Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3129 ggr
[Lillfjanten]
1

hälsosam viktnedgång?

för mig ser det då varken hälsosamt eller snyggt ut. på förebilden ser hon jättebra ut tycker jag! när jag såg bilderna först, så trodde jag att artikeln handlade om någon sjukdom..

http://www.aftonbladet.se/wellness/article13725393.ab?teaser=true

[Jessica_91]
2

Jag tycker inte hon ser ohälsosam ut på bild nr.2. Sen så tycker jag inte att hon ser jätte snygg ut i kroppen men det är en annan femma. Hon ser väldigt mager ut över bröstet och magen är lite väl rippad för min smak men annars tycker jag att hon ser helt ok ut. Det är ju så kvinnor brukar se ut om de blir av med mycket fett och bygger mycket muskler.

Själv hade jag nog föredragit ett mellanting, lite närmre bild nr.2 Glad

[Lillfjanten]
1

jag tycker inte att det är snyggt med platta och muskulösa kvinnor :) tyvärr kan jag nog tro att det är såna här bilder som får unga människor att tro att de är tjocka. jag tycker att kvinnor ska ha lite naturliga former! :)

[Jessica_91]
2

#2 Nej jag tycker inte heller det är så snyggt med muskulösa tjejer men man kan ju ha balans. Den här tjejen är ju faktiskt vältränad och det är ju något positivt rent fysiskt, oavsett om man tycker det är snyggt eller ej.

Jag tror att många skulle behöva röra på sig mer och bygga upp muskler, speciellt unga människor som blir fast mycket framför datorer och tv. Däremot så hade jag reagerat på de här bilderna om hon bantat ner sig med någon skum diet och blivit pinsmal. Men som sagt, hon är vältränad nu och det ser jag inget fel med.

Fridaaaa
1

Tycker inte det är snyggt när muskler syns tydligt på tjejer.
Inte när det syns extremt på killar heller (som t.ex många på gladiatorerna).
Föredrar den tjejens kropp innan hon gick ner och fick dem musklerna.
För hon var ju inte direkt överviktig innan

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bea28
4

Ohälsosam? Absolut inte. Hon är vältränad!

Man föredrar olika sorters kroppar och det betyder inte nödvändigtvis att den kropp som man tycker är ful är ohälsosam. Hur tror ni att starka och muskulösa tjejer ser ut egentligen?

[Lillfjanten]
3

#4  så tänker jag med.

#5  har inte sagt annat, men jag tycker att det ser ohälsosamt ut, sen att hon är vältränad, visst, men jag tycker inte att det är snyggt, detta är lite i överkant tycker jag. personligen tycker jag att de som tävlar inte är fina i kroppen.

Zadeira
4

Ohälsosamt är enligt mig helt fel ord. Hon ser ut att vara vältränad. Sen behöver man inte tycka att vältränad är snyggt. Men hälsosamt är det i alla fall.

[Lillfjanten]
0

#7  ja, vi behöver inte tycka likadant, jag tycker att det ser ohälsosamt ut :)

Karmatarerskanise
3

Förstår inte hur man kan säga att det ser ohälsosamt ut. Hon är vältränad vilket ju är riktigt hälsosamt. Sen att man inte tycker det är snyggt är en helt annan femma. Men att kalla något ohälsosamt bara för att man inte tycker det är snyggt blir ju lite fel.

BMEXX
1

Tycker hon har en ganska snygg kropp lite så som jag vill ha. Men inte mer då börjar man se för maskulin ut (tycker jag).

Hälsosam.. japp!

// Pabblo

[Lillfjanten]
0

#9  visst kan du tycka att det är fel, men jag tycker ändå att det ser lite sjukligt ut.

Karmatarerskanise
1

Försöker förstå vad det är som du tycker ser sjukligt ut. Hon är inte spinkig, hon har itne överdrivet stora muskler, hon är inte blek.. Vad är det som ser sjukligt ut?

Hur ska en frisk människa se ut enligt dig?

[Lillfjanten]
2

#12  jag tycker att hon ser för spinkig och platt ut. du behöver inte förstå mina åsikter :) jag tycker att förebilden är finare, men det har jag nämnt redan. lite hull är bara fint tycker jag. jag säger inte att folk SKA se ut så, men jag tycker som sagt att det är fint! (jo, jag tycker att det är överdrivet med muskler)

Karmatarerskanise
4

Förstår fortfarande inte vad "sjuklig" och ohälsosamt har med saken att göra. (jag behöver inte förstå, men jag vill gärna) Du gillar inte hur det ser ut,  det är förstått och helt ok att tycka. Alla har vi olika smak. :)

Men att kalla en vältränad person för sjuklig och ohälsosam säger mig att man antingen inte har en aning om att det är bra att ha en vältränad kropp, att man utryckt sig klumpigt eller så finns det avundsjuka med i bilden.

Wand
2

Själv så föredrar jag varken före- eller efterbilden, helt enkelt för att jag tycker bättre om fett än muskler, men på en hälsosam nivå. 

Anledningen till att jag blåvägrar att gymma mig smal är främst för att jag inte vill bygga några som helst muskler. Jag vill inte bli starkare, och jag vill inte få en hård och fast kropp.

Finner vältränade muskler oerhört oattraktivt både hos kvinnor och män. 

Men sålänge man är hälsosam och mår bra så spelar det ingen roll om man väger 65 kg i fett eller muskler. ^_^

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Karmatarerskanise
3

Själv tycker jag det kan vara fint med vältränade kroppar. Precis som jag kan tycka att personer med övervikt kan vara vackra.

Tycker tjejen på bilderna har gjort ett riktigt bra jobb! Häftigt att hon ska tävla!

[Lillfjanten]
1

#14  nej, vet du avundsjuk är jag absolut inte! :) jag har hellre mina hängtuttar än plattuttar :) jag tycker som sagt att det är finast med lite former, man kan ha jättefin figur utan att se ut som ett muskelpaket :)

#15  huvudsaken är att man själv mår bra, men jag tyckte att det var intressant att höra vad folk har för åsikter om denna artikel. vältränat kan vara fint, men det finns gränser. för mig alltså :)

Karmatarerskanise
2

#17 Åter igen så har jag förstått vad du tycker är fint och inte.
Det jag fastnade på var ditt val av ord.

Men jag låter de vara nu :)

[Lillfjanten]
0

#18  ja, vi nöjer oss nu :)

bea28
1

#17 Här kan vi börja snacka gränser!

http://totalhealthdirect.blogspot.com/2011_04_05_archive.html

Men återigen, det handlar om ens egna preferenser. Det finns en anledning till att dessa kvinnor ser ut som de gör: de och många andra tycker att muskler är snyggt.

Fridaaaa
0

#20 usch xD haha :)

Såg en blogg, där en tjej är på sin header, riktigt vältränad, inte alls snyggt tycker jag :/

[Norrbysa]
7

Jag blir chockad av ytligheten i den här tråden. Vad ger er mandat att kommentera någons kropp på detta vis? Denna kvinna har kämpat hårt för att nå sitt mål. Hon har inte tvingat er att göra som henne. Det är ett personligt val som inte har med er att göra. För mig är en bild på en vältränad kvinna inspirerande. Det har inget med ytan att göra. Hur man ser ut är inte viktigt för mig. Skönhet kommer innifrån och handlar om personlighet, glimten i ögat och positiv attityd. Kroppsligt spelar det ingen roll hur man ser ut sålänge kroppen inte är ett hinder för att må bra, leva länge och göra det man vill. Det handlar om hälsa, uthållighet och styrka för mig. Jag strävar efter en kropp som inte hindrar mig i det jag vill göra. Jag vill ha en kropp som kan bära mig enkelt på en lång och krävande vandring. Jag vill kunna klättra upp för ett berg. Jag vill kunna ta mig fram snabbt på cykeln till jobbet utan bli helt slut. Jag vill pröva på att vandra i alperna, kitesurfa, springa ett maraton, klättra i Norge. En vältränad kropp gör vardagen enklare, möjliggör till ett längre och hälsosammare liv och öppnar upp för fler upplevelser i livet. Våra kroppar är skapade för ett aktivt liv. Det vill jag ta tillvara på.

[Lillfjanten]
0

Och du har inte med min åsikt att göra , nä jag skoja bara.. Du har nog säkert åsikter om andra, hur de lever, sköter sina djur mm. Och det är ju bra att du vet cad du vill göra med din kropp.. ;)

[Norrbysa]
3

Jag menar bara att alla har olika mål och det är smaklöst att ha en diskussion kring någons kropp på detta sätt. Väldigt ytligt. Jag kan ha åsikter om hur folk sköter sina djur och hur de lever… Eftersom det berör andra människor och varelser än dem själva. Huruvida en person väljer kurvor eller magrutor har inte vi med att göra så länge det inte skadar någon. Om det mål som personen har skadar personen själv så kan man ge råd. Men då handlar det ju inte om utseende utan hälsa och omtanke. Det är alldeles för stor fokus på kropp och utseende. Varesig åsikterna är positiva eller negativa så är en kommentar om en kropp eller kroppsdel att lägga värdering i yta istället för person. Ännu viktigare är det nog att se till att våra barn inte blir likadana.. Och det börjar tidigt. När de vuxna värderar kroppar och yta så snappar barn upp det och fattar snart att hur kroppen ser ut är viktigt, annars hade ju de vuxna inte lagt sådan energi på att påpeka så mycket om den… Det är läskigt. Jag vill att ni ska veta att ni bidrar till fixeringen genom att kommentera andra människors kroppar på detta sätt.

[Lillfjanten]
2

#24  det är väl helt naturligt att vi har olika mål i livet, konstigt vore det annars. jag tycker att det är urläskigt att folk tycker att man är överviktig, måste banta mm om man har former. det är det jag vill få fram med denna tråd. jag själv begrep ingenting de första sekunderna som jag såg bilderna.. tycker att former är fint och helt naturligt. som tur är så får vi tycka olika :) själv tycker jag inte att det är för stor fokus på utseende, det är tyvärr viktigt idag, och då menar jag inte bara över-undervikt. men nu vet jag vad du vill att vi ska veta.. och jag tycker faktiskt att du gör detsamma med dina kommentarer.

Karmatarerskanise
2

Håller med dig Norrbysa.

mandizen-
2

Fick jag välja så skulle jag se ut som bild nr 2. Henns kropp ser ut att må bra!

Jag är en person som är mycket ute i naturen, fiske, fjällvandring, bärplockning, ja allt som norrlänningar håller på med;)
om jag var i form som bild nr 2 skulle jag orka mer, det är det som räknas. Ett starkt hjärta och en bra kondition avspeglas när man ser en vältränad kropp.
Vare sig man tycker det är en snygg kropp eller ej.

[Norrbysa]
4

#25 "själv tycker jag inte att det är för stor fokus på utseende, det är tyvärr viktigt idag,"

Förstår inte riktigt. Du tycker det är ok med fokus på utseende men ändå skriver du #tyvärr"… Alla bidrar vi till detta fokus i det vi säger och det vi gör.

Att kommentera att någon är underviktigt eller överviktig av omtanke för personens hälsa är en sak, men att dömma hur vacker någon är på grund av deras kropp eller att lägga personvärde i utsidan är en farlig väg att gå och kommer bara bidra till en ännu mer utseendefixerad värld.

Vad är egentligen viktigt? Hur vi ser ut eller hur vi beteer oss? Ett gott hjärta eller en vacker yta?

[Lillfjanten]
0

#28  precis vad jag skrev. jag tycker inte att det är så mycket fokus på utseendet i tidningar, tv osv, men däremot är det tyvärr viktigt i många sammanhang. när man söker jobb t.ex. och det är ett stort tyvärr. tänkte att jag inte skulle behöva precisera mig :)

denna tråd är inte tänkt för att diskutera vad som är viktigt och inte, utan enbart en reflektion på dessa bilder, hur folk anser att man "ska" se ut. skapa gärna en tråd och diskutera vidare om det, det kan bli intressant att läsa vad folk tycker.

[Norrbysa]
1

Jag tror inte du förstår mig. Lämnar det där.

[Lillfjanten]
1

#30  så bara för att jag inte håller med dig, så förstår jag dig inte? alla som inte håller med mig förstår inte mig? man behöver inte förstå varandra om man tycker olika, så tycker jag iaf :)

Karmatarerskanise
0

#31 Det är ju tydligt att du inte förstår Norrbysas poäng eftersom du skriver om andra saker än Norrbysa. Handlar inte om att du inte håller med, utan om att ni pratar om olika saker. :)

[Lillfjanten]
1

#32 och jag tycker att Norrbysa svävar ut från ämnet och inte förstår vad jag menar med tråden, och anklagar bl.a. mig för att bidra till kroppsfixering. tvärtom. sen när jag pratar om att det yttre är viktigt ibland, då är det inte bara vikt det handlar om. men nu släpper jag den diskussionen med Norrbysa då det inte leder någonstans, det är iaf intressant att läsa vad folk har för åsikter :) men anklaga folk, det ska man inte göra.

[Norrbysa]
4

Tack Hera. Jo jag tycker kommentarerna i denna tråd liknar debatten kring Blondinbellas bikinibilder. Lite trist att många resonerar så.

bea28
0

Norrbysa, jag håller med dig till punkt och pricka!

Tycker att det är kränkande att diskutera om den här tjejens kropp är snygg eller inte och ifall den är hälsosam. Tänk om hon faktiskt läser den här tråden? Det kan man ju inte veta, eller hur?

[Lillfjanten]
1

#34  den debatten vet jag inte vad den handlar om, så det kan jag inte uttala mig om. är det för att hon gått upp i vikt? eller för att hon är "för smal"? du drog du in henne i debatten, och då kan man ju undra varför du gör det.

#35  om det vore kränkande att jämföra, varför publicera sånt i dagstidningarna? jag tycker att det verkar som att folk ska tycka att det är mycket snyggare med en smal kropp, jag tycker tvärtom. men det verkar inte bra vad man än tycker. och visst, hon kan mycket väl läsa denna tråd, men ställer man upp i reportage och kallas soffpotatis så kan man nog räkna med det. (jag tycker att soffpotatis är ett fult ord, men det stod så i artikeln). sen vidare.. hur många artiklar debatteras inte på dessa forum? hur skötte hon sin katt, vilken djurplågare, hur kan man göra si och så med sitt barn osv. jag tyckte helt enkelt att människan var fin på förebilden, och tycker att denna artikel uppmuntrar ungdomar till att de ska se ut som bodybuilders, och de kan få fel uppfattning och börja hårdbanta. är det bara jag som sett denna artikeln från den synvinkeln?

sen vidare, om sajtvärden eller Medarbetare anser att tråden är kränkande, då tycker jag att den kan tas bort.

Fridaaaa
0

#6 Ja hon är inte smal längre, utan fått former, och är "mullig"´, ungefär samma kroppsform som jag, (har kollat bilderna), och enligt vissa är hon tjock pga det :/

[Lillfjanten]
1

#37  menar du bild 1, att hon anses tjock? det är katastrofalt tycker jag om folk verkligen tycker det.. ledsamt.

Fridaaaa
0

#38 Tror det är alla bikinibilderna i det inlägget som dem syftar på…
Här är inlägget JAg tycker personligen att hon har jättefinkropp där

[Lillfjanten]
1

#39  nu hänger jag nog med, du skrev #6 så jag trodde att det var det inlägget du svarade på :)

kikade på bloggen, och jag tycker att hon ser glad och sund ut! såg jag ut sådär skulle jag absolut inte skämmas att visa upp mig :)

Fridaaaa
1

#40 Menade #36 haha xD 3an försvann:P

[Norrbysa]
2

Jag syftar inte på bilderna av Blondinbella utan själva debatten kring hennes kropp och alla kommentarerna om hur hon ser ut (bbåde negativa och positiva).

Tycker att kommentera kring andras kroppar är bisarrt. Varesig man säger att man ser naturlig ut, snygg, tjock, vältränad, smal, ful osv osv….så lägger man värde i hur någon ser ut.

Tycker det är nyttigt att ha denna debatt för jag tror många försöker gå ned i vikt eller gör andra förändringar på sitt utseende för "andras" skull istället för sin eget välmående.

OM fokus låg på vår personlighet, hälsa och hur vi beteer oss mot varandra… skulle mycket ångest besparas oss.

Men men.. Det är härligt att se att fler är inne på liknande tankebanor iaf. :-)

[Lillfjanten]
1

#41 ja, jag blev lite konfundersam, :))

#42  du hade ju kunnat undvika hennes namn och bara nämnt generellt att debatter kring kroppar inte är ok enligt dig. nu blev det nog mycket gluttande på hennes blogg.. men som jag skrev förut, starta gärna en tråd för att prata om dina åsikter, denna tråd handlar som sagt bara om dessa bilder och den artikeln jag länkade till. jag tycker att det har blivit mycket ot nu. nej, förresten jag kan starta en :)

[Norrbysa]
0

#42 Jovisst kunde jag gjort det. Tyckte dock att jag redan nämnde det tidigare men att det inte uppfattades så jag ville lägga in ett konkret exempel för att skapa försåelse.

Bra att du vill uppmuntra debatten. Tror det är viktigt för många att fundera kring detta. Dock tror jag att det mesta redan är sagt här, men det finns kanske fler som vill tillägga sina tankar.

Lägger in en länk till din tråd för de som vill fortsätta debatten här:

http://viktminskning.ifokus.se/discussions/4f3237b5d3b4fd3d080000b4-ot-ar-det-yttre-viktigt?discussions-1

[Lillfjanten]
3

träning är absolut inte fel, men jag anser dock att AB i detta fall bidrar till att folk ska se normalt hull som överviktigt och att tonåringar ska banta sig spinkiga. och jag tycker istället att man ska visa det motsatta, det är många kändisar som har rumpa, former mm, och dessutom är stolta över det! det är vackert med former! vill man sen visa upp sig inför media, i bloggar osv, då får man (ber man faktiskt nästan om) kommentarer, för visst är det väl meningen att man ska reagera på bilder och text?

Karmatarerskanise
3

Jag tycker det är hemskt med trådar där man lägger ut bilder på personer och sedan klagar på hur dom ser ut. Har möjligtvis gjort det själv någon gång också, men har nu lärt mig att det inte är vackert någonstans och får en att verka så ytlig.

Oavsett vilken kropp man skriver att man gillar och vise versa så finns det folk som tar åt sig och kan få komplex. Så även om man klagar på hur en smal person ser ut, så kan detta få tråkiga konsekvenser.

Bättre att låta bli bilder, och istället förklara med ord vad man gillar. Man behöver inte alltid berätta vad man inte gillar utseendemässigt. Det är ju faktiskt mindre viktigt eftersom det inte är det vi strävar efter.

Tyvärr har samhället stor utseendefokusering på olika plan. Önskar att det inte vore så, men tror det är svårt att få bort. Det bästa man kan göra är att själv inte vara ytlig.

[Lillfjanten]
1

#46  du är Medarbetare här. varför då inte göra något åt detta? du kan radera tråden eller låsa istället för att bara klaga.

Karmatarerskanise
0

Var inte meningen att klaga faktiskt. Bara ville berätta hur jag känner för dessa trådar där man klagar på andras utseende.

[Lillfjanten]
0

då kan du ju som sagt göra något åt det, och det gör inte mig ett dugg :) för min del är det värre med trådar där det klagas på hur folk tänker och beter sig. och såna finns det gott om..

Karmatarerskanise
0

Så du kan inte alls förstå det jag menar?