fastare mer muskler, hjälp!
Hej en tjej på 15år ni kommer säkert säga du ska inte banta villket jag inte heller ska. Men jag har haft anorexi efter tillfrisknandet nu har jag fått "fett" som lagt sig lliiite på magen men mest på benen och på sidorna av höfterna.. om jag få säga så hatar jag det.. har ni några ttips på hur det kan bli muskler istället eller träna bort det?
/Lisa

Du kan inte träna bort fett, utan det som kroppsbyggare gör är att deffa, och det ska du verkligen inte göra när du har en historia av anorexi.
Jag är inte säker på att du alls har nämnvärt med fett någonstans. Det kan fortfarande vara så att din kroppsuppfattning är skev, precis vad som drev dig till anorexi.
Jag tror att du inte ska ge dig på att forma kroppen utan att ta hjälp av andra, för det kan så himla lätt gå fel. Du vet antagligen hur man krymper tills man nästan inte finns längre, och det ska du självklart inte ge dig in på.
Om du äter bra mat och tränar, framför allt styrketräning, så kan du bygga muskler, som du verkligen behöver. Muskler är bra för att undvika skador, och när manblir äldre är det också nödvändigt att bibehålla dem. Det gör man med träning och näringsrik mat i tillräcklig mängd. Man behöver mellan ett och två gram protein per kilo kroppsvikt för att bibehålla musklerna, och när man bygger muskler behöver man mer än när man bara ska behålla dem.
Två gram protein per kilo kroppsvikt om man ska väga ungefär 55 kg betyder 110 gram protein, och till det behöver man ungefär 350 gram kött. Om man ska bygga muskler kan man äta lite mer protein än så, motsvarande uppemot ett halvt kilo kött om dagen.
Bra matvaror för proteininnehåll och övrigt näringsvärde är exempelvis kött, ägg, ost och mjölk.
Eftersom du har en historia med anorexi är det värdefullt om du får hjälp med en bra diet och träning som passar dig, för att bygga muskler. Fettet kring magen och på benen kommer aldrig att bli något problem om du styrketränar.
Om man specifikt vill förbränna fett, gör man det genom att minska på kolhydrater i maten och öka på fettet man äter så att det motsvarar kolhydraterna man tar bort i energi. Då minskar man glukosbelastningen totalt och därmed utsöndringen av insulin, så att kroppen kan bränna fett. Så länge man äter mycket kolhydrater är det svårt att förbränna fettet. Men man får inte ta bort kolhydraterna utan att ersätta med fett, eftersom för stor andel protein är giftigt.