANSVÄRT DÅLIGT över det här!
Vågar inte ens gå i kortärmat pga hänget.:(
Kommer det här gå bort ju mer jag går ned eller är det så djävla illa att jag kommer behöva operera HELA mig?
Kan tillägga att jag är nyss fyllda 20 och har alltid varit smal och fast innan. Min teori om att det hänger såhär mycket är att jag har så mycket överskottsfett, som väger en hel del och gör att huden hänger. Jag hoppas jag har lite rätt i det!?:(
Som sagt, kommer det här försvinna när jag gått ned dom här 10 kg?

Åsa S
0

När man går upp i vikt tänjer man ut huden och går man sedan snabbt ner så får man överskottshud = huden är lite för stor för kroppen och gravitationen drar ju allt nedåt. I svåra fall kan man operera bort överskottshud. Är man ung så brukar dock huden kunna krympa tillbaka till viss del som den gör på gravidmagen men huden blir ju aldrig lika fast som den var innan viktuppgången.

Kromestar
0

Är det så djävla hopplöst?:(
Men jag har inte gått ned i vikt snabbt heller.
Direkt efter förlossningen så gick jag ned 15 kg, hon + moderkakan osv vägde det ihop. Sen har jag bara gått ned 5 kg på dom här 10 månaderna.
Så ju mer jag gå ner i vikt dessto mer kommer huden hänga?:(
Kan det inte ens lite vara så att det är överskottsfettet som gör huden hängig? Borde man inte också delvis kunna styrketräna bort lite också?
För dom där 10 kg måste ju liksom sitta någonstans.

Åsa S
0

Till viss del hjälper ju träning + du är ung och då är huden fortfarande ganska elastisk  (hade varit värre ifall du var 40år och var i samma situation) och kan gå att få tillbaka viss fasthet i huden så att det blir bättre men som sagt kroppen brukar inte vara riktigt lika fast efter en graviditet, viktuppgång som den var innan det är ju sånt man får ta då man skaffar barn etc..

mandizen-
2

Jag skulle inte få panik om jag var du:) Du är som sagt fortfarande ung, det kan ta tid för huden att "dra ihop" sig igen.

Jag har en kusin som gick ner 30kg på en sommar, han var 18 år och huden anpassade sig ganska snabbt till hans nya vikt!

Ge det lite tid, och styrketräning är nog en bra kombo:D

Gronstedt
0

Massera det lösa hullet försiktigt men envist varje dag, så ska du se att det allra mesta kommer att försvinna med tiden! Tänjmärkena blir väl kvar, om du har några, men resten går bort! Styrketräning är aldrig fel för att "strama upp" heller.

Kromestar
0

Tack för alla svar. Jag får helt enkelt kämpa vidare. Börja styrketräna och hoppas på det bästa.
Är dock rädd att det ska bli sämre eftersom jag har 10 kg kvar att gå ned, det är rätt mycket.:/
Har dock hört att det finns salvor som kan hjälpa huden att dra ihop sig, stämmer det?
Och hur ska jag massera? Typ knåda?

pyamas
1

Kanske du ska träffa en dietist eller någon form av personlig tränare som kan hjälpa dig.. Har du försökt googla på ämnet? Kanske hittar du något vettigt online? På I Form kanske de har något bra? :)

Lycka till!

Gronstedt
0

#6: Ta inte i och kläm för hårt, mer som när du gnider in hudkräm.

Det där med krämer undrar jag om det gör någon vidare nytta, det är nog mest gnidandet som gör nytta där med.

Zadeira
0

De räknar att det tar ett år för huden att dra ihop sig till sin maxkapacitet. Innan ett år är det därför helt omöjligt att säga hur mycket överskotthud som blir över när du nått ditt mål.