Hög eller låg puls
Kanske är en jätte dum fråga men jag måste ändå fråga:
Om jag kör t.ex 40 minuter på en crosstrainer, bränner jag mer eller mindre kalorier om pulsen är väldigt hög?
På maskinerna på gymmet t.ex så står det att man ska ha en viss puls för att få bättre kondis och en lägre puls för att förbränna.
Men spellar pulsen någon direkt roll eller handlar det om hur länge man kör helt enkelt? Om jag kör crosstrainern och min puls ligger runt 160-170, är det bättre att sakta ner lite och få ner pulsen för att förbränna mer?
Ingen som har koll på det? 

Som det står i min Idrottsbok är lägre puls att föredra vid fettförbränning, men då måste man träna länge också. Medelpuls (130-160 bpm) är mest effektiv för att bygga upp "långdistans-kondition".
Hittade lite info här åt dig:)
50% - 60% av maxpuls
Du bränner fett optimalt. En bra nivå för nybörjare. En lagom rask promenad under minst en timme.
60% - 70% av maxpuls
Du bränner fett och ökar konditionen. Minst 30 minuter tre ggr per vecka.
70% - 80% av maxpuls
Hård konditionsträning. Fettförbränningen ökar för hela dygnet.
80% -90% av maxpuls
Intensiv konditionsträning där syreupptagningsförmågan ökar. Mycket ansträngande.
Mät din maxpuls
Maxpuls är det maximala antal pulsslag som hjärtat orkar under en minut. Detta värde minskar med åldern och en tumregel är att maxpulsen är 220 minus din ålder.
Om du är 30 är din maxpuls med andra ord ungefär 190. Du kan även mäta din maxpuls på många träningsinstitut och gym.
#3 Tack, intressant men jag tycker fortfarande inte riktigt det är helt klart.
T.ex så står det att 50-60% är optimalt för fettförbränning och att man bör vara igång i minst en timme.
Under 60-70% så står det att man både bränner och ökar kondis men minst 30 minuter.
Bränner jag mer med en maxpuls på 50-60% på 60 minuter än vad jag gör med 60-70% av maxpuls på samma tid?