Välling - nyttigt?
funderar på om ex.vis fullkornsvälling och godmorgonvälling för vuxna kan vara ett bra sätt att byta ut en eller två måltider om dagen istället för de dyra modifast, allevo och vad de nu heter..
vad säger ni? har ingen koll på innehållet, ska kolla nästa gång jag handlar. för det blir lite tjatigt med dessa pulver nu måste jag säga, så det är ju bra om man kan hitta alternativa produkter.
Någon som har en åsikt?
Lättast är väl att kolla på näringsvärdena och jämnföra?
#2 självklart, men jag har inte hittat någon sån info, bara vad pulver per 100g innehåller, inte per färdig portion. Sen så undrar jag ju också vad folk tror om att ersätta modifast mm medvälling, någon kanske äter/dricker välling och går ner i vikt?
#3. En snabb googling gav mig detta, sen skiljer ju sorter sig åt, men du kan ju se principen. Vad gäller vitaminer och mineraler är det nog ganska likvärdigt, men det orkade jag inte skriva upp.
Nutrilette Chocolate Shake, 100 g pulver:
KCAL 338, protein 35, kolhydrater 32, fett 8
Välling fullkorn (märke okänt), 100 g pulver:
KCAL 435, protein 16, kolhydrater 53, fett 16
Dvs i denna jämförelsen är välling sämre. Mer av allt utom proteinerna som det är mycket mindre av. Det kan ju hända att det finns märken som är mer likvärdiga med varandra (välling och pulver alltså), men då får du leta bland hyllorna i affären själv.
#4 jo men det är ju så jag menar, jag hittade också innehåll per 100 g pulver, inte färdig portion, och det är det som är det viktiga för mig. varför har du okänt märke på vällingen? det är väl klart att jag kan leta själv bland hyllorna, jag ville ha lite allmänna åsikter bara..
#5. Men då är det väl bara att väga pulvret? Blandar du med vatten så förändras ju inte näringsinnehållet, så tar man lika mycket vällingpulver som dietpulver så är det ju lätt att veta vad en portion innehåller?
Vällingen tog jag från minmat.net och där fanns inget namn på vilket märke de har lagt in infon från, utan bara att det var vällingpulver fullkorn.
Jag tycker det är sämre att byta ut mot välling, men det är eftersom jag vill dra ner kolhydraterna och maxa proteinet så mycket som möjligt. Men det är ju absolut inte omöjligt att gå ner i vikt om man byter nån måltid mot välling. Det är ju trots allt bra, mättande och näringsrikt. Så det handlar ju rent om vad man är ute efter för balans med kcal, protein, kolhydrater och fett.
#6 ska jag väga pulvret?? nej, men jag ska läsa på paketen nästa gång jag handlar, det finns ju osötat, fullkorn osv, och då står det säkert innehållsvärde per portion. enklare än så blir det inte, varför krångla till det? :) har inte sett någon förpackning hittills som inte har deklaration för både 100 g och per portion, så det ordnar sig :) och skulle det mot förmodan inte stå, så köper jag det iaf, för jag vägrar börja väga och räkna kalorier, sånt har jag gjort förr, och det är inte bra för min själ :)
om inte annat kan jag ju göra havrevälling själv, det var längesen och är underbart gott! jag räknar inte kalorier, proteiner osv, utan drar helt enkelt ner på det onyttiga och vill äta nyttigt i stället, med variation. jo, kalorier tittar jag ju på, men är det 60 kcal mer i vällingen än i dietpulvret så har jag inget emot välling. vad gäller näringsbalans, så är det enda jag tittar på i stort sett kalorier och fetthalt.
#7, Men jag tyckte ju du sa att du inte hade hittat någon information om per portion, och då är det ju lättast att väga pulvret. Det var så jag menade. Jag tolkade dig kanske fel där då verkar det som…
Här finns en hel del att läsa om välling. Det står också per 100g, men det är ju bara för dig att ta reda på hur mycket välling per portion man ska använda så kan du räkna ut vad det blir per portion.
Men för att svara på din fråga, nej, jag anser intre att välling är nyttigt.
Ordentlig mat är nyttigt :)
#8 då tyckte du rätt, men jag tänker inte gå så långt att jag väger mat, där går gränsen för mig :)
#9 självklart är riktig mat nyttigt! men det är inget jag äter på kvällen någon timme innan läggdags :) för övrigt så glömde jag ju naturligtvis kolla vällingen nu när jag handlade lite, så typiskt..
Vill man äta nutrilett eller modifast eller itrim soppar och shakes hela livet så fine. Fortsätt drick. Välling och byta ut med? Hallå vad är det för fel på mat.
Sen kan jag väl säga att shakes och Soppor innehåller 60% socker, så käka en japp till lunch och en snickers till middag, då får du i dig nyttiga nötter också. Blir du trött på japp och snickers, kan du ju alltid varva med bounty eller diam. mmmm god lunch
#11 vem har pratat om hela livet? Hallå, jag kanske har vissa problem med att äta en viss kost, och jag tänker baske mig inte laga mat fem gånger om dagen.. vem säger att jag inte äter lagad mat varje dag? det gör jag nämligen :)
det här var nog det mest spydiga inlägget jag läst på länge..
Det är väl tänkt att man ska lägga om kosten så pass att man kan äta så hela livet för att kunna behålla vikten, annars kommer man ju bara bolla upp och ner hela sitt liv utan att det varken skett förbättring eller försämring. Det går ju bara runt i en ond cirkel annars. eller?
#13 jag lägger om min kost pga min hälsa först och främst, inte vikten. sen om det blir fler postiva effekter av det, som viktnedgång, det säger jag inte nej till. men jag tycker det är väldigt tråkigt om du tar saker för givet istället för att kanske fråga?
Ok, jag antog eftersom det är ett viktminsknings forum inte ett hälsoforum eller är viktminskning och hälsa samma sak?
Sen är frågan, kommer du må bättre av allevo, modifast, cambridge, itrim, nutrilett produkter? Och ännu bättre av välling?
Lycka till med hälsan!
Köp choklad i styck bitar och en burk med vitaminer så klarar du dig nog.
#15 hälsa och viktminskning hör väldigt mycket ihop tycker jag! :)
#16 ja, jag kommer att må bättre av att byta ut någon måltid då och då. nu i början gör jag det en eller två gånger om dagen, och visst mår jag bättre efter några veckor! vilka besvär jag har som blir bättre av bl.a. välling tänker jag inte gå in på här :) förstår fortfarande inte varför du ska vara så spydig, för så uppfattar jag dig. kanske personligheten ändras vid viktnedgång (läste i annan tråd att du gått ner mycket i vikt)? isåfall är jag hellre knubbig.. *ler*
Tycker att ni båda två kan sluta nu.
#16 Det är bara till att acceptera att vi alla gör på våra egna sätt.
#17 Inget blir bättre av att ge igen.
Jupp, tror attityden ändras en massa.
Men hoppas att du kommer må bättre hur som helst, spydig eller inte spydig. Men hälsa är något jag önskar alla.
#18 nej, och inget blir bättre av att börja heller. men jag sitter inte bara och tar emot, och det hoppas jag att inte andra gör heller. man måste få säga sin åsikt också, fast alla inte gillar den. och tyvärr så är det många som gått ner en massa i vikt som faktiskt ändrar sin personlighet. ofta till det sämre. men det är nog inget nytt. så nu ska jag ta mig en chokladbit till kaffet! 

Varför inte byta ut ett mål om dagen mot välling? Jag tror du tänkt helt rätt. Det finns väl massor med folk som startar dagen med välling utan att få näringsbrist av det.
Står du dig på måltidsersättning till lunch? Ibland tycker jag att en tallrik soppa eller en lättlunch innehåller ungefär lika många kalorier som en påse pulver.
En välkomponerad liten middag på det och du har säkrert ätit nyttigare än många andra.
Det är en industri med måltidsersättningar också. Det gäller att tjäna pengar. Många av "barerna" innehåller lika mycket socker som godis. (Jag förstår f.ö. inte varför det måste vara godissmak på dem) Man kan säkert äta bättre om man sätter ihop en dagsmeny själv.
>>>Malum domesticum<<<
#21 ja, jag skulle kunna tänka mig att äta välling både en och två gånger om dagen. jag står mig upp till tre timmar på modifast, allevo, två timmar bara. barerna är väldigt söta, de köper jag inte mer, men det var gott att ta en liten bit som efterrätt, jag behöver lite sött också, det blir liksom pricken över i:et :) däremot åt jag aldrig en hel bar istället för mat. tyvärr så har jag svårt att äta grönsaker och fibrer, så det blir lite hit och dit med maten, men jag försöker äta vanligt utan ris, potatis och pasta. fast jag fuskar ibland :)