Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 4819 ggr
Twizzler
0

Väger onaturligt mycket?

Hej!

Nu är det så att jag är en nyttig människa, äter nästan aldrig godis, tränar nästan varje dag, har strl S/M på kläder samt måtten som ska vara till dem, men så är det så - Jag väger 103 kg! Jag förstår inte! Och det är inget fel på vågen, det har alltid vart så och jag har vägt mig på många olika vågar med. ALLTID över 100 kg. Jag har alltid tänkt att "det är för jag är lång" (183 cm) men 103 kg när jag ändå är smal?  Vill verkligen inte väga såhär mycket :(

Zabbio
0

Kan det vara muskelmassa?

Visa gärna en bild så är det lätt att ge ett mer konkret svar :)

Man kan ju ha grov benstomme (faktiskt) + vara byggd med en bulligare typ av muskler. Det ökar vikten.

Jämför tex en varmblodig travhäst med en ardenner - även om de har samma höjd och ingen av dem är tjocka så väger ardennern betydligt mer pga muskeltyp och kroppsbyggnad. Även människor kan ha olika kroppsbyggnad.

Av vilken anledning vill du inte väga mycket? På vilket sätt spelar det någon roll om du inte har övervikt i fett? :)

Det kan också vaa så att din självbild inte riktigt stämmer överens med verkligheten, vilket är vanligt åt alla håll och kanter, och att det ändå finns en del fett som skulle kunna försvinna. Exempelvis tycer jag att jag ser likadat ut när jag väger 86 som när jag väger 73, vilket jag naturligtvis inte gör. Men jag köper fortfarande M i tröjor ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Mirka]1
1

#1 - Grov benstomme är ingen ursäkt till att man väger mycket även om många gärna vill tro det, skillnaden på en grov/bred benstomme och en "normal" är knappt märkbar.

Zabbio
3

#2 Grov benstomme + grov kroppsbygnad gör faktiskt en hel del. Är man tex 170cm och bred och grov över axlarna och höfterna - benmässigt, så lägger det ju en annan typ av muskler och mer muskler än om man är smal överallt. Även om själva benstommen inte väger så mycket mer.

Jämför olika djurraser, bara som exempel.. nu har vi ju inte avlat specifikt på människor så skillnaden är inte riktigt lika stor, men helt klart väger olika kroppsbyggnader olika mycket, det är ju mer massa till samma höjd om man helt enkelt är grövre.

Sen ska man inte använda det som ursäkt naturligtvis utan ändå försöka se reellt på sig själv. Är det verkligen inte ett lager fett mellan hud och magmuskler om jag spänner magen och petar på den? Tex.

I TS fall tror jag väl inte att allt hänger på benstomme/kroppsbyggnad, om h*n inte är bodybuilder möjligtvis :) Men idealvikten kan ligga högre än BMI och en del vikt kan vara muskler, s¨å det är kanske inte 25kg fett som ska bort, kanske bara 10. Exempelvis. Därför som jag bad om en bild då det visar mer.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zadeira
0

Hade jag varit du så hade jag tagit kontakt med någon som kan mäta ditt kroppfett! Kanske är det så att du har väldigt mycket muskler, kanske är det så att ditt fett inte syns på utsidan så tydligt. Om du tränar dagligen som du skrev och har kroppsmåtten efter storlek s/m så kan det mycket väl vara stor muskelmassa du har.

Som Zabbio skrev hade en bild underlättat så att vi objektivt kan se på dig och säga vad vi tror.

Twizzler
0

Tyvärr har jag inte möjlighet att ta bild just nu :( Måtten stämmer dock som sagt med S/M så det vore underligt om min självbild var sne men jag tror inte det. Det med muskelmassa har jag tänkt på med, jag är rätt muskulös men inte så det märks direkt.

Problemet att väga så mycket är att för det första känns det inte bra helt enkelt och för det andra så finns det vissa lägen typ med viktgräns och så och då måste jag alltid tänka till extra.

Enligt mitt BMI ligger jag nära gränsen till undervikt fast ändå normal….

noraa
0

#5 Vilket bmi koller du på ?

Twizzler
0

#6 Kollade hos läkare

noraa
0

#7 jaha för enligt bmi på internet ligger du på 30 som är övervikt :)men doktorn har väl rätt

mjuhm
1

#8 Beror ju på om det är muskler eller fett som väger. :)

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

noraa
0

#9 jaha jsute!

TjockaBerta
0

Det låter konstigt med storleken. Jag är 170 cm lång och väger ca 60 kg och jag har storlek M/L. Oftast L men är plagget stort går det med M.

Storlek 40. 38 är för litet.

Man får ju räkna med krympning i tvätten också.

Tycker du inte att S blir väldigt kort på dig med tanke på din längd?

>>>Malum domesticum<<<

Fridaaaa
0

s/m låter konstigt om du väger så mycket?
Jag väger 68 kg och är 165 cm lång och har S-L men mest S/M, storlek 40 för det mesta.

Säger som #11

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.