"Dietmat"
Jag är helt mot Nutrilett och sådan "dietmat". Förstår inte varför man ska trycka i sig en massa pulver för att gå ner i vikt. När man sen har gått ner till önskad vikt, är det då meningen att man ska fortsätta med dietmaten hela livet?
Ät bra vanlig mat och rör på er istället, det vinner man på i längden..
Vad tycker ni?
alla kan inte äta "bra och vanlig mat".
Det beror på, jag är lite kluven. Jag tycker det är ett jättebra komlement att man kan byta ut enstaka måltider någon gång i veckan eller så. Men i grund och botten tror jag de flesta (dock inte alla) mår bättre av en riktig kostomläggning med bra och riktig mat.
vad är bra och riktig mat enligt er?
#3 Riktig mat för mig är mat som inte är pulvermat eller halvfabrikat, utan gärna så rena råvaror som det går. Bra mat är för mig mer individuellt, men näringsrikt och mättande som man mår bra av att äta och som kroppen mår bra av (dvs man mår kanske bra psykiskt av godis, men rent fysiskt är det inte bra och kan därför inte räknas som bra "mat").
I så stor mån som möjligt tror jag man mår bättre av det, men jag har full förståelse för dem som behöver äta annorlunda (dvs tex pulverdiet) pga sjukdom eller liknande då det fysiska faktiskt förhindrar att man äter vanligt. Som rent diet-syfte är jag inte lika förtjust i metoden.
Anledningen till att jag frågade är att många har olkka syn på vad bra mat är. För min del spelar det ingen roll om det är mat, pulver, piller eller dryck, huvudsaken är att jag mpr bra av det och att det uppfyller mitt näringsbehov.
#1 Varför inte?
#6 allergier och mag/tarmsjukdomar ex.vis. jag kan inte äta fiberrik mat, råa grönsaker, ärter, paprika, listan kan göras lång.
Det är ju ingen nyhet att människor ofta letar efter genvägar när det kommer till att gå ner i vikt, annars hade vi ju inte haft alla dessa pulver, piller osv.
Personligen tycker jag att det verkar som att de som får bäst resultat som faktiskt är varaktigt är de som rör på sig och äter bra. Självklart funkar det för en del att leva på pulver några veckor, sedan gå tillbaka till vanlig mat (fast mindre mängder) när magsäcken krympt och några kilon försvunnit och sen inte gå upp igen! Men man måste ju verkligen lägga om sina kostvanor om man vill gå ner i vikt och hålla sig på den vikten.
Man går inte upp i vikt utan anledning. Om man går upp i vikt så äter man fel och/eller rör på sig för lite eller har någon hormonrubbning etc. Oavsett anledningen så är sällan den "enkla" vägen den mest hållbara i slutändan.
Visst skulle jag kunna leva på pulver några veckor och droppa några kilon. Men utan att börja motionera så skulle jag gå upp de kilona igen eftersom att jag vet att mina extra kilon beror på en för stillasittande livstil. Så jag föredrar helt klart att äta riktig mat och motionera för att gå ner i vikt eftersom att det kommer ge ett mer hållbart resultat. För att inte nämna att jag får starkare muskler på köpet vilket jag verkligen behöver.
Jag tycker samma som dig! Har kört hela den pulver grejen tappat massa i vikt och sedan 1 halvår senare gått upp allt igen och lite till.
Den här gången har jag ändrat maten till nyttigare mat och tagit bort godis och sådant eller iallafall minskat ner och nu har jag tappat 14 kilo och ser faktiskt att det här är hållbart!
Så nej usch för allt som heter pulver och piller
sen beror det ju faktiskt på hur stor övervikt man har. om man nu har det, man kanske bara vill gå ner 4-5 kg och då tycker jag att det är bra att det finns "genvägar". och det är tur att det finns produkter för dem som behöver eller vill ha dem. :)
det funkar faktiskt för många och för dom som det inte funkar, ja, då är det ju ens eget fel :)
#10 Ja visst är det bra att man kan göra så men man måste ju fortfarande göra en förändring i sin vardag för att hålla borta de kilona permanent.
Sen så kan jag tycka att det är lite fult gjort av företagen som säljer såna här pulver etc, de får sin produkt att framstå som en mirakelkur som gör att köparen tappar vikt av bara farten och sen behåller den vikten. Om man är desperat, t.ex har ett matberoende och har svårt för att motionera, och inte insatt i kost och hur kroppen funkar så är det nog ganska lätt att gå på det här. Så att det är helt och hållet ens eget fel om det inte funkar håller jag inte riktigt med om.
Oavsett vilken metod man använder för att gå ner i vikt (pulver, LCHF, kaloriräkning etc) så MÅSTE man efteråt lära sig hur man ska äta och göra för att ligga kvar på sin nya vikt. Sedan har folk olika preferenser och lär sig på olika sätt.
Så jag ser visst en vits med VLCD-pulver osv. Det är hur man hanterar resultatet av sin viktminskning som är det viktiga. Går du ner alla kilon men låter problemet som orsakade övervikten från första början ligga kvar orört och o-hanterat så går du upp igen ändå, skitsamma om du gick ner med pulver eller Points.