Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2421 ggr
nybban
0

Kaloriförbrukning

Blir lite konfunderad över beräknad kaloriförbrukning…på vissa ställen är det ju den totala kaloriförbrukningen vid olika aktiviteter som räknas och på vissa ställen så är det kaloriförbrukning utöver det man förbrukar vid stillasittande.

Har köpt ett attract motionsband och där visar det otroligt liten kaloriförbrukning, ex. promenad 5,6 km / timme ska jag förbruka ca 61 kalorier på 10 minuter enligt vissa tabeller, gick på den hastigheten i 10 minuter och då var det bara 28 kalorier, antar att det då var kalorier utöver vad jag förbrukat vid stilasittande. Känns ju inte som att man blir så motiverad när man ser den siffran, det betyder att om jag går i en hel timme i den hastigheten så har jag bara förbrukat 158 kalorier mer än om jag suttit stilla. Men det är väl så det är.

Zadeira
0

Det svåraste är ju att maskiner och tabeller sällan tar hänsyn till hur mycket du väger och alla de olika förutsättningar som är olika för olika människor. Dvs att du och din kompis kan förbruka olika mängd kalorier på samma sorts motion. Man kan alltså inte veta helt hundra om det stämmer exakt, utan får gå efter ett snitt som verkar rimligt.

Jag räknar att en promenad på 60 minuter för mig personligen normalt gör av med ca 270 kalorier, men det är bara en uppskattning jag gjort själv och tar med en nypa salt.

nybban
0

#1 Fast skulle man förbruka så lite som maskinen säger så skulle man bara väga 40 kg.