är BMI viktigt för dig?
"måste" du ligga på normal i BMI, eller trivs du med din vikt under eller över? för min del struntar jag i BMI, jag har min trivselvikt. däremot är jag inte där ännu :) jag tycker också att det kan bli lite hysteri över dessa siffror, men det är jag det. vad tycker du?
Min "normalvikt" ligger enligt alla tabeller mellan 48-62 kilo. Jag tycker att det är ett enormt stort gap mellan om jag skulle väga 48kg jämnfört med 62kg. Bmi är för mig mest strunt. Det beräknas på en antagen normal muskelbyggnad och fettprocent och ger en viss fingervisning men kan samtidigt bli väldigt fel. Jag föredrar att titta på kroppen och känna efter hur jag trivs. Det är inte bmi eller vågen som styr alls, det är helt enkelt spegelbilden för min del.
Jag tycker att allt för många hänger upp sig på BMI eller exakta siffror som vågen visar. Visst är det bra att ha några ungefärliga siffror som kan vara bra att hålla sig runt så att man inte är på tok för över eller underviktig, men just att "jag måste väga exakt 58 kilo och ha ett bmi på exakt 20 för att må bra", det tror jag bara är rena tramset.
Jag känner mig inte alls nöjd med att ligga över min "normalvikt" enligt BMI men är snart där så :)
DESU!~
Jag går på BMi, då det stämmer bra på mig.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.