Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 5289 ggr
Druke
0

Vad är min idealvikt?

Hur vet jag vad min idealvikt är? Jag försöker vara så realistisk i tänket som möjligt.
Jag är 161 cm lång och har "storabröstbredahöfter"-typen av kropp.

Helst vill jag väl vara så smal som möjligt, men jag vill inte utveckla min viktminskning till någon osund hets.

[Jessica_91]
0

Det är nog väldigt svårt att säga en idealvikt, det finns ju genomsnittsvikter men eftersom alla har olika kroppstyper så behöver det ju inte stämma in på vad som passar en själv bäst.

Jag är t.ex 173 cm lång och naturligt kurvig och jag känner mig och tycker att jag ser normalviktig ut när jag väger 65, ett par kilo mindre så ser kroppen mer vältränad ut. Men det finns de som är lika långa som passar bäst runt 60 kg eller 70 kg, beroende på hur deras kroppar är uppbygda.

För mig är min normalvikt (runt 65) den vikt jag har när jag äter relativt nyttigt (alltså god mat men inte snabbmat och snacks flera gånger i veckan) och rör på mig då och då.

Bästa är egentligen att inte fokusera på vikten och istället leva lite nyttigare och motionera mer om du vill gå ner i vikt. Kroppen kommer ju själv "stanna" till slut på den vikt som är lämplig, förutsatt då att du faktiskt lever hälsosamt och inte svälter dig.

Hur mycket väger du nu?

Druke
0

Tack för svaret, Jessica!

Jag har blivit tvungen att lägga om min kost helt, då jag drabbats av IBS. Så nu när jag måste äta bra för att må bra (på en helt annan nivå), har jag inga tvivel om att det kommer att ge resultat på andra plan. Därför köpte jag mig en våg i samband med detta, och tänkte att det kan vara kul att hålla kåll på viktkurvan min.

Just nu väger jag 77 kg. Men jag skulle känna mig riktigt nöjd och stolt över min kropp om jag skulle gå ner till 60 kg.

Aribigga
0

Jag är också 161 lång och 60 kg är mitt mål tycker det verkar lagom :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Zadeira
0

Du kan ju få ett hum om vad din vikt bör vara genom att kolla i bmi-tabeller. Till din längd är en vikt mellan 50-64 kilo vad som anses bra. Om du då vet med dig att du har lite mer former och så är det helt okej att sikta på ca 60 kg och se hur du mår och trivs då.

[ErikSvensson]
2

Ofta brukar din längd - 100 vara rätt pricksäkert. Men den enda vikt du kommer trivas med är när du kan titta dig i spegeln och vara nöjd. Vad vågen säger är egentligen irrellevant tills du är nöjd med spegelbilden.

Druke
1

Tack för era fina och bra svar!

JigokuShoujo
0

hej!

Jag är lika lång som du och har en härlig timglasfigur (stor rumpa + bröst) Vet att när jag var nere på 59-60kg så tyckte jag fortfarande att jag var för stor (inte för att jag tycker att det är mycket bättre när man nu väger in sig på 84 Flört) anledningen till det var att jag inte var ett dugg tränad så jag hade ju en del fett på kroppen. Har i alla fall själv som mål att försöka komma ner till runt 55-56kg. men mycket handlar ju om hur man är formad. Just därför är det svårt att ha en idealvikt. Men som det lät på din beskrivning verkar vi vara ganska lika i formen. Lycka till!

[littlecat]1
0

Jag är 167 cm, vill väga 51. Har dock utvecklat en ätstörning under viktnedgången. Vägde 68 kg när jag började gå ner, väger nu ca 55 kg.

Druke
0

#7 Haha, tack för svaret! Jag har tänkt lite till och kommit fram till att jag skulle vara överlycklig om jag kom ner till 58 kg, men det ett par kilo hit och dit spelar nog egentligen ingen större roll, utan för mig är det nog måtten som är viktigast :)

Dock har jag börjat oroa mig för att mina bröst ska försvinna när jag går ner i vikt… Hur har det varit för dig?

#8 Oj, det låter inte alls bra. Hur kommer det sig att du just vill väga 51 kg?

[littlecat]1
0

#9 Ingen aning. Förut var målvikten 55 kg. Men den sänks, eftersom jag inte känner mig nöjd. Känner mig lika tjock som när jag vägde 68. Försöker kolla på bilder och intala mig själv att jag ska vara nöjd, men det går inte!

JigokuShoujo
0

#9 brösten har inte minskat så mycket, tycker jag. Tycker det är mer storleken på bharna som har ändrats ;)

förhoppningsvi så går man ju ner ganska jämnt över hela kroppen och man jämför ju under och över byst så misnkar man över, minskar man oftast under vilket möjligtvis gör att (som i mitt fall) att jag skulle kanske minska från en 85 D-DD till en 70-75 D istället.

Men det gäller ju hela tiden att känna efter. Mitt mål är väl att kunna komma i en 38 igen och att kunna använda jeans som sitter uppe i midjan. Nu ska jag försöka mig på Jillian Michaels making the cut bara för att få in lite mer rutin i mitt ätande och tränande.

TjockaBerta
0

Minskar du från 85 D till 70 D är det tre kupstorlekar mindre. Så det är inte bara omfånget som minskar. Glad

>>>Malum domesticum<<<