OT är det yttre viktigt?
eftersom det blev diskussioner om detta i en annan tråd så startar jag en ny, för att hålla den andra tråden till ämnet.
är det viktigt på något sätt hur vi ser ut? tjocka, smala, normala, tatuerade, långa, små, ja vad ni nu kan komma på.
diskutera fritt här!
Här är tråden där disskussionen startade:
http://viktminskning.ifokus.se/discussions/4f2faa65d4ebea64c900389a-halsosam-viktnedgang
#1 precis, men det här är inte meningen att bli någon fortsättning, utan varför inte ta detta från början utan att blanda in det som den trådan handlade om? denna tråd handlar INTE enbart om kroppsvikten.
vidare, för min del spelar det yttre ingen som helst roll. men i samhället så gör det tyvärr det. många arbetsgivare anställer den som har "längden inne", inte har för mycket tatueringar eller piercingar. i min "framtidsdröm", så har alla lika stort värde, alla har samma chans att få samma jobb, utifrån sina kunskaper, inte om man sitter i rullstol, hoppar på kryckor osv. själv är jag ganska kort i rocken, och det har förstört många jobbchanser. sen ser man (och hör) många kommentarer om kraftigt överviktiga. de måste ju vara lata? fel fel fel..
Jag inriktar mig på kroppsvikt och hälsa eftersom detta forum handlar om viktnedgång. Dock anser jag att detta innefattar mer än så. (precis som TS skriver.)
Enligt mig är det inte viktigt för en persons värde med utseende, utan det är ett personligt val som varje människa gör. De valen bör komma från personen själv och det är inte min eller din ensak vad andra personer väljer att eftersträva.
Visst.. Alla har vi våra preferenser om vad skönhet är, men att pracka på dessa åsikter på andra människor och dömma andra människor efter det yttre är enligt mig inte ok. Det enda gång utseende har någon funktion är när vi ska attrahera en partner, men även där är det oftas (eller borde vara) insidan som sen gör att man tar det slutgiltida beslutet om vem man ska leva med.
Det vi gör när vi kommenterar andras kroppar är att bidra till att skapa den norm som finns i samhället idag där vi lägger större vikt vid yta än insida. Där många kvinnor och män mår extremt dåligt för de inte har någon som helst möjlighet att se snygga* ut.
*Snygg enligt den "mall" som de lärt sig är normen av andra och genom media.
Det är vi tillsammans som skapar detta. Media snappar upp det och förstärker det med sina artiklar och bilder som bara skriker: "bedöm denna kropp." Och vi sväljer betet, varje gång.
Tänk bara på när du ser på tv, eller läser en tidning eller sitter på ett café med en vän. Alla har vi någon gång kommenterat en främlings utseende eller hört andras kommentarer om utseende. Till exempel:
- "Det ser inte snygg ut när hon är så där överviktig."
- "Hennes magrutor är osexiga för hon är kvinna."
- "Hon är för smal, kvinnor ska ha kurvor."
- "Hon var mycket finare när hon vägde mer/mindre."
- "Ska hon verkligen gå ned mer? Hon är ju redan så fin."
- "Hon behöver gå upp i vikt. Det är inte snyggt att vara så smal"
- Va skönt att hon har gått ned i vikt. Hon är mycket snyggare nu.
Varje gång du ska kommentera en kändis, en bild på en kvinna, någon på tv, en bloggare, någon du ser på stan eller någon annan. Tänk då om kommentaren sades direkt till dig. Hur skulle det kännas?
- "Det ser inte snygg ut när du är så där överviktig."
- "Dina magrutor är osexiga för du är kvinna."
- "Du är för smal, kvinnor ska ha kurvor."
- "Du var mycket finare när du vägde mer/mindre."
- "Ska du verkligen gå ned mer? Du är ju redan så fin."
- "Du behöver gå upp i vikt. Det är inte snyggt att vara så smal"
- "Va skönt att du gått ned i vikt. Du är mycket snyggare nu"
Det är samma kommentarer. Bara omformulerade… Vore det inte härligare om vi gick ned i vikt och tränade för hälsans skull och fick kommentarer som:
- Jag är så glad att du bestämt dig för att leva hälsosammare. Jag bryr mig om dig. Kanske kan jag få följa med på en promenad någon gång?
- Du verkar vara mycket piggare och gladare än vanligt. Härligt! Mår du bra?
- Va bra att du tar hand om dig själv. Det förtjänar du!
- Va kul det är att se att du orkar mera nu. Det måste vara underbart! Känns det bra?
- Va skönt det måste kännas att gå ned i vikt! Har du märkt av några hälsofördelar än?
#2 Ja det är sjukt va hemska bedömningar vissa arbetsgivare kommer undan med. *ryser* Jag har tex. hört historier om tjejer som blivit avskedade för att dom inte vill sminka sig.
#3 eftersom jag skrev under OT, så tycker jag gott att vi kan bredda diskussionen :)
om någon säger till mig: vad bra att du bestämt dig för att leva hälsosammare skulle jag inte alls ta det som en komplimang. det låter för mig, att jag inte har varit bra alls innan, och om jag faller tillbaka, då skulle de orden ringa i mina öron, ett nedslag och då vet jag vad folk tycker.. så det sista stycket, det är faktiskt inget jag skulle vilja höra. jag är faktiskt glad om folk inte påpekar något alls om min vikt! jag vill bara vara.. sen om någon tycker att ett plagg är snyggt, visst, men kommentera inte min kropp..
men ställer jag upp i ett reportage i tidningen, tv eller annat media, då blir jag ju liksom offentlig och ber om kommentarer. stor skillnad för mig. tänk vad vi är olika som personer egentligen :)
sen om jag ber om åsikter, eller startar en diskussion med vänner, då får jag ju ta de åsikter som kommer, men att folk bara börjar kommentera min viktnedgång, och hälsofördelar mm, nej, det går jag inte med på *ler*
Jag tycker det är hemskt med trådar där man lägger ut bilder på personer och sedan klagar på hur dom ser ut. Har möjligtvis gjort det själv någon gång också, men har nu lärt mig att det inte är vackert någonstans och får en att verka så ytlig.
Oavsett vilken kropp man skriver att man gillar och vise versa så finns det folk som tar åt sig och kan få komplex. Så även om man klagar på hur en smal person ser ut, så kan detta få tråkiga konsekvenser.
Bättre att låta bli bilder, och istället förklara med ord vad man gillar. Man behöver inte alltid berätta vad man inte gillar utseendemässigt. Det är ju faktiskt mindre viktigt eftersom det inte är det vi strävar efter.
Tyvärr har samhället stor utseendefokusering på olika plan. Önskar att det inte vore så, men tror det är svårt att få bort. Det bästa man kan göra är att själv inte vara ytlig.
#6 varför inte lägga det i den andra tråden, då jag antar att det är den tråden du syftar på?
jo det yttre kan vara viktigt för mig till viss del.. tyvärr måste jag säga. men visst hajar jag till om någon som jobba med vård har ansiktet fullt med piercingar (personligen tycker jag att det är snyggt!), men i vården kanske det inte passar? vidare så tycker jag att huvudbonader/ansiktsdöljare inte heller passar i vissa sammanhang. jag talar om för min unge att en massa tatueringar på "fel" ställen kan ge fel signaler då jobb ska sökas. det yttre är viktigt. för många. men inte för mig.

Hur andra ser ut bryr jag min inte så mcyket om. Fast jag kan kommentera när någon har lagt ner mycket pengar på plastikkirurgi och resultatet ser väldigt konstigt ut.
Däremot är det viktigt hur jag själv ser ut. Jag får ett mycket bättre självförtroende och mår bättre ju snyggare jag (själv tycker att jag) är.
Konstigt nog är det fritt fram att kommentera en smal och välklädd person men det får man inte göra i omvänt fall.
>>>Malum domesticum<<<
#9 det beror nog på hur man kommenterar kanske..? ge gärna exempel! :) jag tror att det hör till naturen att man kommenterar andra, visar de sig offentligt så är det väl kanske det som är tanken, att man ska reflektera och kanske diskutera?

Tex. i spydig ton: -Här kommmer fina damen.
-Det är visst inne att se ut som en planka nu för tiden.
-Du har ju inga fetmagener,( sagt till en anorektiker.)
Usch, några dumma exempel jag hört. Villl inte tänka på dem mera.
Omvänt blir det kanske så här?
-Här kommer det en lumpkärring
-Det är visst inne med fläskberg nu för tiden
-Oj vad många fettgener du har.
De tre senare exemplen tror jag aldrig någon får höra. Hoppas jag verkigen.
>>>Malum domesticum<<<
#10 okej, då förstår jag hur du menar.
Kan lägga det i andra tråden också.