Viktigt med kalorier?
Jag skaffade nyligen en sådan där kaloriräknarapp till mobilen. Jag har aldrig räknat kalorier men tänkte göra det litegrann nu för att bli mer medveten om vad jag stoppar i mig. Jag har även börjat träna mycket, igår var jag på gymmet i 5 timmar! (då en salig blandning av gymmande, stretching och olika roliga aktiviteter) och äter enligt mig ordentligt. Den dagen såg det ut såhär:
Frukost: 1 skyr youghurt + ett stort äpple
Lunch: Soppa med vitlökscreme, 2 brödbitar
mellanmål: en nektarin
mellanmål 2 (efter träningspass 2): En apelsin
Middag: En stor portion sallad (ost, morötter, sallad, tomat m.m) och lövbiff.
Trots att jag tog i extra i måtten blev kalorierna 600 minus för den dagen! Ligger runt 1000 de dagar jag inte tränar och runt 500 då jag tränar "normalt".
Så till min fråga; Är det farligt att inte få i sig lagom mycket kalorier?

Då jag för någon vecka sedan var på seminarium om just träning & kost så sa föreläsaren (personligtränare, sjukgymnast & kostrådgivare) att kvinnor bör aldrig äta mindre än 1200 kalorier/dag och män något mer, äter man för lite så går kroppen in i sparläge då den tror att det är dåliga tider och svält så den sparar så mycket energi den kan för att överleva.
Dessutom är det även risk för att få en del bristsjukdomar om man inte får i sig tillräckligt med mat och för lågt kaloriintag kan även efter ett tag leda till anorexiasymtom, vilket jag inte hoppas att du vill.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jasså, ojdå!
Jag äter tills jag inte är hungrig längre och jag tar väldigt stora portioner. Äter sällan mellanmål och om det blir något så blir det en frukt. Anorexia är jag långt ifrån :P
När du tränar mycket ska du ha i dig mer mat, inte mindre. En apelsin efter träning räcker inte. Du behöver få i dig protein.
Så jag tycker du ska öka på mattintaget, speciellt de dagar då du tränar. Och jag hade bytat ut frukterna mot tex grekisk joghurt, ägg, keso.
Tränar du så mycket så måste du få i dig mer mat, annars kommer du helt enkelt att förlora vikt och riskerar dessutom att träningen istället har motsatt effekt och du förlorar muskler istället för att bygga nya. Ju mer du tränar och rör dig, desto mer behöver du äta för att kroppen ska må bra.
Det ser ut som om du behöver mer protein. Lägg gärna till ägg till nån måltid, och ta gärna lite keso/kvarg till mellanmål. Du kan också tex äta en näve nötter, solrosfrön eller liknande till salladen för att öka både nyttiga fetter och energi.
#5 Intressant läsning
Nu har jag varit och handlat och proppat in massa kesella, skyr och ägg i kylen!
#6 Vad bra :)