Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 825 ggr
[SweetRose]
0

Byta kalorier?

Jag har aldrig riktigt förstått hur detta funkar och har inte kunnat hitta svar direkt.

Jag undrar helt enkelt om det gör någon skillnad om jag t.ex. äter nyttigt hela dagen och får upp en viss mängd kalorier och om jag en annan dag äter väldigt dåligt och äter samma mängd kalorier fast i exempelvis tårta på kvällen. (råkade bli så idag) Gör det någon större skillnad viktmässigt om man säger? Vet att det skadar kroppen och man får inte i sig det man behöver men någon gång sådär?

Zadeira
0

Nej, vad jag har märkt (och tro mig, jag har testat) så är enda skillnaden att de dagar jag byter ut de nyttiga kalorierna går jag hungrig, vilket är logiskt. Äter jag en ordentlig middag eller ett 100g choklad med samma kalorier är det ju uppenbart att mättnadskänslan är helt olika, framförallt efter ett par timmar.

Viktmässigt spelar det egentligen ingen roll om det händer någon gång ibland. Men om du äter onyttigt och får i dig för mycket kolhydrater så binder du mer vätska dagarna efter och kan uppleva dig som svullen och uppblåst. Sen kan det ju vara så att en dag med dåig kost gör att du blir mer hungrig dagen efter och omedvetet kanske försöker kompensera genom att äta mer ordentligt. Så tänk då bara på att hålla dig till det du ska så gör det ingen skillnad.

BMEXX
0

Finns ju en som har testat att gå ner på hallonbåtar och lyckades. Gissar dock att kroppen skrek efter riktig näring.

// Pabblo

[SweetRose]
0

Tack för svaren!

#1 Precis, det var det jag tänkte.