Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3417 ggr
Gimbergsson
0

Ingen mens?

Jag har gått ner 16 kg i vikt under det gågna året och nu har min mens helt uteblivit. Jag har inte haft mens på ungefär fyra månader… Jag är 16, snart 17 år och har haft mens sedan jag var 12 och den har tidigare varit rätt regelbunden. Jag väger 60 kg och är 170 cm och tränar 5-6 gånger i veckan, jag försöker att äta bra (ca 1500 kcal) och förstår inte vars mensen tagit vägen… Under nedgången hade jag mens en gång i månaden som vanligt. Det är nu flera månader efter som den slutat komma… Jag har hört att den kan utebli om man är för smal men jag skulle se mig som ganska normal.. Vad råder ni mig att göra? Är det farligt att den inte kommer? Ska jag uppsöka läkare? Lägga till något i kosten?
Nu gör det ingenting att den uteblir, det är bara aningen jobbigt för jag har ingen koll om eller när den kan komma om den nu ska göra det.. Det andra problemet är väl att jag vill kunna bli gravid när jag blir äldre och då funkar det ju inte om jag inte har mens…

Karmatarerskanise
2

Man ska alltid uppsöka läkare då mensen uteblir.

Zadeira
0

Uppsök en barnmorska/gynekolog/läkare är mitt tips. Utebliven mens bör alltid kollas upp.

Zabbio
0

Se om den kommer ifall du tar järntabletter.

Min uteblir oftast tills  jag fyller på med järn…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Gimbergsson
0

Tack för svar hörni! Men för mig känns det fel att gå till läkaren då det känns som om jag tar upp deras tid istället för någon som verkligen behöver hjälp…

Jag har käkat järntabletter i fyra dagar nu men blev så otroligt hård i  magen och ingen mens har dykt upp. Slutar med dem och försöker få i mig mer järn via kosten och drar ner en aning på träningen och ökar portionerna mat. Läste att den kan försvinna om man äter för lite, tränar för mycket och gått ner en del i vikt.

Zabbio
0

#4 Det ska du inte känna. Speciellt när du intevet hur alvarligt det är.. jag tänkte inte gå till läkaren först med mitt knä, men det visade sig vara en rätt stor inflammation som skulle medicineras för att inte bli värre, så det var tur jag gick ;)

Beror det på järnbrist brukar den komma inom 2 dagar (12 timmar för mig). Resten av din plan låter vettig.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Karmatarerskanise
0

#4 Du vet ju inte vad som är fel, det kan ju vara något som behövs åtgärdas. Så att säga att du inte vill ta upp läkarens tid blir hemskt fel. Det kan vara allvarligt.

Kalli
0

Vill man ha järn kan man testa Blutsaft, fungerar på min mamma i alla fall som inte heller kan äta vanliga järntabletter.

När det gäller mensen så tappade jag min när jag hårdbantade som värst. Får kroppen inte i sig tillräckligt med näring antar jag att den får prioritera, antagligen är det rent evolutionärt inte heller så smart att bli gravid under svält. Så jag gissar att du helt enkelt äter för lite kalorier samtidigt som du är väldigt aktiv. I vilket fall är det ju kroppens sätt att säga att något är fel så om den inte återkommer borde du faktiskt ta kontakt med en läkare. Alternativt kan man alltid börja med att ringa sjukvårdupplysningen, de är till för sånt här och kan råda dig i frågan.