Hetsäter
Har på senare tid funderat över om jag har bulimi. Läste om det och symptomen stämde in på mig. Hetsäter mycket under kort tid, sen får jag värsta ångesten och försöker sedan spy upp det.
Är 17 år, mina föräldrar vet inte om det och jag vill inte söka "speciell hjälp".
Har ni några tips på hur jag kan förhindra hetsen?
Är det dåliga tankar som triggar igång att du hetsäter?
OA! Enda som har funkat på mig. Och jag har provat "speciell hjälp" och allt möjligt.
Har haft anorexia, bulimi och bara hetsätit utan att spy. Idag är jag normalviktig och mår bra tack vare:
OA - Anonyma Överätare (men också underätare):
Jag tycker du ska söka proffessionell hjälp, för det är ett allvarligt problem du har. Ibland måste man göra saker man inte vill, för ens eget bästa.
Och jag tycker du ska berätta för dina föräldrar så de kan hjälpa till.
#2 hade ett bra tips också.
Jag vet inte riktigt vad som triggar igång hetsen…
Har ändå jätte svårt att prata med andra som jag inte känner, så att prata om något så personligt skulle nog inte alls gå…
#2 Tack för sidan! Ska gå in och kolla :)
#4 Tyvärr kan det vara precis det du behöver göra för att bli frisk.
Det bästa är att rensa ut tankarna när man mår dåligt. Tycker att du ska testa iallafall 
#2 Förstår inte sidan. Är det möten man ska gå på? Fanns ingen i närheten av mig.
#6 Jag vet att det kan behövas… Ska prova att börja motionera och får se då ifall att det blir bättre.
Har hetsat 6 dagar i rad denna vecka. Det längsta någonsin tror jag…
Hur kommer ni "på spår" igen när ni har varit 'onyttiga' ? (även om det inte är exakt samma sak..)
littlecat: OA presenterar en andlig lösning på själsliga problem, de problem som ligger till grund för varför man hetsäter. Du kan läsa mer om detta på hemsidan.
Lösningen innefattar bla. möten, eftersom lösningen är att man inte löser det ensam, utan med andra och med en högre makt. Man kan inte lösa detta problem ensam, eftersom ensamheten är orsaken till hetsätning (av alla de jag träffat åtminstone, finns säkert undantag).
Om det inte finns fysiska möten där man bor finns det telefonmöten som kostar som att ringa hem till nån, inrikes.
Jag har alltid försökt lösa mina problem med min egen metod, men lösningen för mig var att inse att jag inte har någon lösning själv, utan endast med andra och min högre makt. Svårt att svälja, men sant.
det finns en bra bok att läsa, den är lättläst och skitbra…"bulimibibeln" heter den…minns inte vad författarinnan heter, men du kan googla…boken fick iaf mig att vakna och fatta att det handlar mest om min skitdåliga självkänsla…
Hittade boken på bibblan för nåt år sedan och ja, sedan dess har jag iaf kommit en lång bit på vägen.
Boken hjälpte mig mer än vad 15 års terapi gjorde…vet inte om det beror på att jag var "redo" att ta till mig min sjukdom eller om det bara var slumpen, men jag rekommenderar alla som lider av någon ätstörning att läsa den!
Life is a bitch if you are...
#10 Jag vet att det är svårt att lösa på egen hand, men jag vill inte prata om det i telefon eller något..
#11 Har hört om den boken! Kanske man borde läsa den.. :)
# det skadar ju inte att börja med den boken iaf…!
Funkar det inte så tycker jag ändå att du ska söka professionell hjälp iaf, men kom ihåg att det fokuseras en himla mycket på maten innan de hjälper dig att finna roten till hetsätningen och bulimin.
Ursäkta, menade inte att skrika i förra inlägget…skriver från mobben och den gör som den vill ibland….
#13 Nej, boken kan jag ju ändå börja läsa!
haha, ingen fara! :)