Popcorn, negativa kalorier?
Hej!
Jag har hört att popcorn är negativa kalorier, alltså att kropper använder mer energi för att bryta ner dem än energin de innehåller.
Isådana fall skulle man gå ner mer i vikt ju mer popcorn man äter?
Något som fungerar för någon?
Fast det behövs ju olja (ev + lite smör) för att över huvud taget kunna poppa dem, så det lilla som nu skulle kunna vara negativt (om det nu är det) väger nog knappast upp för det. Min mamma har lite matproblem (dels är hon för lat för att göra riktig mat även om hon inte köper färdigmat direkt, och dels tror/tycker hon att det går utmärkt att äta godsaker istället för mat…) och hon åt så gott som enbart popcorn under ett par 3-4 veckor (sedan hade hon tröttnat på popcorn). Och jag kan säga att ner gick hon verkligen inte…
Popcorn är ju för övrigt det samma som cornflakes (i princip), och jag har då aldrig hört att det ska vara direkt smalmat så att säga.
Däremot ska det väll finnas saker som annanas som ska ta i princip lika mycket energi som det ger, men det har att göra med syrorna - tror man. Det är ju inget som är bevisat efter som man inte kan bevisa något genom att sätta folk på diet på det viset och få ett exakt resultat, och vi har ju vad jag vet inte heller lyckats återksapa tarmsystemet :P
Hakuna matata!
Det har jag aldrig hört talas om och kan inte tänka mig. Var har du hört det?
Popcorn är faktiskt inte så nyttigt som många tror, och att det skulle gå åt mer energi att bryta ner dem än de innehåller vägrar jag tro på.
Haha, det var en man som sa det till mig och att han tydligen läst det på internet. Sedan dess har jag haft ett sug efter popcorn och inbillat mig själv att det skulle vara nyttigt.. Hoppades att någon skulle instämma här så att jag kunde fortsätta mina fantasier!
Det som är synd är att det innehåller så mycket kolhydrater. Annars skulle man kunna äta dom á la LCHF med massor av kokosfett! Mums!

Tror inte på det där med popcornen alls tyvärr.. Däremot är det bra mycket bättre att äta en näve popcorn än en näve chips!
Qui dormit, non peccat