Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3369 ggr
[Koppsal]
0

några frågor

Jag antar att de flesta här inne vet hur man räknar kj/kcal…

Jag har några frågor angående det. :)
Vad står det för?
Hur mycket ska en 16:årig tjej, 163 cm lång få i sig under en dag?
Tränar inte.

Hur mycket innehåller en portion havregrynsgröt? (utan sylt, nötter, frukt osv)
Med hallon i?

**Finns det någon sida där man kan typ kolla hur mycket kj/kcal alla maträtter har?
****och där man kan typ få tips på saker man kan byta ut för att få en nyttigare kost?

Hur onyttigt är tee egentligen. Utan honung/socker och mjölk. Bara teepåse + vatten?

:)**

ingann
0

det står på alla ingredienser hur många kalorier (kcal) det innehåller. Oftast står det att det är per 100g/ml. Sen är det bara att plussa ihop det…

Kaffe, the och vatten utan tillsatser innehåller 0 kcal

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Koppsal]
0

#1 Tack!
men havregrynsgröt då…. ? fast ska kolla om det står på. Och är det nyttigtatt äta varjedag? eller typ 'bättre' en annan skit man kan äta till frukost?
Men hur mycket ska jag äta/få i mig under en dag det är typ den viktigaste frågan..

ingann
0

hur mycket man ska äta är olika från person till person..  det har med ålder, kön, rörelseschema, längd, vikt, förbränning osv att göra.

jag tror att enda sättet att få en relativt säker kostplan är att ta kontakt med en dietist som räknar ut det efter dig.

/Ingalill

Zadeira
0

#2, En dl otillagade havregryn innehåller ca 130 kcal. Det är bättre näringsmässigt än tex vitt bröd och många frukostflingor och kan kombineras med frukt, nötter, bär för att lyxas till. Jag personligen håller mig tyvärr inte alls mätt på havregrynsgröt länge tyvärr, vilket så många säger att man gör.

Hur mycket du ska äta varje dag är svårt att säga eftersom det baseras på en massa fakta, men enligt ett snitt ska en kvinna som rör sig normalt äta ca 2000 kcal per dygn för att hålla vikten. Men det är som sagt ett generellt snitt.

Jag vet själv inget om matdagboken.se men har hört att många är medlemmar där för att just få tips, kolla näringsinnehåll, hitta smarta menyer osv. Själv använder jag mig av minmat.net för att hålla koll på min kost.

[Koppsal]
0

#3 jag skrev ju det längre upp, min ålder, kön och längd. 

Men aah, 16 år. Tjej. 163 cm. 55 kg. Tränar inte regelbundet.
Som sagt, jag är 16 och kan inte ta kontakt med en dietist. Det kostar väl pengar och det har jag inte.

#4 jo precis. Man kan ju göra eget müsli också :)
och om man vill gå ner, ska man äta typ 1600 kcal om dagen då?

ok, tack för sidorna, Ska kolla dem! :)

ingann
0

de flesta landsting har gratis vård för ungdomar upp till 20 år.

tyvärr visar inte dina fakta något om din förbränning…  den är olika för olika personer… en del har ingen förbränning alls, andra har jättemycket.. det har med sköldkörtelns insulinproduktion att göra…

men skulle ni inte ha fri vård hos er så får väl dina föräldrar betala? de är försörjningspliktiga tills du fyller 18 eller om du går i skolan efter det upp till 21…

/Ingalill

[Koppsal]
0

#6 men det har väl inget med vården att göra?jag vill äta nyttigare och mindre än vad jag gör nu. Vilket jag redan börjat med. Men jag har ingen aning om avd som är nyttigt och så. Och jag kommer aldrig snacka om det här med mina föräldrar….

Zadeira
1

#5, Hoppas sidorna hjälper dig. Jag såg dina siffor, ålder, vikt och längd och jag tycker inte du ska försöka gå ner i vikt. Du ligger ju bra viktmässigt. Vad jag tycker du ska göra om du är missnöjd är att börja träna! Då kommer du förändra kroppsformen och få smidigare, slankare kroppsform, men blir inte underviktig.

Att äta nyttigare är aldrig fel. Jag tycker du ska se över dina kostvanor och se vad du kan förändra för att det ska bli nyttigare och sundare. Kanske minska kolhydrater och öka protein? Äta mer grönsaker och mindre pasta? Mer kött och mindre socker? Jag tycker inte du ska räkna kalorier för att gå ner i vikt, utan se över hur du äter istället. Bara små förändringar kan göra att du mår mycket bättre.

[Koppsal]
0

#8 jo fast jag vill gå ner minst 3 kilo iaf. Jag kan inte träna. Jag har ingen att träna med och jag och min mamma bråkar hela tiden. Min låtsas pappa kan jag inte ens prata med om träning.Han säger bara att jag äter för mycket och att jag är lat. 
Jag är en sådan där inåtriktad person och tycker mest om att mysa på rummet och photoshoppa än att vara på gymmet bland människor jag inte känner som ser mig när jag tränar. plus att jag skäms för att jag inte är vältränad. Trivs inte alls på gymmet eller på andra ställen som påminner mig om att jag är ensam. 

Det här sätter verkligen prov på min självkontroll. Men senaste dagarna har gått bra. Ingen småätning här inte :)

Zadeira
0

#9. Du behöver inte träna på gym för att träna! Hemma-träning på rummet går jättebra.

[Koppsal]
0

#10 det vet jag inte hur man gör… "/ 
jag har ju inga maskiner eller grejer hemma. Jag är helt ny på det där med träning.
Jag red förut men var tvungen att sluta p.g.a. mina höfter som typ pajade eller nått.

Gimbergsson
0

gör några armhävningar, situps, plankan, höftlyft, utfall, knäböj eller höga hopp. Eventuellt jogga lite på stället, cykla i luften, låtsasboxas i luften. Gå en promenad, eller gå en omväg hem från skolan. Allt räknas! :)

[Koppsal]
0

#12 jasså bara så lite :O
men tack!! :)

Gimbergsson
0

#13 Till sommaren (om du vill) kan du ju jogga lite, om du får 200 kronor över någon gång kan du investera i ett par hantlar. Det man ska minnas är att exakt allt, allt, allt räknas. "Bättre att göra lite än inget"

[Koppsal]
0

#14 jag har ett par 1kg hantlar som jag köpte för jag hade problem med min axel efter en cheerleading skada :) 

tack för tipsen :3

Zadeira
0

Det finns många hemmaträningsvideor på youtube, pilates, styrkeövningar, zumba och likande!

ingann
0

#7 en dietist finns på vårdcentralen så det hör till vården.

Du växer fortfarande och ska inte hålla på med dieter o sånt utan att stå under uppsikt av en dietist som kan hålla koll på dina olika värden…

Men Gimbergssons råd om träning är kanon! Det finns så mycket man kan göra utan redskap:)

Har du bara en liten bräda eller hylla eller nåt så kan du palla upp böcker under den i lämplig höjd så har du en stepup-platta… har du inget hopprep så kan man ta ett annat gammalt rep eller en överbliven slad osv..

/Ingalill

[Koppsal]
0

#16 jaha då får jag kolla lite där :)
#17 jaha det visste jag inte :o

ok, ska se om jag kan fixa någon lite egen träning här hemma då :)

bea28
0

Jag kom i form utan att träna alls på gym förra våren! :) Så du behöver inte oroa dig över att träna med andra.

Om du vill få bättre kondition kan jag rekommendera att söka träningsscheman för hur man ska träna till att jogga 5, 7 eller 10 km. Går du efter ett sådant schema får du automatiskt in en rutin och då det blir lättare att fortsätta träna. Jag själv ska försöka satsa på att träna till 10 km när det blir lite bättre väder ute :)

Sedan kan man lägga in styrketräningspass mellan konditionspassen och voíla! så har du en allsidig träning hemma!

[Koppsal]
0

#19 haha smart !!