Bli av med sötsuget hur?
Hej, jag vill gå ner några kilon men det jobbigaste är det här med sötsuget måste ha något sött varje dag :/ vad ska jag göra för att bli av med det? :)
Jag har tyvärr inga konkreta tips mer än: Ta en dag i taget! Sätt inte upp för stora mål, det har inte funkat för mig. När jag började träna seriöst och verkligen började satsa har sötsuget blivit övermannat av viljan att inte förstöra träningsresultaten ;)
Sen har jag även provat att dricka en naturdiet shake när sötsuget slår in, det funkar skapligt :P
1# samma för mig! Träning och kost går verkligen hand i hand.
Jag har dock bestämt mig för att inte förbjuda mig själv för något. Jag äter väldigt nyttigt utöver några choklad/godis bitar jag äter nästan varje dag. Men då blir det max en 4 chokladrutor sen är jag nöjd!
Äter du någon diet, LCHF, gi? jag själv tappade sötsuget helt när jag slutade helt med kolhydrater.
pröva med frukt, ät sakta. När är det som suget faller in? Har du missat ett mellanmål kanske?

Du skulle kunna köpa eller låna den här boken: http://www.bokus.com/bok/9789137122977/sockerbomben-bli-fri-fran-ditt-sockerberoende/
Om jag behöver extra pepp för något så brukar det hjälpa att läsa en bra bok på området. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag börja idag med naturdiet så får väl se hur det kommer att gå, sötsuget faller oftast in på kvällarna :/ vet inte varför men, Är väldigt dålig på att äta mellanmål annars hehe :/
#5 precis samma här. Kvällarna är hemska vissa dagar. Men jag kör just nu på att jag kan köpa hem en liiten påse godis, eller dela en kexchoklad med sambon. Det räcker liksom. Annars är som sagt en shake bra, eller frukt. Jag åt även LCHF ett tag men tyvärr tog det inte död på sötsuget för mig :P
Eller - se till att inget sött finns hemma, och sen bara vänta ut tills närmaste affär har stängt så det inte går att få tag på. Och då lösa det på annat vis med frukt eller så :)
Köp hem en påse riktigt starka halstabletter och ta en tablett när sötsuget slår till.
Jag köper Fishermann´s Friends Extra Strong och har inte ätit godis på lite över ett år nu;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Krom hjälper mot sötsug. :)
Försök hitta något att ersätta godiset med när du blir sugen. Jag skalar en morot och tuggar på när det blir som värst…
Samt har ätit mängder med fruktsallad den senaste tiden.

Mvh Stephanie 

en bit mörk choklad, minst 70% brukar stilla mitt sötsug, och det är inget jag äter som mjölkchoklad, utan en bit/ruta räcker.
Jag gör som Lillfjanten, tar EN bit mörk choklad på 74% minst.
Sen har jag även insett det här med hur sött frukter egentligen är. För en del ökar det bara sötsuget att äta söta frukter, men jag blir stillad av ett halvt äpple. Det räcker gott och väl för att mitt sötsug ska gå över. Och ett halvt äpple är ju trots allt bättre än ett par syntetiskt gjorda godisbitar eller så.
#12 det hjälper mig jättebra faktiskt. frukt kan jag inte äta, så då blir det lite choklad, men det är ju godare :)
#13 Ja, det hjälper mig också hur bra som helst. Och en bit mörk choklad är faktiskt inte så farligt även om man försöker vara nyttig.
Alla gånger som jag har haft ett helt stopp för allt godis/snacks etc etc har suget slutat rätt snart. Såfort jag lät mig själv ta en liten godisbit kom det tillbaka, men sålänge jag höll mig ifrån sötsaker helt kände jag inget behov av det. Det är bara att "stå ut" den/de första veckan/veckorna eller så. Hålla sig upptagen hela tiden så att man inte hinner tänka på det. Att sitta hemma och slappa är, i min åsikt, då risken är som störst att få sockersug.
Jag vet att rådet ofta är att ta en dag i taget och att inte ändra för mycket på en gång, men för mig hjälper i detta fall bara om jag gör en helomvändning. ^^
#14 Ja, mörk shoklad i små mängder är väl bra för blodomloppet har jag för mig att jag har läst någonstans.. ^^
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.