Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3560 ggr
Aribigga
2012-03-04 14:22
3

Hungrig

Jag har funderat på en sak ett tag, är det bra att få bli hungrig mellan måltiderna? Inte att vara hungrig hela tiden eller svälta sig själv på något sätt. Säg tex att du äter frukost vid 7 och har lunch vid tolv, är det bra ur viktminskningssynpunkt att du bli hungrig innan du äter, betyder det att magen har smält det mesta av frukosten innan du äter mer? Och är det bra?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Zadeira
2012-03-04 18:50
1

Vad vetenskapen säger har jag ingen aning om, men jag har ju hört att man ska undvika att gå och bli riktigt hungrig för att då sjunker blodsockret, och förbränningen blir sämre. Sen finns risken att man äter mer än man behöver nästa måltid. Du ska inte äta bara för att äta, men du ska aldrig gå och bli riktigt hungrig.

Jag är en typisk sån som inte alls sköter det där bra. Jag kan gå och bli vrålhungrig och om jag inte kan äta direkt då så går mättnadskänslan över efter en stund och då glömmer jag äta helt istället. Det är väldigt dåligt i viktminsknings-synpunkt.

Aribigga
2012-03-05 05:46
0

Hmm jag visste inte det där om att man förbränner sämre när man har lågt blodsocker. Intressant!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Zadeira
2012-03-05 06:59
0

Jag vet inte om det är det låga blodsockret eller om det är för att magen blir tom, men vad jag hört (observera att jag inte kan ange några exakta källor så det kan vara helt fel) så blir det så att förbränningen stannar av om man inte håller en jämn nivå.

silvernight
2012-03-06 13:07
1

Det verkar som om vi i det moderna samhället är livrädda för att känna det minsta hunger. Många vet nog inte ens hur det känns att vara lite hungrig.

Själv tycker jag det är helt OK att känna mig lite hungrig ibland för då har jag ju bevis på att matmängden jag ätit är lagom. Att vara lite hungrig innan man äter är ju inget farligt alls, det är ett bra tecken på att man gör rätt. Och då smakar det man äter bättre också.

Däremot är drastiska blodsockerfall och extrem hunger inget vidare för då gör du dåliga matval och är allmänt elak mot kroppen. Många stoppar ju i sig helt fel typ av mat och lever på sockrig mat med snabba kolhydrater och då åker blodsockret bergochdalbana och man mår dåligt.

Men att vara lite hungrig ibland är ingen katastrof eller nödfall som man ska få panik av, det är en helt naturlig signal från kroppen om att "Nu är det dags att äta nånting!".

Så ja, jag skulle hålla med om att om du är hungrig precis innan du ska äta lunch så är det helt OK, det är meningen. :)

Aribigga
2012-03-06 17:19
0

Jag får absolut ingen panik av att vara hungrig, tycker som du att det känns som om magen har förbrukat allt man stoppade i den förra gången. Frågan är ur förbränningssynpunkt om det är bra eller dåligt att magen är "tom" mellan måltiderna. Logiskt sett tycker jag att det borde vara det men ibland är allt här i världen inte logiskt.

lurvponnyn.vimeddjur.se

ingann
2012-03-08 01:23
0

man ska äta lite men ofta. helst var 3je timme… frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, ev kvällsmål. då håller kroppen en jämn förbränning hela tiden…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Aribigga
2012-03-10 09:25
0

#6 Man ska alltså undvika att bli hungrig?

lurvponnyn.vimeddjur.se

ingann
2012-03-10 11:30
0

#7 japp. man ska aldrig vara riktigt hungrig för då äter man mer/snabbare och man ska aldrig vara för mätt för då har man ätit för mycket och förbränningen stannar upp. En måltid ska ta minst 20 minuter helst 30 att äta…

Infon fick jag av min dietist i måndags:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Aribigga
2012-03-10 12:31
1

Intressant, ska jag tänka på :)

lurvponnyn.vimeddjur.se