Gå ner ca 10 kg
Hej!
Skulle vilja ha er allas hjälp.
Jag har bestämt mig för att gå ner ca 10 kg, vilket är vad jag vägde för ca 2 år sedan. I nuläget väger jag 72 kg och är 168 cm lång.
Jag gillar inte mina extra kilo alls vilket resulterar i dålig självkänsla.
Har tänkt att börja äta nyttigare och träna givetvis.Träningen är inget större problem, men maten är dessvärre.
Har lite fobi för att prova nya saker, äter alltså inga "ovanliga" grönsaker, inte heller bönor, ärtor och ja nu vet nyttiga saker. Är även nötallergiker så inget sådant heller.
Vad ska jag äta liksom? Och hur ska jag göra för att hålla motivationen uppe?
Tack på förhand!
Linderholms kaniner
Vad är då ovanliga grönsaker?
Att äta protein med lite fett och grönsaker har fungerat bra för mig. Jag drog alltså bort kolhydraterna.
Ägg, keso, joghurt, kött i olika former, fisk, skaldjur, grönsaker går ju att variera väldigt mycket.
Första steget är att dra bort onyttigheter som snacks och godis. Sen kan man även dra ner på onödiga kolhydrater som pasta, vitt bröd, ris, potatis och liknande.
Du skriver att du inte äter några konstiga grönsaker, vad menar du med det? Ät i så fall mer av de grönsakerna du äter och kanske gör dem på nya roliga sätt (ex rårivna morötter om du annars alltid äter dem kokta eller liknande) och gärna någon frukt också.
Kött eller protein i någon annan form är viktigt att inte glömma bort. Fisk, fågel, keso, ägg är jättebra att äta.
Hur du håller motivationen uppe är svårare att tipsa om. Jag gör det genom att titta på resultaten på vågen och måttbanden, samt känna kläderna faktiskt bli större. Det är motivation nog för mig.